Opublikowane: 2020-12-01

Ekonomiczno-finansowy status przedsiębiorstw handlowych w Serbii

Radojko LUKIC

Abstrakt

Ze względu na ich ogólne znaczenie, skoncentrowano się na teoretycznej oraz praktycznej analizie kondycji małych niezależnych przedsiębiorstw detalicznych. W artykule przeanalizowano specyfikę ekonomicznego i finansowego statusu przedsiębiorstw handlowych, tzn. małych niezależnych detalistów w Serbii w latach 2008-2012. Pamiętając o podejściu „kompleksowym”, tj. o zatrważającej kondycją przedsiębiorczości w Serbii w ostatnim okresie, wyniki badań (w zakresie niemal wszystkich wskaźników) wykazują „relatywnie” satysfakcjonującą ekonomiczno-finansową pozycję serbskich przedsiębiorstw handlowych. Ich udział w całkowitym handlowym przychodzie operacyjnym w Serbii w 2012 roku wyniósł 3,81%. W celu poprawy sytuacji analizowanych przedsiębiorstw powinny one w przyszłości łączyć się (ze względu na wspólne zamówienia oraz inne działania handlowe), stosować nowe koncepcje zarządzania kosztami (przede wszystkim zasady biznesowe Toyoty), nowe koncepcje zarządzania relacjami z klientami i dostawcami oraz nowoczesne technologie informatyczne (JEL: F65 L81 M40).

Słowa kluczowe:

przedsiębiorstwa handlowe, Serbia, strategie biznesowe, udział w rynku, wypłacalność, zyskowność

Pobierz pliki

Zasady cytowania

LUKIC, R. (2020). Ekonomiczno-finansowy status przedsiębiorstw handlowych w Serbii. Economic and Environmental Studies, 14(3 (31), 239–264. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/ees/article/view/2881

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.