Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth
<p>Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego jest półrocznikiem Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, który ukazuje się od 1968 roku. Na przestrzeni lat czasopismo stało się ważną platformą wymiany myśli naukowej ekspertów z obszaru nauk teologicznych i historii Kościoła oraz nauk pokrewnych, zwłaszcza religiologii, filozofii, prawa kanonicznego, sztuki religijnej, pedagogiki religii, psychologii religii, kulturoznawstwa, socjologii religii, badań dotyczących pogranicza. Czasopismo zyskało uznanie w wielu ośrodkach naukowych w Polsce i poza jej granicami i publikuje teksty w języku polskim, angielskim, niemieckim, francuskim i włoskim. W półroczniku ukazują się artykuły naukowe, podlegające procedurze recenzyjnej. W odrębnej rubryce są publikowane recenzje i omówienia książek, wspomnienia, sprawozdania i inne materiały, które nie podlegają ocenie recenzentów.</p>pl-PL<p>Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.</p>kglombik@uni.opole.pl (ks. dr hab. Konrad Glombik, prof. UO)help@libcom.pl (LIBCOM (podaj nazwę czasopisma))Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000OJS 3.3.0.10http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss60Zmiany klimatyczne i ich skutki: refleksje teologiczne
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5628
<p>Edward Wilson, dwukrotny zdobywca nagrody Pulitzera za swoje książki na temat tragicznego zagrożenia zmianami klimatycznymi, profesor biologii z Harvardu, ocenia, że „po raz pierwszy w historii wśród tych, którzy potrafią myśleć z wyprzedzeniem większym niż dekada, rozwinęło się przekonanie, że gramy w globalną grę końcową”. Autorzy niniejszego eseju wykazują, że globalna gra końcowa, do której odnosi się Wilson i którą nazywamy kryzysem<br />ekologicznym, pokazuje, że ludzie i Natura nie są oddzieleni, a nawet nie mogą być oddzieleni, i że to ludzka próba ich rozdzielenia doprowadziła do kryzysu ekologicznego. Tekst<br />najpierw przedstawia szczegóły zmian klimatycznych, a następnie proponuje kilka teologicznych sugestii, aby zmienić końcową grę oraz odwrócić i uzdrowić zmiany klimatyczne.</p>Todd A. Salzman, Michael G. Lawler
Prawa autorskie (c) 2025 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5628Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000Teologia pastoralna wobec kwestii sumienia
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5647
<p>Sumienie jest klasycznie miejscem refleksji moralno-teologicznej lub etycznej. Coraz częściej jednak jest wykorzystywane przez biskupów jako miejsce podejmowania decyzji w obliczu niejednoznacznych lub kontrowersyjnych sytuacji duszpasterskich, takich jak błogosławieństwo partnerów tej samej płci. Z kolei biskupi krytykujący Drogę Synodalną również odwołują się do sumienia, które według ich interpretacji nie jest miejscem rozwoju doktrynalnego. Sytuacja ta prowadzi do analizy rozumienia sumienia, które było niejednoznaczne już na Soborze Watykańskim II, a które jest kontynuowane w następczych koncepcjach teologicznych lub późniejszych stanowiskach Magisterium. W odniesieniu do „teologii ludu”, która została rozwinięta już w latach siedemdziesiątych XX w. w obszarze języka niemieckiego (równolegle do Ameryki Łacińskiej) to przeciwstawienie<br />może być przezwyciężone z punktu widzenia praktyki konkretnych decyzji sumienia, a tym samym duszpasterska istota Vaticanum II może być współcześnie kontynuowana<br />w obliczu konkretnych problemów.</p>Jan Loffeld
Prawa autorskie (c) 2025 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5647Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000Motyw płaszcza szkarłatnego i korony cierniowej (Mt 27,27-31) oraz ich analogie w życiu bł. kard. Stefana Wyszyńskiego
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5543
