Badania nad problematyką odpowiedzialności środowiskowej były podejmowane już w latach 70. i 80. XX wieku, kiedy stosunkowo niewielu konsumentów miało świadomość jaki wpływ na środowisko wywierają produkty i usługi. Obecnie „zielona konsumpcja” (zrównoważona konsumpcja) jest terminem powszechnie znanym, a istotnym elementem tzw. „zielonego konsumeryzmu” stało się kształtowanie proekologicznych wzorców konsumpcji. Podstawowym celem artykułu jest identyfikacja trendów w zachowaniach konsumentów w stosunku do dóbr i usług ekologicznych na przykładzie województwa śląskiego. W pierwszej części artykułu przedstawiono tendencje w zachowaniach konsumentów na zielonym rynku w krajach wysoko rozwiniętych. Druga część dotyczy identyfikacji zachowań konsumentów w stosunku do dóbr i usług ekologicznych w województwie śląskim na podstawie badań ankietowych. Badania ankietowe były przeprowadzone wśród mieszkańców regionu w latach 1999/2000 i 2012/2014. Według wyników badań niezmiennie cena pozostaje głównym kryterium branym pod uwagę przy zakupach, maleje natomiast ilość osób kierujących się kryteriami ekologicznymi. Istotnym motywem zakupu „zielonych” produktów są oszczędności związane np. z używaniem energooszczędnych sprzętów AGD i elektroniki. 37% ankietowanych deklaruje obecnie zakup żywności ekologicznej, a najistotniejszym motywem przy takich zakupach są względy zdrowotne. Pozytywny trend został zaobserwowany odnośnie postępowania z odpadami (według wyników badań ankietowych segregacja ma miejsce w większości gospodarstw domowych w regionie śląskim) lecz znacząco spadła ilość osób naprawiających zepsuty sprzęt elektroniczny i AGD co przyczynia się do wzrostu ilości takich odpadów.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.