Ocena symulowanej sieci kontaktów w hierarchicznym modelu autoregresji przestrzennej. Interakcje społeczne oparte na homofilii mają znaczenie dla rozprzestrzeniania się zachowań konsumpcyjnych

Edyta Łaszkiewicz


https://orcid.org/0000-0001-8833-3624


Abstrakt

Celem artykułu jest określenie, jaki wpływ na rozprzestrzenianie się zachowań konsumpcyjnych ma dobór sieci powiązań społecznych bazujących na homofilii i heterofilii. Jako miarę zachowań konsumpcyjnych przyjęto poziom wydatków gospodarstw domowych, zaś jako agenta uznano osobę odniesienia danego gospodarstwa. Sieci społeczne zbudowano zakładając, że każdy agent posiada indywidualną gęstość sieci kontaktów, wynikającą z jego cech. Powiązanie między gęstością sieci kontaktów a cechami uzyskano przy wykorzystaniu danych pochodzących z Diagnozy Społecznej (2011). W badaniu przetestowano trzy rodzaje sieci powiązań wspomagających lub ograniczających rozprzestrzenianie się zachowań konsumpcyjnych: 1) nielosowe z algorytmem k najbliższych sąsiadów, 2) losowe z pięcioma dodatkowymi typami ograniczeń, 3) częściowo losowe z losowaniem powiązań z ograniczonej liczby potencjalnych połączeń – stosując jako ograniczenie wartość indeksu Jaccarda. Występowanie efektu rozprzestrzeniania zachowań konsumpcyjnych zweryfikowano przez porównanie wartości oszacowań parametrów, uzyskanych w drodze estymacji wielopoziomowego modelu przestrzennej autoregresji (HSAR). Aplikacja modelu HSAR pozwoliła na jednoczesną kontrolę dodatkowych efektów, takich jak: przestrzenna heterogeniczność oraz zależności przestrzenne. Dane dotyczące wydatków gospodarstw domowych uzyskano z bazy danych indywidualnych Badania Budżetów Gospodarstw Domowych (2011). Uzyskane wyniki wykazały, że struktura powiązań bazująca na homofilii wspiera efekt rozprzestrzeniania się zachowań konsumpcyjnych. W przypadku sieci powiązań społecznych, bazujących na niepodobieństwie cech agentów, efekt taki nie zachodzi. Dodatkowo, zauważono iż kluczową rolę dla rozprzestrzeniania się zachowań konsumpcyjnych odgrywa bliskość geograficzna gospodarstw domowych.

Słowa kluczowe:

zachowania konsumpcyjne, sieci społeczne, przestrzenne modelowanie wielopoziomowe

Bott, H. (1928). Observation of play activities in a nursery school. Genetic Psychology Monographs 4(1): 44-88.
  Google Scholar

Burgess, S.; Sanderson, E.; Umaña-Aponte, M. (2011). School ties: An analysis of homophily in an adolescent friendship network. The Centre for Market and Public Organisation 267. Available at: http://www.bris.ac.uk/cmpo/publications/papers/2011/wp267.pdf. Accessed 15 July 2014.
  Google Scholar

Byrne, D.; Nelson, D. (1965). Attraction as a linear function of proportion of positive reinforcements. Journal of personality and social psychology 1(6): 659.
  Google Scholar

Centola, D. (2011). An experimental study of homophily in the adoption of health behaviour. Science 334(6060): 1269-1272.
  Google Scholar

Centola, D.; Willer, R.; Macy, M. (2005). The Emperor’s Dilemma: A Computational Model of Self‐Enforcing Norms1. American Journal of Sociology 110(4): 1009-1040.
  Google Scholar

Christakis, N. A.; Fowler, J. H. (2007). The spread of obesity in a large social network over 32 years. New England journal of medicine 357(4): 370-379.
  Google Scholar

Collins, R. L.; Parks, G. A.; Marlatt, G. A. (1985). Social determinants of alcohol consumption: the effects of social interaction and model status on the self-administration of alcohol. Journal of consulting and clinical psychology 53(2): 189.
  Google Scholar

Council for Social Monitoring (2011). Integrated database. Available at: www.diagnoza.com. Accessed 2 August 2014.
  Google Scholar

Dong, G.; Harris, R. (2014). Spatial Autoregressive Models for Geographically Hierarchical Data Structures. Geographical Analysis 47(2): 173–191.
  Google Scholar

Easley, D.; Kleinberg, J. (2010). Networks, Crowds, and Markets: Reasoning about a Highly Connected World. Cambridge: Cambridge University Press.
  Google Scholar

