Ekonomiczno-finansowy status przedsiębiorstw handlowych w Serbii

Radojko LUKIC




Abstrakt

Ze względu na ich ogólne znaczenie, skoncentrowano się na teoretycznej oraz praktycznej analizie kondycji małych niezależnych przedsiębiorstw detalicznych. W artykule przeanalizowano specyfikę ekonomicznego i finansowego statusu przedsiębiorstw handlowych, tzn. małych niezależnych detalistów w Serbii w latach 2008-2012. Pamiętając o podejściu „kompleksowym”, tj. o zatrważającej kondycją przedsiębiorczości w Serbii w ostatnim okresie, wyniki badań (w zakresie niemal wszystkich wskaźników) wykazują „relatywnie” satysfakcjonującą ekonomiczno-finansową pozycję serbskich przedsiębiorstw handlowych. Ich udział w całkowitym handlowym przychodzie operacyjnym w Serbii w 2012 roku wyniósł 3,81%. W celu poprawy sytuacji analizowanych przedsiębiorstw powinny one w przyszłości łączyć się (ze względu na wspólne zamówienia oraz inne działania handlowe), stosować nowe koncepcje zarządzania kosztami (przede wszystkim zasady biznesowe Toyoty), nowe koncepcje zarządzania relacjami z klientami i dostawcami oraz nowoczesne technologie informatyczne (JEL: F65 L81 M40).

Słowa kluczowe:

przedsiębiorstwa handlowe, Serbia, strategie biznesowe, udział w rynku, wypłacalność, zyskowność

Agriculture and Agri-Food Canada (2012). International Markets Bureau, Top Grocery retailers in Latin America.

Bubić, J.; Hajnrih, J. (2012). The analyses business performances of agricultural enterprises in Vojvodina during the current crisis. Economics of Agriculture 2: 183-194.

Coca-Stefaniak, A. (2005). Decline in the British small shop independent retail sector: exploring European parallels. Journal of retailing and Consumer Services 12: 357-371.

EPIC "C Market" AD Beograd, Company Profile, February 2012

Eurostat (2011). Eurostat 2011 edition, Key figures on European business with a special feature on SMES, Pocketbooks. European Commission.

Filipović, N. (2013). Strateški trendovi u maloprodaji. In store: 24-25.

Germany – Retail Foods (2013). 8/22/2013. USDA - GAIN Report Number: GM13031.

GFK Beograd (2012). Potrošač u Srbiji u 2012. i budući trendovi [GFK - Consumers in Serbia in 2012 and future trends].

Knego, N.; Blaženka, K. (2011). The Position of Small Retailers in Croatia on the Verge of Entering the European Union. Proceedins of the 8th International Conference on Economic Integration, Competition and Coperation .

Korać, M. (2013). Transnational pathways to integration: Chinese traders in Serbia. Sociologija LV(1): 245-260.

Kumar, A. (ed) (2011). Opatija: University of Rijeka, Faculty of Economics; University of Ljubljana; University of Antwerp. 1-15 (ISBN: 978-953-7813-04-8).

Lukić, R. (2011a). Evaluacija poslovnih performansi u maloprodaji. Beogard: Ekonomski fakultet.

Lukic, R. (2011b). Estimates of economic performance of organic food retail trade. Economic research 24(3): 157-169.

Lukic, R. (2012). Sustainable Development of Retail in Serbia. Review of International Comparative Management 13(4): 574-586.

Lukic, R. (2013). Sustainable Cost Management in Retail. Review of International Comparative Management 14(2): 268-280.

Lukic, R. (2014). The profitability of trade in Serbia. Asian Journal of Management Research 4(3): 485-500.

Machek, M. (2012). Retail market structure development in Central Europe. Central European Business Review 1(3): 22-27.

Markovic, M.; Simurina, J.; Pavicic, J. (2013). Economic and Business Impact of Crisis on Croatian Trade. Review of Integrative Business Economics 2(2): 672-680.

McKesson (2012). Retail Pharmacy Trends.

PWC (2012). European Working capital, Annual Review 2012 – Working capital: never been better. What the top performing companies are doing differently.

Soil Association (2013). Organic market report 2013.

Tajeddini, K. et al., (2013). Efficiency and effectiveness of small retailers: The role of customer and entrepreneurial orientation. Journal of Retailing and Consumer Services 30: 453-462.

Vojvodić, K. (2011). Survival strategies of small independent retailers. Business Logistic in Modern Management 11: 211-221.

Opublikowane
2020-12-01

Cited By / Share

LUKIC, R. (2020). Ekonomiczno-finansowy status przedsiębiorstw handlowych w Serbii. Economic and Environmental Studies, 14(3 (31), 239–264. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/ees/article/view/2881

Autorzy

Radojko LUKIC 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.