Badania społeczno-ekonomicznych cech mieszkańców miast oraz ich wzorców transportowych w Nigerii

Samuel Babatunde Adedotun


https://orcid.org/0000-0003-2201-4385

Nurain Bola Tanimowwo



Rafiu Babatunde Ibrahim



Abstrakt

W niniejszym artykule zbadano związek pomiędzy społeczno-ekonomicznymi cechami
mieszkańców miast a ich wewnątrzmiejskimi wzorcami mobilności w sześciu wybranych miastach
w stanie Osun w Nigerii. Pierwotne źródła danych stanowią gospodarstwa domowe w badanych
miastach. Dla zgromadzenia danych dotyczących społeczno-ekonomicznych cech gospodarstw
domowych oraz ich wzorców podróżowania użyto dyskusji w ramach grup fokusowych oraz
kwestionariuszy rozprowadzonych wśród mieszkańców miast. Dla doboru próby wykorzystano
technikę warstwową i wybrano po dwa miasta z dużego, średniego i małego centrum miejskiego
w stanie Osun. Próbę dobrano systematycznie i losowo z jednego procenta (2 133) gospodarstw
domowych w wyróżnionych miastach. Otrzymane dane analizowano w sposób opisowy i
dedukcyjny za pomocą tabel, odsetków oraz analizy regresji. Analiza ujawniła pozytywną
zależność pomiędzy cechami społeczno-ekonomicznymi a wzorcami podróżowania mieszkańców.
Badanie wykazało, że około 92,5% zmienności w obserwowanych wzorcach mobilności jest
tłumaczone za pomocą społeczno-ekonomicznych cech mieszkańców. We wnioskach zawarto
sugestię, że planowanie miast powinno sprzyjać efektywnym wzorcom podróżowania różnych
grup społeczno-ekonomicznych.

Słowa kluczowe:

cechy społeczno-ekonomiczne, mieszkańcy miast, wzorce podróżowania, stan Osun

Adedotun, S. B. (2014). Road Concession and Pricing: Panacea for urban road sustainable development in Osun State, Nigeria. International Journal of Comparative Studies in International Relations and Development 3(1): 47-59.
  Google Scholar

Adetunji MA (2010). Spatial Analysis of Urban Mobility Pattern in Ilesa, Osun State. Unpublished Ph.D Thesis. Department of Geography, Obafemi Awolowo University, Ile- Ife.
  Google Scholar

Adetunji, M. A.; Aloba, O. (2013). Urban spatial structure and work trip patterns in South-western Nigeria: The example of Ilesa. Journal of Geography and Regional Planning 6(4): 93-102.
  Google Scholar

Aditjandra, P.; Cao, X.; Mulley, C. (2010). Understanding neighbourhood design impact on travel behaviour: An application of structural equations model to the British micro- analysis data. Presented at the 12th World Congress on Transport Research in Lisbon, Portugal, July 11–15, 2010.
  Google Scholar

Aguilera, A.; Wenglenski, S.; Proulhac, L. (2009). Employment sub-urbanisation, reverse commuting and travel behavior by residents of the central city in the Paris metropolitan area. Transportation Research A 43(7): 685–691. doi: 10.1016/j.tra.2009.06.004.
  Google Scholar

Akindele, O. A.; Ogunleye J. S.; Muili, A. B. (2014). Intra Urban Pattern and Acceptability of Bus Station in Ilorin, Nigeria. Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences 2(8): 65-79.
  Google Scholar

Ayeni, M. A. O. (1975). Some Determinants of the Propensity to interact in an Urban System: A case study of Jos, Nigeria. Nigerian Geographical Journal 18(2): 111-119.
  Google Scholar

Badejo, B.A. (2011). Transportation, Removing the Clogs to Nigeria’s Development. Lagos, Nigeria: Anchorage Press and Publishers.
  Google Scholar

Ewing, R.; Cervero, R. (2010). Travel and the built environment. Journal of the American Planning Association 76: 1–30. doi: 10.1080/01944361003766766.
  Google Scholar

Fadare, O. (1992). Modeling Public Transport Choice in Varying Housing Areas of Ibadan. Nigeria Journal of Economics and Social Studies 34(2).
  Google Scholar

Fadare, O.; Adewale, A. (2009). Intra-Urban Variation of Household’s Trip generation in Lagos Metropolis. Journal of Nigerian Institute of Town Planners xxii(1): 74-87.
  Google Scholar

Fadare, S.O. (1989). Analysis of factors affecting household trip generation in residential areas, Ibadan. Ife Research Publication in Geography 3: 38-48.
  Google Scholar

Fadare, S.O.; Morenikeji, W. (2001). Gender bias in intra-urban trip making in Niger State. International Journal of Transportation studies 1(1): 73-85.
  Google Scholar

