Ekonomiczno-finansowy status przedsiębiorstw handlowych w Serbii
Radojko LUKIC
Abstrakt
Ze względu na ich ogólne znaczenie, skoncentrowano się na teoretycznej oraz praktycznej analizie kondycji małych niezależnych przedsiębiorstw detalicznych. W artykule przeanalizowano specyfikę ekonomicznego i finansowego statusu przedsiębiorstw handlowych, tzn. małych niezależnych detalistów w Serbii w latach 2008-2012. Pamiętając o podejściu „kompleksowym”, tj. o zatrważającej kondycją przedsiębiorczości w Serbii w ostatnim okresie, wyniki badań (w zakresie niemal wszystkich wskaźników) wykazują „relatywnie” satysfakcjonującą ekonomiczno-finansową pozycję serbskich przedsiębiorstw handlowych. Ich udział w całkowitym handlowym przychodzie operacyjnym w Serbii w 2012 roku wyniósł 3,81%. W celu poprawy sytuacji analizowanych przedsiębiorstw powinny one w przyszłości łączyć się (ze względu na wspólne zamówienia oraz inne działania handlowe), stosować nowe koncepcje zarządzania kosztami (przede wszystkim zasady biznesowe Toyoty), nowe koncepcje zarządzania relacjami z klientami i dostawcami oraz nowoczesne technologie informatyczne (JEL: F65 L81 M40).
Słowa kluczowe:
przedsiębiorstwa handlowe, Serbia, strategie biznesowe, udział w rynku, wypłacalność, zyskownośćBibliografia
Bubić, J.; Hajnrih, J. (2012). The analyses business performances of agricultural enterprises in Vojvodina during the current crisis. Economics of Agriculture 2: 183-194.
Coca-Stefaniak, A. (2005). Decline in the British small shop independent retail sector: exploring European parallels. Journal of retailing and Consumer Services 12: 357-371.
EPIC "C Market" AD Beograd, Company Profile, February 2012
Eurostat (2011). Eurostat 2011 edition, Key figures on European business with a special feature on SMES, Pocketbooks. European Commission.
Filipović, N. (2013). Strateški trendovi u maloprodaji. In store: 24-25.
Germany – Retail Foods (2013). 8/22/2013. USDA - GAIN Report Number: GM13031.
GFK Beograd (2012). Potrošač u Srbiji u 2012. i budući trendovi [GFK - Consumers in Serbia in 2012 and future trends].
Knego, N.; Blaženka, K. (2011). The Position of Small Retailers in Croatia on the Verge of Entering the European Union. Proceedins of the 8th International Conference on Economic Integration, Competition and Coperation .
Korać, M. (2013). Transnational pathways to integration: Chinese traders in Serbia. Sociologija LV(1): 245-260.
Kumar, A. (ed) (2011). Opatija: University of Rijeka, Faculty of Economics; University of Ljubljana; University of Antwerp. 1-15 (ISBN: 978-953-7813-04-8).
Lukić, R. (2011a). Evaluacija poslovnih performansi u maloprodaji. Beogard: Ekonomski fakultet.
Lukic, R. (2011b). Estimates of economic performance of organic food retail trade. Economic research 24(3): 157-169.
Lukic, R. (2012). Sustainable Development of Retail in Serbia. Review of International Comparative Management 13(4): 574-586.
Lukic, R. (2013). Sustainable Cost Management in Retail. Review of International Comparative Management 14(2): 268-280.
Lukic, R. (2014). The profitability of trade in Serbia. Asian Journal of Management Research 4(3): 485-500.
Machek, M. (2012). Retail market structure development in Central Europe. Central European Business Review 1(3): 22-27.
Markovic, M.; Simurina, J.; Pavicic, J. (2013). Economic and Business Impact of Crisis on Croatian Trade. Review of Integrative Business Economics 2(2): 672-680.
McKesson (2012). Retail Pharmacy Trends.
PWC (2012). European Working capital, Annual Review 2012 – Working capital: never been better. What the top performing companies are doing differently.
Soil Association (2013). Organic market report 2013.
Tajeddini, K. et al., (2013). Efficiency and effectiveness of small retailers: The role of customer and entrepreneurial orientation. Journal of Retailing and Consumer Services 30: 453-462.
Vojvodić, K. (2011). Survival strategies of small independent retailers. Business Logistic in Modern Management 11: 211-221.
Autorzy
Radojko LUKICStatystyki
Downloads
Inne teksty tego samego autora
- Radojko Lukic, Miro Sokic, Dragana Vojteski Kljenak, Analiza skuteczności firm ubezpieczeniowych w Republice Serbii , Economic and Environmental Studies: Tom 18 Nr 1 (45) (2018)
- Radojko LUKIC, The Impact of Long-Term Provision Costs on Performance of Trade in Serbia , Economic and Environmental Studies: Tom 17 Nr 3 (43) (2017)
- Radojko LUKIC, Wpływ wydajności energetycznej na kondycję sektora usług , Economic and Environmental Studies: Tom 16 Nr 2 (38) (2016)
- Radojko Lukic, Wpływ wielkości przedsiębiorstw na kondycję handlu w Serbii , Economic and Environmental Studies: Tom 15 Nr 4 (36) (2015)