<p>Żołnierze Poncjusza Piłata przy pomocy płaszcza szkarłatnego, wieńca z cierni, trzciny oraz poprzez przyklękanie, słowną kpinę i plucie, wyśmiali Jezusa jako króla żydowskiego i ośmieszyli oczekiwania mesjańskie<br />ludu wybranego. Dodatkowo zadawali ból Chrystusowi poprzez bicie Go trzciną po głowie. Te wszystkie wydarzenia zostały opisane w Mt 27,27-31. Autor artykułu, posługując<br />się metodą historyczno-krytyczną, przeprowadził analizę literacką oraz egzegetyczno-teologiczną powyższej perykopy. W artykule zwrócono szczególną uwagę na dwa motywy: płaszcza szkarłatnego i korony cierniowej. Podjęte czynności badawcze pozwoliły lepiej zrozumieć, dlaczego żołnierze posłużyli się akurat nimi, a nie jakimiś innymi przedmiotami, oraz odpowiedzieć na pytania, jak wyglądała, z czego była wykonana i do czego służyła korona cierniowa włożona na głowę Chrystusa oraz czym mógł być i w jakim celu został nałożony na Jezusa płaszcz szkarłatny. Autor, zafascynowany postacią bł. kard. Stefana Wyszyńskiego, nie zakończył swych dociekań na tekście biblijnym, lecz dodatkowo przeanalizował Zapiski więzienne, w których można odnaleźć wzmiankę o tym, że płaszcz Prymasa<br />Tysiąclecia został przekazany przez komunistycznego ministra do teatru, by mógł być wykorzystywany podczas przedstawień ośmieszających Kościół. Natomiast piuska kard. Stefana Wyszyńskiego symbolicznie przywodziła mu na myśl koronę cierniową i poranioną głowę Chrystusa. Powyższe zestawienia potwierdziły zachodzącą analogię pomiędzy płaszczem szkarłatnym i płaszczem Prymasa Tysiąclecia oraz między koroną cierniową i piuską.</p>Łukasz Grzegorz Florczyk
Prawa autorskie (c) 2025 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5543Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000Związek officium exorcistarum z ministerium catechistarum
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5623
<p>Artykuł wyjaśnia problem związku, zachodzącego pomiędzy urzędem katechisty a dawnym święceniem niższym egzorcysty. Zagadnienie to jest o tyle istotne, że pozwala dostrzec pewnego rodzaju „aktualizację” trzeciego stopnia święceń. Pontyfikat papieża Franciszka, który jest obfity w dokumenty odnoszące się swoją treścią do posług liturgicznych, pozwala jednocześnie odkrywać wyrażaną przez papieża troskę o właściwą misję świeckich w Kościele. Dlatego też, o ile punkt pierwszy artykułu traktuje o historii<br />związanej z posługą egzorcysty, o tyle punkt drugi dotyczy posługiwania świeckich w nowej posłudze Kościoła. Trzeci punkt artykułu wyjaśnia istotę związku pomiędzy obiema<br />posługami Kościoła. Dzięki temu możliwe jest dostrzeżenie również natury posług liturgicznych.</p>Dawid Makowski, Emanuel Kwiatkowski
Prawa autorskie (c) 2025 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5623Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000Pochwała Stwórcy i stworzeń w wybranych modlitwach wczesnoceltyckich
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5562
<p>Przyroda wpłynęła na kształt celtyckiej duchowości. W modlitwach z okresu wczesnoceltyckiego często jest ona prezentowana, czasami za pomocą rozbudowanych metafor. Nie istnieje tradycja chrześcijańska, którą charakteryzowałaby fascynacja przyrodą w takim stopniu, jak celtycka z Wysp. Ów zachwyt ujawnił się m.in. w celtyckich modlitwach czyniących Boga i stworzenia swoim przedmiotem. Niniejszy artykuł na podstawie analizy wybranych modlitw celtyckich omawia zagadnienie pochwały Stwórcy oraz pochwały stworzenia.</p>Justyna Sprutta
Prawa autorskie (c) 2025 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5562Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000Przyczynek do metaanalizy opowieści o mariawitach Jerzego Pietrkiewicza
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5588
<p>Proponowane studium jest próbą metodologicznej analizy książki Jerzego Pietrkiewicza Trzeci Adam. Opowieść o mariawitach, będącego polską adaptacją The Third Adam z 1975 r. Analiza dzieła emigracyjnego pisarza wykracza poza ramy tradycyjnej recenzji, czyniąc polskie wydanie punktem wyjścia do opisania szerszego problemu. Można go sformułować jako ogólne pytanie: Czy praca J. Pietrkiewicza jest monografią naukową abpa Jana M. Michała Kowalskiego i mariawitów? Odpowiedź na nie prowokuje<br />inne, a mianowicie dotyczące przyjętej przez autora metodologii, doboru źródeł oraz krytyki przekładu. Procedura badawcza została wywiedziona z metody hermeneutycznej, wspomaganej przez metodę historyczno-porównawczą. Wprowadzenie w tematykę stanowi<br />omówienie polskiej edycji książki. Następnie uwagę poświęcono kwestiom przyjętej przez autora metody i jej konsekwencji. Poruszono także kwestię uznania tej pracy jako naukowej w środowiskach akademickim i ekumenicznym. Całość zamyka podsumowanie.</p>Tomasz Dariusz Mames
Prawa autorskie (c) 2025 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5588Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000Klasztor dominikanek na Wyspie Zajęczej w Budzie (1252–1637) jako przykład ojcowskiej fundacji monarszej (1)
