Identification of affluent households in Poland by the structure of consumption expenditures
Andrzej Wołoszyn
https://orcid.org/0000-0001-8992-7379
Romana Głowicka-Wołoszyn
https://orcid.org/0000-0002-1039-3261
Abstract
The aim of the article was an attempt at identifying various levels of affluence of Polish households by their consumption structure as well as description of the volume, structure, and disparities in expenditures of the identified classes of affluence. A two-step procedure was conducted to determine relative affluence lines of 150%, 230%, and 450% of the median expenditures defining three classes labelled as affluent, wealthy, and rich. Comprising respectively 16%, 6%, and 1% of the population, these classes showed very diverse consumption structure.
Keywords:
affluence lines, consumption structureReferences
Brzezinski, M. (2010). Income Affluence in Poland. Social Indicators Research 99(2): 285-299.
Google Scholar
Drewnowski, J. (1978). The affluence line. Social Indicators Research 5: 263–278.
Google Scholar
Kalbarczyk, M. (2006). Badania związku między obiektywną a subiektywną zamożnością gospodarstw domowych. Ekonomista 1: 75–87.
Google Scholar
Kot, S.M. (2008). Polaryzacja ekonomiczna. Teoria i zastosowanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Medeiros, M. (2006). The rich and the poor: The construction of an affluence line from the poverty line. Social Indicators Research 78: 1–18.
Google Scholar
Medeiros, M.; Souza, P. (2014). The Rich, the Affluent and the Top Incomes: a Literature Review. IRLE Working Paper 105-14. Available at: http: //irle.berkeley.edu/workingpapers/ 105-14.pdf. Accessed 9 July 2014.
Google Scholar
|Central Statistical Office (2011). Metodologia Badania Budżetów Gospodarstw Domowych (2011). Warszawa: Central Statistical Office (GUS).
Google Scholar
Panek, T. (2011). Ubóstwo, wykluczenie społeczne i nierówności, Teoria i praktyka pomiaru. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Google Scholar
Radziukiewicz, M. (2012). Zmiany sytuacji dochodowej a wydatki na usługi w polskich gospodarstwach domowych. Konsumpcja i Rozwój 1(2): 101-116.
Google Scholar
Słaby, T. (2007). Bogaci podmiotem zainteresowania badaczy konsumpcji, rynku i marketingu. Kraków: StatSoft. Available at: www.statsoft.pl/Czytelnia/Badania-naukowe/ekonomiczne. Accessed 9 July 2014.
Google Scholar
Szopa, B. (ed.) (2012). Wokół zagadnień ubóstwa i bogactwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Google Scholar
Włodarczyk, J. (2013). Nierówności dochodowe w Polsce według rozkładów Pareto i Boltzmanna – Gibbsa. In: Zagóra-Jonszta, U. (ed.). Problemy gospodarki rynkowej. Polska i świat. Studia Ekonomiczne 130: 76-87. Katowice: UE.
Google Scholar
Wysocki, F. (2010). Metody taksonomiczne w rozpoznawaniu typów ekonomicznych rolnictwa i obszarów wiejskich. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
Google Scholar
Zagórski K.; Gorzelak G.; Jałowiecki B. (2009). Zróżnicowanie warunków życia. Polskie rodziny i społeczności lokalne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Zalega, T. (2011). Wpływ kryzysu na postawy i zachowania konsumpcyjne elit ekonomicznych. Problemy Zarządzania 9(31): 186-202.
Google Scholar
Statistics
Downloads
License
Copyright (c) 2020 Economic and Environmental Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.