Hanson, S. (1982). The Determinants of Daily Travel Activity Patterns: Relative Location and Socio demographic Factors. Urban Geography 3: 179-202.
  Google Scholar

Ibrahim, R. Babatunde (2012). Evaluating Intra-Urban Transportation and Gender Travel Behaviour in Ilorin, Nigeria. Global Journals of Human Social Science Arts and Humanities 12(14): 7-17.
  Google Scholar

Muili, A.B. (2013). Analysis of Infirmity and Intra-City Transportation System in selected cities in Nigeria. Unpublished PhD Thesis submitted to Department of Urban and Regional Planning, Ladoke Akintola University of Technology, Ogbomoso, Oyo State, Nigeria.
  Google Scholar

Nass, P.; Strand, A.; Nass, T.; M. Nicolaisen. (2011). On their road to sustainability? The challenge of sustainable mobility in urban planning and development in two Scandinavian capital regions. Town Planning Review 82(3): 285–315. doi: 10.3828/tpr.2011.18.
  Google Scholar

Nass, P.; Nass, T.; Strand, A. (2011). Oslo’s farewell to urban sprawl. European Planning Studies 19(1): 113–139. doi: 10.1080/09654313.2011.530395.
  Google Scholar

Rickwood, P.; Glazebrook, G. (2009): Urban Structure and Commuting in Australian Cities. Urban Policy and Research 27(2): 171-188.
  Google Scholar

Rodrigue, J.-P. (1998). Transport Geography. An online Textbook. Department of Economics and Geography. Horstra University. Available at: https://people.hofstra.edu/geotrans/. Accessed 15 December 2017.
  Google Scholar

Samson, B. O. (2012). An analysis of intra-city patterns of residents in Lagos metropolis, Nigeria. International Journal of Development and Sustainability 1(2): 560.
  Google Scholar

Oyesiku, O.K (2003). Sustainable Transportation Strategies for Intermediate Cities in Nigeria. Journal of the Nigerian Institute of Town Planners XVI: 35-44.
  Google Scholar

Schwanen, T.; Dieleman, F.M.; Dijst, M. (2001). Travel Behaviour in Dutch Monocentric and Polycentric Urban Systems. Journal of Transport Geography 19: 173-186.
  Google Scholar

Snellen, D.; Arentze, T.; Borgers, A.; Timmermans, H. (2001). Spatial Variability in Response Rates and Data Quality of a Designated Day-Leave Behind-Full Activity Dairy. Paper presented at the 80th TRB Annual Meeting Washington, D.C., January 2001.
  Google Scholar

Solanke, M.O. (2014). Socio-economic Determinants of Intra-urban Trips Generation in Ogun State, Nigeria. Current Research Journal of Social Sciences 6(1). Pg.15-20.
  Google Scholar

Solanke, M.O. (2005). Spatial Analysis of Intra-urban Travel Patterns in Ogun State. A Ph. D. Thesis Submitted to the Faculty of the Social Sciences, Department of Geography University of Ibadan, Ibadan. Eluwa, S.E.; Siong, H. Ch.; Abayomi, O.K. (2012). Urban Fabric and Trip Pattern of Ibadan Residents, Nigeria. Journal of Environment and Earth Science 2(3): 1.
  Google Scholar

Tanangsnakool Koranis (2011). Urban form and Travel Behaviour. Evidence among individuals from two districts within Bangkok. M.sc Degree Project No 2011:31, Environmenta management Sciences, University of Gothenburg.
  Google Scholar

Tanimowo, N.B. (1996). Transport Planning in the CBD of Pre-1900 Nigerian Cities: A case of Akesan CBD in Oyo Town. Dissertation for NITP/TOPREC Professional Post-Graduate Diploma in Urban and Regional Planning.
  Google Scholar

Tardiff, T. (1975). Comparison of Effectiveness of various measures of socio-economic status in Models of Transportation behavior. Transportation Research record 534: 1-9.
  Google Scholar

Ulman (1996). Action Planning. London: Prince of Wales’ Institute of Architecture.
  Google Scholar

Westford, P. (2010). Neighborhood design and travel: A study of residential quality, child leisure activity and trips to school. Doctoral dissertation. Stockholm: Royal Institute of Technology.
  Google Scholar


Opublikowane
2020-11-25

Cited By / Share

Adedotun, S. B., Tanimowwo, N. B., & Ibrahim, R. B. (2020). Badania społeczno-ekonomicznych cech mieszkańców miast oraz ich wzorców transportowych w Nigerii. Economic and Environmental Studies, 17(4 (44), 831–848. https://doi.org/10.25167/ees.2017.44.12

Autorzy

Samuel Babatunde Adedotun 
https://orcid.org/0000-0003-2201-4385

Autorzy

Nurain Bola Tanimowwo 

Autorzy

Rafiu Babatunde Ibrahim 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Economic and Environmental Studies

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.


Inne teksty tego samego autora