Opublikowane: 2020-11-23

Odwrócony kredyt hipoteczny – postawy konsumentów

Iwona Olejnik , Sylwester Białowąs

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest identyfikacja postaw konsumentów wobec odwróconego kredytu hipotecznego jako jednej z możliwości uzyskania dodatkowych środków finansowych po
zakończonej aktywności zawodowej i przejściu na emeryturę. W artykule wykorzystano wyniki własnych badań ilościowych przeprowadzonych metodą wywiadów bezpośrednich PAPI.
Reprezentatywne badania przeprowadzone zostały wśród 443 gospodarstw domowych w Wielkopolsce w 2015 roku. Narzędziem wykorzystanym w badaniach był standaryzowany
kwestionariusz wywiadu, zaś dobór do próby miał charakter kwotowy. Wyniki badań wskazują, żeprzedstawiciele gospodarstw domowych cechują się bardzo niskim poziomem świadomości iwiedzy o odwróconym kredycie hipotecznym (OKH), a tym samym brakiem akceptacji tego rozwiązania jako ewentualnego sposobu zabezpieczenia własnej starości. Najważniejszymi czynnikami, które mógłby skłonić do skorzystania z OKH są potrzeba posiadania dodatkowych pieniędzy, które można byłoby przeznaczyć na pokrycie kosztów związanych z niespodziewanymi problemami zdrowotnymi, brak pieniędzy na artykuły pierwszej potrzeby oraz brak krewnych, którym można byłoby pozostawić nieruchomość w spadku.

Słowa kluczowe:

odwrócony kredyt hipoteczny, postawy konsumentów, badania ilościowe

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Olejnik, I., & Białowąs, S. (2020). Odwrócony kredyt hipoteczny – postawy konsumentów. Economic and Environmental Studies, 17(1 (41), 25–34. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/ees/article/view/2683

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.