Wyzwania zrównoważonej mobilności miejskiej na przykładzie Akademii Morskiej w Gdyni
Michał Kuzia
https://orcid.org/0000-0002-0521-4193
Adam Przybyłowski
https://orcid.org/0000-0001-8789-4649
Abstrakt
Zrównoważony rozwój miast, podobnie jak zmiany klimatyczne, zużycie zasobów naturalnych, przemiany energetyczne, migracje ludności, dobrobyt i bezpieczeństwo społeczne, zanieczyszczenie środowiska, globalny wzrost gospodarczy, stanowi jedno z głównych wyzwań dla przyszłości naszej planety w 21 wieku. Trójmiasto, jak wiele innych współczesnych aglomeracji, mierzy się z wieloma wyzwaniami odnoszącymi się do negatywnego wpływu człowieka na środowisko, zdrowie i przestrzeń miejską. Mobilność ludzi jest jednym z nich. Jakość podróżowania w Gdańsku, Gdyni i Sopocie pogarsza się w wyniku nadmiernego użytkowania samochodów, braku integracji systemu transportu publicznego, nieefektywnego wykorzystania ekologicznych środków transportu, jak również niekontrolowanego rozrastania się miast. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wyzwań związanych z planowaniem zrównoważonej mobilności w aglomeracjach na przykładzie Gdyni. Aby sprawdzić, czy konieczne jest stworzenie nowego wzorca przemieszczania się dla osób podróżujących do dużych generatorów ruchu, zostało wykonane badanie, przeprowadzone wśród studentów i pracowników jednej z największych instytucji w mieście – Akademii Morskiej w Gdyni. Narzędziem wykorzystanym podczas badania był anonimowy kwestionariusz ankietowy zawierający szereg pytań, takich jak: wykorzystanie środka transportu, problemy przewozowe i parkingowe, jak również świadomość respondentów odnośnie zrównoważonej mobilności. Wyniki badania wskazują na niezrównoważony model podróżowania wśród pracowników i studentów. Aby móc realizować koncepcję zrównoważonej mobilności w praktyce, zachowania transportowe respondentów powinny ulec zmianie.
Słowa kluczowe:
wyzwania współczesnych aglomeracji, zrównoważony rozwój, mobilność miejska, system transportowyBibliografia
Allen, J.; Browne, M. (2016). Sustainability strategies for city logistics. Available at: http://ebooks.narotama.ac.id. Accessed 13 January 2016.
Google Scholar
Banister, D. (2008). The sustainable mobility paradigm. Transport Policy 15(2).
Google Scholar
Bekele, H. (2005). Department of Infrastructure Section of Building and Real Estate Economics Kungliga Tekniska Hogskolan. Urbanization and Urban Spraw: 9.
Google Scholar
City of Copenhagen, The Technical and Environmental Administration (2016). 8 New Intelligent Traffic Solutions. City in Use. Traffic and Urban Life Department. Available at: http://kk.sites.itera.dk/apps/kk_pub2/ pdf/1205_zA7aIS8D1d.pdf. Accessed 19 January 2016
Google Scholar
Commission of the European Communities. Communication from the Commission. (2001). A Sustainable Europe for a Better World: A European Union Strategy for Sustainable Development. Brussels, 15.5.2001.COM(2001)264 final.
Google Scholar
European Environment Agency (2015). Air quality in Europe. EEA Report No 5/2015. Copenhagen: European Environment Agency. European Environment Agency (2008). Sources of air pollution. Copenhagen: European Environment Agency.
Google Scholar
European Environment Agency (2016). Transitions towards a more sustainable mobility system. EEA Report No 34/2016. Copenhagen: European Environment Agency.
Google Scholar
Bohler-Baedeker S.. (2014). Sustainable Urban Mobility Plans – a concept to create liveable cities. Rupprecht Consult. Available at: http://www.epomm.eu/endurance/downloads/1st_EU_Conference_on_SUMP/ Susanne%20Boehler-Baedeker%20-%20SUMP%20-%20a%20concept%20to%20create%20liveable%20cities.pdf. Accessed 23 February 2017.
Google Scholar
European Commission (2011). White Paper. Roadmap to a Single European Transport Area –Towards a competitive and resource efficient transport system. Brussels: COM(2011) 144final. Available at: http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0144:FIN:EN:PDF. Accessed 19 February 2017.
Google Scholar
European Platform on Mobility Management (2013).
Google Scholar
Guidelines Developing and Implementing a Sustainable Urban Mobility Plan. European Union: Rupprecht Consult.
Google Scholar
Lopez-Ruiz, H. G.; Christidis, P.; Demirel, H.; Kompil, M. (2013). Quantifying the Effects of Sustainable Urban Mobility Plans. Report EUR 26123. Joint Research Center.
Google Scholar
McLaren, D.; Agyeman, J. (2015). Sharing Cities: A Case for Truly Smart and Sustainable Cities. USA: Massachusetts Institute of Technology.
Google Scholar
Metropolitan Area Gdańsk Gdynia Sopot (2016). System of metropolitan bike. Available at: http://www.metropoliagdansk.pl/strategia-transportu-i-mobilnosci/system-roweru-metropolitalnego-srm/. Accessed 27 January 2016.
Google Scholar
NICHES team (2016). Guide to Innovative Urban Transport Strategies. European Union: Rupprecht Consult. Available at: http://www.rupprecht-consult.eu/uploads/tx_rupprecht/15_Guide_to_innovative_ urban_transport_strategies.pdf. Accessed 3 February 2016.
Google Scholar
Statystyczne Vademecum Samorządowca (2016). City of Gdańsk. Statistical Office in Gdańsk. Available at: www.gdansk.pl . Accessed 9 January 2017.
Google Scholar
Statystyczne Vademecum Samorządowca (2016). City of Gdynia. Statistical Office in Gdańsk. Available at: www.gdansk.pl. Accessed 9 January 2017.
Google Scholar
Statistical Office in Gdańsk (2016). City of Sopot. Statistical Office in Gdańsk. Available at: www.gdansk.pl. Accessed 9 January 2017.
Google Scholar
Wołek M. (2016). Gdynia’s Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP) and its development. Gdynia: European Union, Civitas Dyn@mo.
Google Scholar
Via Vistula (2016). Gdańskie Badania Ruchu 2016 (Gdańsk traffic research 2016). Kraków: Via Vistula
Google Scholar