Aktualne trendy w zachowaniach konsumentów wobec produktów ekologicznych
Abstrakt
Badania nad problematyką odpowiedzialności środowiskowej były podejmowane już w latach 70. i 80. XX wieku, kiedy stosunkowo niewielu konsumentów miało świadomość jaki wpływ na środowisko wywierają produkty i usługi. Obecnie „zielona konsumpcja” (zrównoważona konsumpcja) jest terminem powszechnie znanym, a istotnym elementem tzw. „zielonego konsumeryzmu” stało się kształtowanie proekologicznych wzorców konsumpcji. Podstawowym celem artykułu jest identyfikacja trendów w zachowaniach konsumentów w stosunku do dóbr i usług ekologicznych na przykładzie województwa śląskiego. W pierwszej części artykułu przedstawiono tendencje w zachowaniach konsumentów na zielonym rynku w krajach wysoko rozwiniętych. Druga część dotyczy identyfikacji zachowań konsumentów w stosunku do dóbr i usług ekologicznych w województwie śląskim na podstawie badań ankietowych. Badania ankietowe były przeprowadzone wśród mieszkańców regionu w latach 1999/2000 i 2012/2014. Według wyników badań niezmiennie cena pozostaje głównym kryterium branym pod uwagę przy zakupach, maleje natomiast ilość osób kierujących się kryteriami ekologicznymi. Istotnym motywem zakupu „zielonych” produktów są oszczędności związane np. z używaniem energooszczędnych sprzętów AGD i elektroniki. 37% ankietowanych deklaruje obecnie zakup żywności ekologicznej, a najistotniejszym motywem przy takich zakupach są względy zdrowotne. Pozytywny trend został zaobserwowany odnośnie postępowania z odpadami (według wyników badań ankietowych segregacja ma miejsce w większości gospodarstw domowych w regionie śląskim) lecz znacząco spadła ilość osób naprawiających zepsuty sprzęt elektroniczny i AGD co przyczynia się do wzrostu ilości takich odpadów.
Słowa kluczowe:
zachowania konsumentów, „zielona” konsumpcja, eko-produkty, „zielony” rynek, województwo śląskieBibliografia
Belz, F.M.; Peattie, K. (2012). Sustainability Marketing. A Global Perspective. West Sussex: Wiley.
Google Scholar
Dahlstrom, R. (2011). Green Marketing Management. International Edition. Stamford: South-Western Cengage Learning.
Google Scholar
European Commission (2013). FLASH EUROBAROMETER 3. Attitudes of Europeans Towards Building the Single Market for Green Products. Available at: http://ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_367_en.pdf. Accessed 6 June 2014.
Google Scholar
GUS (2014). Rocznik statystyczny województwa śląskiego [Statistical Yearbook of Silesia province]. Katowice: GUS.
Google Scholar
Manget, J.; Roche, C.; Muennich, F. (2009). Capturing the Green Advantage for Consumer Companies. Boston: the Boston Consulting Group, Inc.. Available at: http://www.bcg.com/documents/file15407.pdf. Accessed 6 January 2014.
Google Scholar
Ministrerstwo Środowiska (2013). Badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski [The study of environmental awareness and behaviour of Polish citizens]. Available at: http://www.mos.gov.pl/artykul/4770_badanie_swiadomosci_2011/18296_badanie_swiadomosci_ekologicznej_2011.html. Accessed 11 August 2014.
Google Scholar
Natural Marketing Institute (2014). Consumer Segmentation. Available at: http://www.nmisolutions.com/index.php/ custom-research-tools/consumer-segmentation. Accessed 4 January 2014.
Google Scholar
Strumińska – Kutra, M. (2011). Świadomość ekologiczna Polaków. Analiza wyników badań ilościowych z lat 1992 – 2011 [Environmental awareness of Polish citizens. Analysis of the results of quantitative research from the years 1992 – 2011]. Instytut na Rzecz Ekorozwoju.
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Economic and Environmental Studies
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.