Opublikowane: 2020-11-19

Ewolucja męskiego autowizerunku. Socjologiczno-ekonomiczne zjawisko dostrzeżone w japońskich magazynach o modzie męskiej

Mariusz Kostrzewski , Wojciech Nowak
Economic and Environmental Studies
Dział: Articles
DOI https://doi.org/10.25167/ees.2018.45.13

Abstrakt

Znana z mediów estetyka wizerunku, określana mianem „japońskiego stylu”, na Zachodzie koncentruje się w głównej mierze na płci żeńskiej. W zachodniej literaturze niewiele treści traktuje natomiast o japońskim mężczyźnie w kontekście jego podejścia wobec świadomego wizerunku. Celem tego artykułu jest  uzupełnienie informacji na temat społeczno-ekonomicznej korelacji między japońską gospodarką, rynkiem mody a ewolucją wizerunku japońskiego mężczyzny, w tym jego poglądem na męskość i płeć, w oparciu o profil japońskich magazynów męskich o modzie. W artykule przedstawiono sześć różnych stylów mody charakterystycznych dla metropolii w Japonii, ich cechy, tło i rozwój, podkreślając związki z pewnym stylem życia i wydarzeniami społeczno-gospodarczymi, czego wynikiem jest pojawienie się nowego wzoru męskości sōshoku danshi. Wymagania i potrzeby dotyczące tego wzoru są analizowane, biorąc pod uwagę jego status na rynku konsumenckim i w społeczeństwie.

Słowa kluczowe:

salaryman, kireime kei, salon mode kei, ojii boy kei, gyaru-o kei, street mode kei, mode kei, sōshokukei danshi, sōshoku danshi, Non-no boy, Popeye boy, the city boy, Japonia, moda, rynek konsumencki

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kostrzewski, M., & Nowak, W. (2020). Ewolucja męskiego autowizerunku. Socjologiczno-ekonomiczne zjawisko dostrzeżone w japońskich magazynach o modzie męskiej. Economic and Environmental Studies, 18(1 (45), 211–248. https://doi.org/10.25167/ees.2018.45.13

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.