Opublikowane: 2020-12-07

Ocena symulowanej sieci kontaktów w hierarchicznym modelu autoregresji przestrzennej. Interakcje społeczne oparte na homofilii mają znaczenie dla rozprzestrzeniania się zachowań konsumpcyjnych

Edyta Łaszkiewicz

Abstrakt

Celem artykułu jest określenie, jaki wpływ na rozprzestrzenianie się zachowań konsumpcyjnych ma dobór sieci powiązań społecznych bazujących na homofilii i heterofilii. Jako miarę zachowań konsumpcyjnych przyjęto poziom wydatków gospodarstw domowych, zaś jako agenta uznano osobę odniesienia danego gospodarstwa. Sieci społeczne zbudowano zakładając, że każdy agent posiada indywidualną gęstość sieci kontaktów, wynikającą z jego cech. Powiązanie między gęstością sieci kontaktów a cechami uzyskano przy wykorzystaniu danych pochodzących z Diagnozy Społecznej (2011). W badaniu przetestowano trzy rodzaje sieci powiązań wspomagających lub ograniczających rozprzestrzenianie się zachowań konsumpcyjnych: 1) nielosowe z algorytmem k najbliższych sąsiadów, 2) losowe z pięcioma dodatkowymi typami ograniczeń, 3) częściowo losowe z losowaniem powiązań z ograniczonej liczby potencjalnych połączeń – stosując jako ograniczenie wartość indeksu Jaccarda. Występowanie efektu rozprzestrzeniania zachowań konsumpcyjnych zweryfikowano przez porównanie wartości oszacowań parametrów, uzyskanych w drodze estymacji wielopoziomowego modelu przestrzennej autoregresji (HSAR). Aplikacja modelu HSAR pozwoliła na jednoczesną kontrolę dodatkowych efektów, takich jak: przestrzenna heterogeniczność oraz zależności przestrzenne. Dane dotyczące wydatków gospodarstw domowych uzyskano z bazy danych indywidualnych Badania Budżetów Gospodarstw Domowych (2011). Uzyskane wyniki wykazały, że struktura powiązań bazująca na homofilii wspiera efekt rozprzestrzeniania się zachowań konsumpcyjnych. W przypadku sieci powiązań społecznych, bazujących na niepodobieństwie cech agentów, efekt taki nie zachodzi. Dodatkowo, zauważono iż kluczową rolę dla rozprzestrzeniania się zachowań konsumpcyjnych odgrywa bliskość geograficzna gospodarstw domowych.

Słowa kluczowe:

zachowania konsumpcyjne, sieci społeczne, przestrzenne modelowanie wielopoziomowe

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Łaszkiewicz, E. (2020). Ocena symulowanej sieci kontaktów w hierarchicznym modelu autoregresji przestrzennej. Interakcje społeczne oparte na homofilii mają znaczenie dla rozprzestrzeniania się zachowań konsumpcyjnych. Economic and Environmental Studies, 15(2 (34), 231–247. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/ees/article/view/2952

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.