The Impact of Long-Term Provision Costs on Performance of Trade in Serbia
Abstrakt
Koszty długoterminowego zaopatrzenia w handlu opierają się na niepewnych zobowiązaniach w przyszłości w relacji do sprzedanych dóbr. Odnoszą się one głównie do kosztów gwarancji. Koszty gwarancji wynikają z naprawy i serwisowania sprzedanych produktów w okresie gwarancyjnym. Stanowią one funkcję jakości, użytkowania i utrzymania (magazynowania) sprzedanych wyrobów. W sensie marketingowym, koszty gwarancji coraz bardziej traktowane są jako instrument sprzedażowy oraz satysfakcji klienta z punktu widzenia funkcjonalności i trwałości produktu. Mając na uwadze powyższe kwestie, niniejszy artykuł w pierwszym rzędzie bada wpływ kosztów długoterminowego zaopatrzenia – kosztów gwarancji – na kondycję handlu detalicznego, ze szczególnym naciskiem na Serbię. Teoretyczne, metodologiczne oraz empiryczne wyniki badań powinny służyć jako podstawa dla detalistów do wydajnego zarządzania kosztami gwarancji w celu osiągnięcia zysku docelowego wraz z maksymalnym zadowoleniem klienta.
Słowa kluczowe:
jakość, gwarancja, satysfakcja klienta, zysk detalicznyBibliografia
Amberkar, S.; Jagtap, M.M. (2014). Warranty Cost Modelling and Analysis. International Journal of Scientific & Engineering Research 5(12): 40-44.
Chatzipetrou, E.; Moschidis, O. (2016). Quality costing: a survey in Greek supermarkets using multiple correspondence analysis. International Journal of Quality & Reliability Management 33(5): 615-632.
Greuning, H. V.; Scott, D.; Terblanche, S., (2011). International Financial Reporting Standards, A Practical Guide. Sixth Edition. The Washington, D.C.
Hanić, H.; Radojko, L. (1978). Analiza likvidnosti radnih organizacija na bazi matrice rasta. Knjigovodstvo 12: 64-69.
Is Tesla Adequately Reserving For Warranty Expenses? Available at: http://seekingalpha.com/article/3525116-teslaadequately-reserving-warranty-expenses. Accessed 16 November 2016.
Kieso, D.E.; Weygandt, J.J.; Warfield, T.D. (2016). Intermediate Accounting. Wiley.
Kulkarni, V.; Resnick, S.I. (2008). Warranty claims modelling. Naval Research Logistics 55(4): 339–349.
Lukić, R. (2014). Utjecaj povrata roba na performanse u maloprodaji. Ekonomski pregled 65(1): 89-104.
Lukić, R. (2015). Računovodstvo trgovinskih preduzeća. Beograd: Ekonomski fakultet.
Mai, D. T.; Liu, T.; Morris, M. D. S.; Sun, S. (2017). Quality coordination with extended warranty for store-brand products. European Journal of Operational Research 256: 524-532.
Maronick, T.J. (2007). Consumer perceptions of extended warranties. Journal of Retailing and Consumer Services 14: 224-231.
Murthy, D.N.P. (2007). Product reliability and warranty: an overview and future research. Produção 17(3): 426-434.
Settlements and Plans: Calculation Expense Account in the Warranty and Warranty service overhaul. Available at: http://www.busel.org/texts/cat3at /id5rwecnb.htm. Accessed 28 November 2016.
Stojanovic, D (1986b). A Comparative Analysis of the Economic Movements. The Basis of a Growth Matrix. SocioEconomic Planning Science, 20(2): 75-78.
Stojanovic, D (1988).The Growth Matrix of the Sale. Journal of the Operational Research Society 39(11): 1051-1055.
Stojanovic, D. (1985a). An Extended Matrix of Economic Growth And Corresponding Dynamic System. SocioEconomic Planning Sciences 19(1): 17-19.
Stojanovic, D. (1985b). A Model of the Economy Based On An Interpolated Growth Matrix. Socio-Economic Planning Sciences 19 (3):201- 2014.
Stojanovic, D. (1986a). Coefficient of Stability of Economic Movements. Socio-Economic Planning Sciences 20(1):1-3.
Stojanović, D. (1990). Ekonomsko matematički metodi i modeli, dodatak: Matrica rasta. Beograd: Ekonomski fakultet.
UK retailers count the cost of returns. Available at: https://www.ft.com/content/52d26de8-c0e6-11e5-846f79b0e3d20eaf. Accessed 17 November 2016.
UK retailers count the cost of returns. Available at: https://www.ft.com/content/52d26de8-c0e6-11e5-846f79b0e3d20eaf. Accessed 17 November 2016.
Warranty Cost: An Introduction. Available at: https://www.quanterion.com/warranty-cost-an-introduction/. Accessed 16 November 2016.
Warranty Week - Three German OEMs Auto Warranty Claims Rates, 2002-2015 (as a % of product sales). Available at: http://www.warrantyweek.com/archive/ww20160630.html. Accessed 18 November 2016.
Warranty Week - US Service Contract Industry Premiums Paid by Consumers, 2006 to 2016 (in US $ billions per year). Available at: http://www.warrantyweek.com/archive/ww20160929.html. Accessed 28 November 2016.
Гарантийный ремонт: учет и налогообложение у продавца или производителя. Available at: http://glavkniga.ru/elver/2013/11/1069-garantijnij_remont_uchet_nalogooblozhenie_prodavtsa_proizvoditelja.html. Accessed 28 November 2016.
Расчеты и планы: Учет в калькуляции расходов на гарантийный ремонт и гарантийное обслуживание. Available at: http://www.busel.org/texts/cat3at/id5rwecnb.htm. Accessed 28 November 2016.
Statystyki
Downloads
Inne teksty tego samego autora
- Radojko Lukic, Miro Sokic, Dragana Vojteski Kljenak, Analiza skuteczności firm ubezpieczeniowych w Republice Serbii , Economic and Environmental Studies: Tom 18 Nr 1 (45) (2018)
- Radojko LUKIC, Wpływ wydajności energetycznej na kondycję sektora usług , Economic and Environmental Studies: Tom 16 Nr 2 (38) (2016)
- Radojko Lukic, Wpływ wielkości przedsiębiorstw na kondycję handlu w Serbii , Economic and Environmental Studies: Tom 15 Nr 4 (36) (2015)
- Radojko LUKIC, Ekonomiczno-finansowy status przedsiębiorstw handlowych w Serbii , Economic and Environmental Studies: Tom 14 Nr 3 (31) (2014)