Golub, B.; Jackson, M. O. (2012). How homophily affects the speed of learning and best-response dynamics. The Quarterly Journal of Economics 127(3): 1287-1338.
  Google Scholar

Grinblatt, M.; Keloharju, M.; Ikäheimo, S. (2008). Social influence and consumption: evidence from the automobile purchases of neighbors. The review of Economics and Statistics 90(4): 735-753.
  Google Scholar

Jaccard, P. (1912). The distribution of the flora in the alpine zone. 1. New phytologist 11(2): 37-50.
  Google Scholar

Łaszkiewicz, E.; Dong, G.; Harris, R. (2014). The Effect Of Omitted Spatial Effects And Social Dependence In The Modelling Of Household Expenditure For Fruits And Vegetables. Comparative Economic Research 17(4): 155-172.
  Google Scholar

Lazarsfeld, P.F.; Merton, R.K. (1954). Friendship as a social process. In: Berger, M.; Abel, T.; Page, C.H. (eds.). Freedom and control in modern society: 18-66. Princeton, NJ: Van Nostrand.
  Google Scholar

Loomis, C. P. (1946). Political and occupational cleavages in a Hanoverian village, Germany: A sociometric study. Sociometry 9: 316-333.
  Google Scholar

Ma, L.; Krishnan, R.; Montgomery, A. (2010). Homophily or Influence? An Empirical Analysis of Purchase within a Social Network. Available at: http://community.mis.temple.edu/seminars/files/2011/02/krishnan-homophily-influence.pdf. Accessed 15 July 2014.
  Google Scholar

Marti de, J.; Zenou, Y. (2011). Identity and social distance in friendship formation 13. Stockholm University, Department of Economics.
  Google Scholar

McPherson, M.; Smith-Lovin, L.; Cook, J. M. (2001). Birds of a feather: Homophily in social networks. Annual review of sociology 27: 415-444.
  Google Scholar

Richardson, H. M. (1940). Community of values as a factor in friendships of college and adult women. The Journal of Social Psychology 11(2): 303-312.
  Google Scholar

Rogers, E. M.; Bhowmik, D. K. (1970). Homophily-heterophily: Relational concepts for communication research. Public opinion quarterly 34(4): 523-538.
  Google Scholar

Rosenquist, J. N.; Murabito, J.; Fowler, J. H.; Christakis, N. A. (2010). The spread of alcohol consumption behavior in a large social network. Annals of Internal Medicine 152(7): 426-433.
  Google Scholar

Sorensen, G.; Stoddard, A. M.; Dubowitz, T.; Barbeau, E. M.; Bigby, J.; Emmons, K. M.; Peterson, K. E. (2007). The influence of social context on changes in fruit and vegetable consumption: results of the healthy directions studies. American Journal of Public Health 97(7): 1216.
  Google Scholar

Sudman, S. (1988). Experiments in measuring neighbor and relative social networks. Social Networks 10(1): 93-108.
  Google Scholar

Tobler, W. (1970). A computer movie simulating urban growth in the Detroit region. Economic geography 46: 234-240.
  Google Scholar

Wasserman, S.; Galaskiewicz, J. (1994). Advances in Social Network Analysis: Research in the Social and Behavioral Sciences. SAGE Publications, Inc.
  Google Scholar

Yavaş, M.; Yücel, G. (2014). Impact of Homophily on Diffusion Dynamics Over Social Networks. In: Bye, R.T., Zhang, H. (eds.). Proceedings 27th European Conference on Modelling and Simulation. ECMS Webjørn Rekdalsbakken. Available at: http://www.scs-europe.net/dlib/2013/ecms13papers/socint_ECMS2013_0177 .pdf. Accessed 27 May 2014.
  Google Scholar

Żak, B.; Zbieg, A. (2012). Symulacja upodabniania się postaw w sieci relacji społecznych. Nauki o Zarządzaniu 4(13): 151-168.
  Google Scholar


Opublikowane
2020-12-07

Cited By / Share

Łaszkiewicz, E. (2020). Ocena symulowanej sieci kontaktów w hierarchicznym modelu autoregresji przestrzennej. Interakcje społeczne oparte na homofilii mają znaczenie dla rozprzestrzeniania się zachowań konsumpcyjnych. Economic and Environmental Studies, 15(2 (34), 231–247. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/ees/article/view/2952

Autorzy

Edyta Łaszkiewicz 
https://orcid.org/0000-0001-8833-3624

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Economic and Environmental Studies

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.