Wpływ systemu zarzadzania jakością na efekty wdrożenia podejścia procesowego
Alicja GĘBCZYŃSKA
Radosław WOLNIAK
Abstrakt
Artykuł zawiera omówienie wyników szeroko zakrojonych badań empirycznych przeprowadzonych w 2016 r. na próbie 495 jednostek samorządu terytorialnego wykorzystując technikę kwestionariusza CAWI wspomaganą badanie CATI. Uzyskane w ten sposób wyniki zweryfikowano statystycznie a następnie przeprowadzono ich krytyczną analizę formułując wnioski końcowe.
Celem artykułu jest poznanie wpływu SZJ na zidentyfikowane zalety i wady wynikające z wdrożenia podejścia procesowego w administracji publicznej. Główne pytanie badawcze można sformułować w następującej postaci: czy SZJ pozytywnie oddziałuje na funkcjonowanie podejścia procesowego i w jakim stopniu wpływa on na korzyści oraz bariery towarzyszące wdrożeniu podejścia procesowego?
Zaobserwowano, że wdrożenie systemu jakości nie gwarantuje automatycznie żadnych korzyści zewnętrznych wynikających z orientacji procesowej. Wyniki badań sugerują, że skuteczność systemów zarządzania jakością w badanych jednostkach samorządu terytorialnego jest wątpliwa, szczególnie w obszarze ich doskonalenia.
Słowa kluczowe:
podejście procesowe, administracja publiczna, korzyści i bariery podejścia procesowegoBibliografia
Corradini, F., Falcioni, D., Polzonetti, A., Re, B. (2011). Innovation on Public Services using Business Process Management, International Conference on E-business, Management and Economics IPEDR Vol. 25 Press, Singapore , 25-29.
Corrigan, S. (2009). Human and Organizational Aspects of Business Process Reengineering, Institute of Work Psychology, University of Sheffield, viewed 15 February 2017 . Avaiable at: http://faculty.css.edu/dswenson/web/ REENGIN.HTM. Accessed 5 June 2017.
EN ISO 9001:2015 Quality Management System – Requirements.
Flieger, M. (2016). Zarządzanie procesowe w urzędach gmin. Model adaptacji kryteriów dojrzałości procesowej, Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Gębczyńska A., Wolniak R., Process Management Level In Local Government, Philadelphia 2018. Available at: https://www.amazon.com/Process-Management-Level-Local-Government/dp/1985649950/ref=sr_1_7?ie=UTF8&qid=1521445213&sr=8-7&keywords=wolniak. Accessed 10 September 2018.
Gulledge Jr T. R., Sommer, R. A. (2002). Business process management: public sector implications, Business Process Management Journal, 8(4) :364-376.
GUS, POWIERZCHNIA I LUDNOŚĆ W PRZEKROJU TERYTORIALNYM W 2016r. Avaiable at: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/ludnosc/powierzchnia-i-ludnosc-w-przekroju-terytorialnym-w-2016-r-,7,13.html. Accessed 5 June 2017.
Haber, J, Brouer R. (2017). Impressions of Competency: Tactics and a Conceptual Model, Journal of Management and Business Administration. Central Europe, 25(4) : 28-54.
Hawrysz, L., Hys, K. (2013). Procesowo zorientowana kultura organizacyjna w organizacjach sektora publicznego . Avaiable at: http://kolegia.sgh.waw.pl/pl/KNoP/struktura/IKL/kwartalnikEEiM/archiwum/Documents/Liliana_Hawrysz,Katarzyna_Hys_4(26)2012.pdf. Accessed 5 June 2017.
ISO Survey of certifications to management system standards - Full results, (2017). Avaiable at: http://isotc.iso.org/livelink/livelink?func=ll&objId=18808772&objAction=browse&viewType=1. Accessed 5 June 2017.
Jeston, J, Nelis, J. (2008). Business Process Management. Practical Guidelines to Successful Implementation, Butterworth-Heinemann, London.
Kliciński, S. (2009). Problemy implementacji podejścia procesowego opartego na normie ISO 9001:2000. In Nowosielski, S. (Ed.), Podejście procesowe w organizacjach, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, WUE we Wrocławiu, 58-66.
Knežová, J., Vaľovská, Z., Sedláková, S. (2016). Possibilities of using the process management in public organisations for improving good governance, Journal of Modern Science, 28(6), 325–352.
Koźmiński A. K. (2016). Polish Business Management: A Contredanse of Theory and Practice, Journal of Management and Business Administration. Central Europe, 24(4): 10-24.
Kruczkowski, R., Bildziukiewicz, M. (2013). Dyrektywa Usługowa UE, Enterprise Europe Network przy Stowarzyszeniu Wolna Przedsiębiorczość . Avaiable at: https://akademia.biznes.gov.pl/pluginfile.php/97/mod_resource/content/1/Dyrektywa_Us%C5%82ugowa_UE%20ulotka.pdf. Accessed 5 June 2017.
Morgan, L. (2013). The future of Public Administration: New Public Management vs the Unknown. PA Times, 36(2): 253-264.
Niehaves, B., Plattfaut R., Becker, J. (2013). Business process management capabilities in local governments: A multi-method study, Government Information Quarterly, 30(3): 217-225.
Olesiński, A. (2015). Co to jest zarządzanie procesowe, jakie ma znaczenie i zastosowanie w administracji publicznej?. Avaiable at: http://jst.uwm.edu.pl/portalwiedzy/index.php?action=artikel&cat=2&id=27 &artlang=pl. Accessed 5 June 2017.
Pollitt, C., & Bouckaert, G. (2017). Public Management Reform. A Comparative Analysis — New Public Management, Governance, and the Neo-Weberian State. (4th. ed.). Oxford: Oxford University Press.
Potemska, B. (2015). Wdrażanie podejścia procesowego w urzędach administracji publicznej. Avaiable at: http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/14259/13-107_115-Potemska.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Accessed 5 June 2017.
Ruževičius, J., Klimas, D., Veleckaitė, R. (2012). Influence of organizational culture on the success of business process management in Lithuanian public sector organizations, VERSLO AKTUALIJOS / CURRENT ISSUES OF BUSINESS, 7(1):1–16.
Sześciło D. (2014). Administracja neoweberowska: biurokracja 2.0?, ZN Administarcja, 3-11.
Szumowski, W. (2009). Zastosowanie podejścia procesowego w urzędach administracji samorządowej, in Nowosielski S. (Ed.), Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomiczne we Wrocławiu nr 52, Wrocław.
Tregear, R., Jenkins, T. (2007). Government Process Management: A review of key differences between the public and private sectors and their influence on the achievement of public sector process management, Australia: 1-10. Available at: http://www.w.bptrends.com/publicationfiles/1007-art-govt.Processmgt.-tregear%20and%20Jenkins-ph.pdf. Accessed 5 June 2017.
Wieczorkowski, J. (2015). Analiza wykorzystania podejścia procesowego w zarządzaniu jednostkami administracji publicznej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 243:256-276.
Wytrążek, W. Podstawowe pojęcia teorii organizacji i zarządzania w instytucjach publicznych. Avaiable at: http://pracownik.kul.pl/files/11992/public/Podstawowe_pojecia_TOZ_w_org_publ.pdf, Accessed 5 June 2017.