Miasto jako dobro wspólne oczyma młodego pokolenia

Agnieszka SOBOL


https://orcid.org/0000-0002-4363-8923


Abstrakt

Wraz z postępującą urbanizacją miasto stało się szczególnie ważnym przedmiotem badań. W ośrodkach miejskich najbardziej widoczne są wskaźniki postępu cywilizacyjnego i zmian społecznych. Jednocześnie wpływ postępu cywilizacyjnego i pogłębiającej się globalizacji wpływają na reorientację podejścia do rozwoju lokalnego. Pożądany przez miasta kierunek zrównoważonego rozwoju wymaga rozwiązywania wspólnych problemów i rozpoznania nowych perspektyw. Kierunki rozwoju miast wpływają na jakość życia coraz większej liczby mieszkańców. Ewolucja rozwoju lokalnego powinna być odpowiedzią na nowe potrzeby miast i ich mieszkańców. Coraz więcej uwagi przyznaje się zatem takim kategoriom jak: dobro wspólne, kapitał społeczny, czy jakość życia. Istotne jest zrozumienie koncepcji dóbr wspólnych w ujęciu rozwoju miast. Celem artykułu jest prezentacja postrzegania miasta jako dobra wspólnego przez młode pokolenie. Czy współcześni młodzi mieszkańcy miast traktują miasto jako dobro wspólne? W artykule dokonano próby odpowiedzi na postawione pytanie w oparciu o pogłębioną analizę studialną, międzynarodowe wyniki badań oraz przeprowadzone przez autorkę badania empiryczne wśród studentów. Artykuł wpisuje się w ważną debatę z zakresu dóbr wspólnych ze szczególnym uwzględnieniem roli edukacji i młodego pokolenia w transformacji miast w stronę rozwoju zrównoważonego. Zaznaczyć należy, iż z uwagi na dobór celowy próby nie jest możliwa generalizacja uzyskanych wyników na całe młode pokolenie. Ponadto wielowątkowość podjętego tematu nie pozwoliła na jego wyczerpanie w ramach artykułu.

Słowa kluczowe:

dobro wspólne, rozwój zrównoważony, młode pokolenie, miasto

‘My Generation’ project, the URBACT II Operational Programme. Available at: http://urbact.eu/my-generation. Accessed 15 April 2016.
  Google Scholar

Barnett, C., Publics and markets What’s wrong with Neoliberalism? Available at: http://www.open.ac.uk/ socialsciences/emergentpublics/publications/barnett_publicsandmarkets.pdf. Accessed 10 April 2016.
  Google Scholar

Bukowska, X.; Wnuk-Lipiński, A., (2009). Obywatelskość a la polonaise – czyli jakimi obywatelami są Polacy? Nauka 1.
  Google Scholar

Coleman, J., (1990). Foundations of social theory. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  Google Scholar

Czapiński, J.; Panek, T., (eds.) (2013). Social Diagnosis 2013: the objective and subjective quality of life in Poland report (2013). Warsaw. Available at: http://www.diagnoza.com/. Accessed 15 April 2016.
  Google Scholar

Czapiński, J.; Panek, T., (eds.) (2015). Diagnoza społeczna 2015 warunki i jakość życia Polaków. Warszawa. Available at: http://www.diagnoza.com/. Accessed 15 April 2016.
  Google Scholar

Delors, J. et al. (1996). Learning: The treasure within. Paris: UNESCO.
  Google Scholar

Deneulin, S., Townsend, N. 2007. Public Goods, Global Public Goods and the Common Good. International Journal of Social Economics 34(1-2).
  Google Scholar

Engaging Young Generations (2007). League of Minnesota Cities, Community Conversations: Minnesota’s Changing Demographics.
  Google Scholar

European Social Survey. Available at: http://www.europeansocialsurvey.org/docs/methodology/core_ess_ questionnaire/ESS_core_questionnaire_political_issues.pdf. Accessed 10 April 2016.
  Google Scholar

Golombek, S., (2002). What Works in Youth Participation: Case Studies from Around the World. Baltimore: International Youth Foundation, Available at: http://www.iyfnet.org/sites/default/files/WW_ Youth_Participation.pdf. Accessed 15 April 2016.
  Google Scholar

Higgins, P. (2007). Old Habits, New Reasons. Missouri Valley Journal XI. Creighton University, Flagler College. Available at: https://www.creighton.edu/ccas/politicalscience/undergradstudents/missourivalleyjournal/ readthejournals/volumexi2007/. Accessed 15 April 2016.
  Google Scholar

Huckle, J.; Sterling S. (1996). Education for sustainability. Abingdon & NY: Earthscan.
  Google Scholar

Inglehart, R. F., (2008). Changing values among Western Publics from 1970 to 2006. West European Politics 31: 130146.
  Google Scholar

Kacprzak, A.; Dziewanowska, K., (2015). Does a global young consumer exist? A comparative study of South Korea and Poland. Journal of Marketing and Consumer Behaviour in Emerging Markets 1(1).
  Google Scholar

Park, A.; Bryson, C.; Clery, E.; Curtice, J.; Phillips, M. (Eds.) (2013). British Social Attitudes 30. London: NatCen Social Research. Available at: http://www.bsa.natcen.ac.uk/media/38723/bsa30_full_report_final.pdf. Accessed 10 April 2016.
  Google Scholar

Putnam, R. D, (2000). Bowling Alone. New York: Simon & Schuster.
  Google Scholar

Schneider, B.; Stevenson, D. (1999). The Ambitious Generation. New Haven: Yale University Press.
  Google Scholar

The Guardian 11.03.2013. Available at: http://www.theguardian.com/society/2013/mar/11/generation-self-whatyoung-care-about. Accessed 10 March 2016.
  Google Scholar

UNESCO (2009). Review of Contexts and Structures for Education for Sustainable Development. United Nations Decade of Education for Sustainable Development. Available at: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001849/184944e.pdf. Accessed 10 March 2016.
  Google Scholar

UNESCO (2015). Rethinking Education. Towards a global common good? Paris. Available at: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Cairo/images/RethinkingEducation.pdf. Accessed 10 March 2016. Vanderburg, W. H. (2000). The Labyrinth of Technology. Toronto, Canada: University of Toronto Press.
  Google Scholar


Opublikowane
2020-12-15

Cited By / Share

SOBOL, A. (2020). Miasto jako dobro wspólne oczyma młodego pokolenia. Economic and Environmental Studies, 16(4 (40), 591–603. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/ees/article/view/3059

Autorzy

Agnieszka SOBOL 
https://orcid.org/0000-0002-4363-8923

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.