Pomiędzy stanem środowiska a postrzeganą jakością środowiska występuje różna korelacja, w zależności od geograficznego umiejscowienia jednostek. Niniejsze opracowanie omawia wyniki badań, zakładających, że im większa świadomość dotycząca jakości środowiska, tym większa skłonność do jego poprawy, przeprowadzonych pomiędzy przedsiębiorcami pracującymi w przemyśle oraz mieszkańcami. Badaniem stanu zarządzania środowiskiem opartym na różnego rodzaju kwestionariuszach objęto 200 zakładów przemysłowych w stanie Ondo (Nigeria) oraz 172 mieszkańców żyjących w promieniu 100 metrów od wybranych do próby zakładów. Zgromadzone dane zostały przeanalizowane przy wykorzystaniu wykresów i tabel. Wartość średniej ważonej (ang.: mean weighted value (MWV)) dla każdej kategorii odpowiedzi porównano z wartością średniej ważonej dla grupy (ang.: group mean weighted value (GMWV)), aby wyizolować najistotniejsze odpowiedzi. Wyniki ukazały, że większość właścicieli zakładów, z niskim wykształceniem, pozbywa się odpadów w nieodpowiedni sposób, poprzez spalanie (57%), zakopywanie (23%), porzucanie na niezagospodarowanych terenach zielonych (12%) i w systemach kanalizacyjnych (11%). Spośród wszystkich 200 przedsiębiorstw zdecydowana większość (191 – 87,2%) była przekonana, że jest poszkodowana wskutek działalności sąsiednich zakładów. Co więcej, mieszkańcy i przedsiębiorcy różnili się w swoich opiniach co do oceny technik zarządzania środowiskowego przyjętego do gospodarowania odpadami. W opracowaniu stwierdzono, że niski poziom opinii przedsiębiorców, inercja rządowych agencji nadzorczych, niedbałe postawy ludzi oraz słaby poziom edukacji wśród właścicieli to najważniejsze przyczyny nieodpowiedniego gospodarowania odpadami. We wnioskach stwierdzono, iż właściwe postrzeganie problemu dzięki poprawie edukacji ekologicznej są kluczowe dla zrównoważonych rozwiązań w gospodarowaniu odpadami w zakładach przemysłowych.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.