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5433
<p>Wobec najazdu tatarskiego w 1241–1242 r. na Węgry, król Béla IV złożył ślubowanie, że odda córkę na służbę Bogu, gdy ten uratuje kraj przed zagładą. Tatarzy po roku okupacji wycofali się z Węgier. W tej sytuacji król przekazał w 1245 r. trzyipółletnią córkę Małgorzatę do klasztoru dominikanek w Veszprém. W 1243 r. ruszyła budowa klasztoru dla mniszek na Wyspie Zajęczej na Dunaju koło Budy. W 1252 r. królewna wraz z 18 mniszkami zamieszkała w budującym się klasztorze. Béla IV 25 lipca 1255 r. wydał akt fundacyjny klasztoru, który budowano do 1259 r. 5 marca 1257 r. papież Aleksander IV przyjął klasztor pod opiekę Stolicy Apostolskiej. W tym samym roku kapituła generalna<br />Zakonu Kaznodziejskiego inkorporowała mniszki do swego zakonu. W taki sposób powstał najznakomitszy zespół klasztorny na Węgrzech w XIII w., w którym żyły córki<br />władców, rycerzy i możnowładców. W latach 1381–1409 zespół klasztorny został przebudowany, stając się perłą architektoniczną na europejską skalę. Gotycki, strzelisty klasztor wzniesiony został w białym marmurze przez francuskich architektów. Był on także ważnym sanktuarium i miejscem pielgrzymek do grobu św. Małgorzaty Węgierskiej. Mniszki słynęły z wysokiego poziomu duchowego i intelektualnego. Działało tutaj skryptorium.<br />Znamy również trzy mniszki-skryby, które tutaj pracowały w XV w.: Leę Ráskai, Martę Sövényházi i Soror Katerinę. Pomyślność klasztoru zniweczyła inwazja turecka na Węgry.<br />W 1541 r. 18 mniszek uciekło z Wyspy Zajęczej do Wielkiego Waradyna. Mieszkały tam do 1546 r., kiedy z powodu reformacji musiały i stamtąd wyjechać. Udały się do Trnawy, gdzie w 1567 r. otrzymały klasztor św. Jana Chrzciciela. Stamtąd w 1618 r. przeprowadziły się do klasztoru Klarysek w Pozsony, gdzie w 1637 r. zmarła ostatnia mniszka dominikańska, Barbara Verebély, zamykając dzieje najznakomitszego w węgierskich klasztorów.</p>Piotr Marian Stefaniak
Prawa autorskie (c) 2025 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5433Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000Trzy zawiadomienia o zgonach dominikanek raciborskich w 1740 i 1743 r.
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5556
<p>W artykule zostały przedstawione trzy zawiadomienia o śmierci dominikanek raciborskich z 1740 i 1743 r.: Franciszki Cellari, Eleonory Paczynskiej i Józefy Zatzwilichowskiej.<br />Pochodzą one z okresu, gdy konwenty śląskie (męskie i żeńskie) należały do prowincji czeskiej Zakonu Kaznodziejów (1706–1754). Zachowały się one w zbiorze materiałów archiwalnych klasztoru dominikanów w Znojmie, który przechowywany jest w Morawskim Archiwum Krajowym w Brnie. Dokumenty dają ogólny obraz, jak mogły wyglądać pozostałe, niezachowane zawiadomienia, które docierały do innych klasztorów prowincji czeskiej. Pisma te wnoszą nowe informacje do prozopografii sióstr św. Dominika w Raciborzu i pozwalają skorygować funkcjonujące już w obiegu naukowym.</p>Grzegorz Kublin
Prawa autorskie (c) 2025 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5556Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000Aspekt międzynarodowy kultu świętego Jozafata Kuncewicza w XIX w. na podstawie literatury polskiej
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5601
<p>W 2023 r. przypadał ważny jubileusz związany z 400. rocznicą męczeństwa św. Jozafata Kuncewicza. Ten biskup-męczennik i zakonnik należący do zakonu bazylianów poniósł śmierć w Witebsku 12 listopada 1623 r. Książki i broszury powstałe po kanonizacji (po 1867 r.) w większości ukazują – zgodne z prawdą historyczną – oblicze męczennika. Głównym źródłem informacji dla polskiego odbiorcy o św. Jozafacie, była książka o. Alfonsa Guépina z 1885 r. w przekładzie i redakcji ks. Kalinki. Dzięki niej wielu<br />innych autorów, m.in. ks. Jan Urban czy też Tadeusz Żychiewicz, utrwalali w późniejszych latach oparty na faktach historycznych wizerunek patrona unii.</p>Radosław Dobrowolski
Prawa autorskie (c) 2025 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5601Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000Udział bpa Stanisława Zdzitowieckiego w powstaniu diecezji częstochowskiej
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5558
