Opublikowane: 2020-12-08

Społeczna odpowiedzialność, wzorce konsumpcji i produkcji w przemyśle włókienniczym i odzieżowym w Polsce

Małgorzata Burchard-Dziubińska

Abstrakt

Początek transformacji systemowej był okresem zmian strukturalnych w polskim przemyśle. W przypadku przemysłu włókienniczego oznaczało to totalne załamanie. Polskie przedsiębiorstwa włókiennicze i odzieżowe zostały wyparte przez przedsiębiorstwa, głównie z Azji, często dostarczające wyroby niskiej jakości. Artykuł prezentuje wyniki badań na temat społecznej odpowiedzialności przeprowadzonych w latach 2014 – 2015 wśród młodej generacji nabywców (do 32 roku życia) i przedsiębiorców z branży włókienniczej i odzieżowej z województwa łódzkiego. Wyniki badań pozwalają sformułować wniosek, że polski przemysł tekstylny jest w stanie spełnić wysokie standardy społecznej odpowiedzialności. Pomimo, że częstą praktyką w przemyśle odzieżowym jest wciąż oferowanie niskich wynagrodzeń, praca w szarej strefie i brak gwarancji stałego zatrudnienia, to jest możliwe wskazanie przedsiębiorstw działających w zgodzie ze standardami CSR. Jednakże młoda generacja nabywców wykazuje małe zainteresowanie społecznie odpowiedzialnym kupowaniem odzieży, Spowodowane jest to brakiem wiedzy na temat społecznej odpowiedzialności producentów i konsumentów. Taka postawa zmienia się, kiedy konsumenci stają się świadomi konsekwencji społecznie nieodpowiedzialnych zachowań producentów.

Słowa kluczowe:

przemysł włókienniczy i odzieżowy, społeczna odpowiedzialność produkcji i konsumpcji, Polska

Inne teksty tego samego autora

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Burchard-Dziubińska, M. (2020). Społeczna odpowiedzialność, wzorce konsumpcji i produkcji w przemyśle włókienniczym i odzieżowym w Polsce. Economic and Environmental Studies, 15(3 (35), 257–270. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/ees/article/view/2966

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.