Konceptualny model zarządzania jakością informacji w systemie informacyjnym w sieci WWW

Adam CZERWIŃSKI




Аннотация

W artykule przedstawiono konceptualny model zarządzania jakością informacji traktowanej jako jej użyteczność lub zgodność produktu informacyjnego z jego specyfikacją. Proponowany model nawiązuje do znanego modelu TDQM R.Y. Wanga opartego na cyklu Deminga doskonalenia jakości. Jednakże model TDQM nie uwzględnia wpływu środowiska Internetu na jakość informacji udostępnianej przez systemy informacyjne w sieci WWW. Zaprezentowany w artykule autorski model bierze pod uwagę wpływ właściwości Internetu na wszystkie aspekty wynikające z funkcji informacji w społeczeństwie i w organizacji. Uwzględnia zatem aspekt wspierania procesów zarządzania jakością informacji, aspekt komunikacyjny oraz aspekt wzbogacania wiedzy indywidualnej i zbiorowej. W modelu uwzględniono także fakt, że wpływ znanych właściwości Internetu (określonych np. akronimem MEDIUM) odnosi się przede wszystkim do kontekstowych cech jakości informacji w sieci WWW, a w małym stopniu dotyczy wewnętrznej jakości jednostek informacji opisanych takimi cechami jak np. dokładność, spójność, złożoność czy precyzja.


Al-Hakim, L. (2014). Information Quality Deployment. Proceeding of Ninth International Conference on Information Quality: 170-182.

Czerwiński, A. (2011). Przemiany na rynkach informacji. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego (in Polish).

Czerwiński, A. (2005). Niektóre rodzaje przestępczości komputerowej a procesy zarządzania oprogramowaniem w organizacji. In: Komputer – przyjaciel czy wróg?: 303-309. Szczecin: Szczecin University (in Polish).

Czerwiński, A.; Krzesaj, M. (2014). Wybrane zagadnienia oceny jakości systemu informacyjnego w sieci WWW. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego (in Polish).

English, L. (2003). Total Information Quality Management: A Complete Methodology for IQ Management. DM Review 9: 1-7.

Eppler, M. J. (2000). Conceptualizing Information Quality: A Review of Information Quality Frameworks from the Last Ten Years. Proceedings of the 2000 Conference on Information Quality: 83-96. St. Gallen: University of St. Gallen.

HON (2014). Available at: http://www.hon.ch. Accessed 12 July 2014.

Instytut Logistyki i Magazynowania EAN Polska (2003). Elektroniczna gospodarka w Polsce - Raport 2002 (in Polish).

Ruževičius, J.; Gedminaitė, A. (2007). Business Information Quality and its Assessment. Engineering Economics 52 (2): 18-25.

Skrzypek, E. (2008). Miejsce gospodarki opartej na wiedzy w nowej gospodarce. In: Społeczeństwo informacyjne. Stan i kierunki rozwoju w świetle uwarunkowań regionalnych: 207-214. Rzeszów: Rzeszów University (in Polish).

Stvilia, B. et al. (2007). A Framework for Information Quality Assessment. Journal of the American Society for Information Science and Technology 58 (12): 1720-1733.

Wang, R. Y. (1998). A Product Perspective on Total Quality Management. Communications of the ACM 41 (2): 60-65.

Опубликован
2020-12-03

##plugins.themes.libcom.cytowania##

CZERWIŃSKI, A. (2020). Konceptualny model zarządzania jakością informacji w systemie informacyjnym w sieci WWW. Economic and Environmental Studies, 14(4 (32), 361–373. извлечено от https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/ees/article/view/2907

Authors

Adam CZERWIŃSKI 

Statistics

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.