<p>Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę bp Stanisław Zdzitowiecki wysunął postulat zreorganizowania sieci diecezjalnej i był bardzo mocno zaangażowany w utworzenie diecezji częstochowskiej. Argumentował to racjami duszpasterskimi (związanymi ze zbyt dużą rozległością dotychczasowej diecezji kujawsko-kaliskiej), społecznymi (dotyczącymi specyfiki pracy wśród ludności robotniczej Częstochowy i Zagłębia Dąbrowskiego), a także religijnymi (wynikającymi z roli, jaką na ziemiach polskich odgrywała Jasna Góra). Propozycja utworzenia diecezji częstochowskiej spotkała się z powszechnym poparciem całego episkopatu, a do 1924 r. prowadzono dyskusje nad kształtem jej granic. Jej powstanie zostało zatwierdzone w 1925 r. w konkordacie zawartym pomiędzy Stolicą Apostolską i II Rzeczpospolitą oraz w bulli papieża Piusa XI Vixdum Poloniae unitas.</p>Michał Adam Widera
Prawa autorskie (c) 2025 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5558Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000Kościół św. Dominika w Turobinie – perła renesansu lubelskiego
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5617
<p>Przedmiotem artykułu jest analiza historyczno-architektoniczna kościoła św. Dominika w Turobinie, który jest znaczącym przykładem renesansowej architektury sakralnej na Lubelszczyźnie. Celami szczegółowymi są m.in. zaprezentowanie historii miejscowości oraz kościoła parafialnego, jego architektury i wystroju wnętrza. Artykuł zawiera analizę formalno-stylistyczną i porównawczą świątyni turobińskiej. Zbudowany w XV w. kościół przeszedł liczne etapy rozbudowy i renowacji, co czyni go interesującym obiektem badawczym. Jako przykład architektury „renesansu lubelskiego” stanowi cenny element dziedzictwa kulturowego regionu, łączący w sobie bogatą historię, tradycje i wyjątkowe walory artystyczne. W badaniach wykorzystano metodę historyczno-porównawczą uzupełnioną przez metodę stylistyczną.</p>Artur Lis
Prawa autorskie (c) 2025 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5617Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000Rec. Paulina Jabłońska. Red. 2024. Bł. Józef Cebula OMI (1902–1941). Konteksty życia i męczeńskiej śmierci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, 288 s., ISBN 978-83-8281-482-8.
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5645
Jarosław Różański
Prawa autorskie (c) 2025 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5645Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000Václav Havel and the Czechoslovak Dissident Communist Regime’s Thoughts on Western European Peace Activism During the Cold War Review of Václav Havel’s Essay Anatomy of a Restraint (Anatomie jedné zdrženlivosti), April 1985
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5622
Innocenzo M.V. Szaniszló
Prawa autorskie (c) 2025 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5622Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000Recenzja: Paweł Pyrchała. 2022. Wspomnienia i fakty. Oprac. Jerzy Nowok. Zabrze: Wydawnictwo Dukle, 564 s., ISBN 978-83- 954310-7-4.
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5643
<p>Recenzja książki ks. Pyrchały - jego autobiografii</p>Piotr Górecki
Prawa autorskie (c) 2025 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5643Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000KI – Zwischen Chancen und Gefahren Bericht der BCE-Kuratoriumssitzung am 24.10.2024 zum Thema Künstliche Intelligenz
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5674
Paul Draganoff
Prawa autorskie (c) 2025 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5674Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000Sprawozdanie z działalności Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego w roku akademickim 2023/2024
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5636
Janusz Podzielny
Prawa autorskie (c) 2025 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5636Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000Od redakcji
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5676
Konrad Józef Glombik, Piotr Górecki
Prawa autorskie (c) 2025 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5676Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000Editorial
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5677
Konrad Józef Glombik, Piotr Górecki
Prawa autorskie (c) 2025 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sth/article/view/5677Sat, 11 Jan 2025 00:00:00 +0000