Wpływ zmian technologicznych na małe i średnie przedsiębiorstwa w stanie Lagos
Stella Toyosi Durowoju
Abstrakt
Organizacje starają się restrukturyzować, reinżynierować oraz ponownie obmyślać sposób
prowadzenia biznesu w ramach wysiłku ukierunkowanego na dotrzymanie tempa zmianom
technologicznym oraz innym uwarunkowaniom ekonomicznym na świecie. Celem artykułu jest
określenie zdolności małych i średnich przedsiębiorstw do zaakceptowania nowych,
innowacyjnych metod prowadzących do lepszej wydajności ludzi i maszyn dla zwiększonej
produktywności. Dla osiągnięcia celu artykułu wykorzystano opisowe badania ankietowe,
opierające się na próbie 153 respondentów, składających się z kierowników i właścicieli małych i
średnich przedsiębiorstw w metropolii Lagos. Główną metodą statystyczną była regresja liniowa.
Na podstawie testowanej hipotezy stwierdzono, że zmiany technologiczne mają wpływ na małe i
średnie przedsiębiorstwa w stanie Lagos. Współczynnik determinacji (R2 = 0,566) wykazał, że
56,6% przypadków sukcesu odnotowanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa wiąże się ze
zmianami technologicznymi. Jest to wynik istotny statystycznie, ponieważ p-wartość wyniku
(0,000) wynosi mniej niż poziom istotności 0,05 założony w badaniu. Na tej podstawie można
stwierdzić, że zmiany technologiczne mają pozytywny i istotny wpływ na kondycję małych i
średnich przedsiębiorstw w stanie Lagos. Dla osiągnięcia sukcesu w zarządzaniu zmianą poprzez
technologię, należy rozpoznać i uszanować akie czynniki, jak zasoby ludzkie, kultura i innowacje.
Wzmocni to kondycję małych i średnich przedsiębiorstw w krótkim i długim okresie. Zapobiegnie
to także niepotrzebnemu sprzeciwowi pracowników wobec zmian poprzez odstępstwa od
zachowań w miejscu pracy.
Słowa kluczowe:
zmiany technologiczne, zarządzanie zmianą, male i średnie przedsiębiorstwa, innowacje, kondycjaBibliografia
Alberto C. (2007). What is required for growth? Business Strategy Series 8(1): 51-57.
Google Scholar
Alberto, C. (2006). Adopting new technologies: Handbook of business strategy. USA: Emerald Group Publishing Limited. ISSN 0894-4318.
Google Scholar
Armstrong, M. (2006). A handbook of Human resource management Practice. 10th ed. USA: Kogan Page.
Google Scholar
Burnes, B (2009). Managing change: A strategic approach to organization dynamics.5th ed. Harlow: Pearson Education Limited.
Google Scholar
Eriksson, M.; Sundgren, M., (2005). Managing change: strategy or serendipity - reflections from the merger of Astra and Zeneca. Journal of Change Management 5(1):15
Google Scholar
Graetz, F.; Rimmer M. L.; Smith, A.C. (2012). Managing organizational change: A philosophies of change approach. Journal of change management 10(2): 135-154.
Google Scholar
Harper, P. (2001). The forward-focused organization. New York: American Management Association.
Google Scholar
http://www.manageris.com/article-10-principles-of-leading-change-management-23443.html. Accessed 27 September 2017.
Google Scholar
https://www.strategyand.pwc.com/reports/guiding-principles-change-management. Accessed 27 September 2017.
Google Scholar
https://www.strategy-business.com/article/00255?gko=9d35b. Accessed 27 September 2017.
Google Scholar
Kim, B.H.; Park, H.S.; Kim, H.J.; Kim, G.T.; Chang, I.S.; Lee, J.; Phung, N.T. (2004). Enrichment of microbial community generating electricity using a fuel-cell-type electrochemical cell. Applied Micro- Biotechnology 63: 672–681
Google Scholar
Kimaku, P.M. (2010). Change management practices adopted by Barclays Bank of Kenya limited (Unpublished MBA Project). Nairobi: University of Nairobi.
Google Scholar
Kotter, P. (2008). Power and influence. (2nd ed.). New York: Free Press.
Google Scholar
Laforet, S.; Tann, J. (2006). Innovative characteristics of small manufacturing firms. Journal of Small Business and Enterprise Development 13(3): 363-380
Google Scholar
Lewin, K. (1951). Field theory in social science. In: Robbins, S.P; Judge, T.A.; Millett, B.; Waters-Marsh, T. (eds.). Organizational Behaviour (2008). Australia: Pearson Education.
Google Scholar
Lewis, L.K.; Seibod, D.R. (2008). Re-conceptualizing organizational change implementation as a communication problem: A review of literature and research agenda. In: Roloff, M. E. (Ed.). Communication yearbook 21: 93–151. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar
Moran, J.W.; Brightman, B.K. (2011). Leading organizational change. Career Development International 6(2): 111- 118.
Google Scholar
Olajide, O. T (2014). Change management and its effects on organizational performance of Nigerian telecoms industries: Empirical Insight from Airtel Nigeria. International Journal of Humanities Social Sciences and Education 1(11): 170-179
Google Scholar
Rees, J. (2008). Editorial: organizational change and development: perspectives on theory and practice. Journal of Business Economics and Management 9(2): 87-89.
Google Scholar
Senge, P.M. (1990). The fifth discipline: The art and practice of the learning organization. New York: Doubleday /Currency
Google Scholar
Sikasa, C. (2004). Customer perception of change management practices in the mortgage industry. The case of HFCK. (Unpublished MBA Project). Nairobi: University of Nairobi.
Google Scholar
Skinner, C.S.; Champion, V.L. (2008). The health belief model. In health behavior and health education. 4th ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Google Scholar
Smith, A. (2007). Translating sustainabilities between green niches and socio‐technical regimes. Technology Analysis & Strategic Management 9(4): 427‐450.
Google Scholar
Terziovski, M. (2010). Innovation practice and its performance implications in small and medium enterprises (SMEs) in the manufacturing sector: A resource-based view. Strategic Management Journal 31(8): 892-902.
Google Scholar
Ussahawanitchakit, P. (2012). Administrative innovation, technical innovation, competitive advantage, competitive environment, and firm performance of electronics businesses in Thailand. International Academy of Business and Economic 12(1): 112-135.
Google Scholar
Autorzy
Stella Toyosi DurowojuStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Economic and Environmental Studies
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.