Opublikowane: 2020-11-24

Akceptacja internetu rzeczy przez młodych konsumentów – wyniki badań

Radosław Mącik
Economic and Environmental Studies
Dział: Articles
DOI https://doi.org/10.25167/ees.2017.42.13

Abstrakt

W artykule przedstawiono, na tle rozważań teoretycznych i przeglądu literatury, wyniki  wstępnych  badań  młodych  konsumentów  na  temat  akceptacji  tzw.  internetu rzeczy  (IoT)  -  traktowanego jako technologia tworząca nową jakość korzystania z technologii informatycyjnych  przez  konsumenci,  pomimo  zauważalnych  kosztów  jej  wdrożenia  i  obaw  związanych  z  prywatnością. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą ankiety internetowej (CAWI), na  celowej próbie 223 młodych konsumentów z Polski Wschodniej.  Głównym celem badania była eksploracja poziomu akceptacji technologii internetu rzeczy  przez młodych konsumentów w Polsce oraz czynników wyjaśniających to zjawisko. W analizie  wykorzystano  jednozmiennową  analizę  wariancji  (UNIANOVA)  oraz  oparte  na  kowariancji  modelowanie równań strukturalnych (CB-SEM).  Obecny poziom akceptacji internetu rzeczy przez młodych konsumentów nie może być  uznany za wysoki, pomimo stosunkowo wysokiego odsetka badanych posiadających urządzenia  zaliczane do IoT (80% respondentów) Jednak aż 78% właścicieli urządzeń IoT nie zetknęła się z  takim pojęciem, więc korzystanie to nie jest świadome. Uczestnicy badania deklarowali raczej  wykorzystanie pojedynczych urządzeń podłączonych do internetu lub sieci domowej przez znane  technologii (Wi-Fi, Bluetooth) nie widząc szerszego kontekstu takiego ich wykorzystania.  Wśród  czynników  wpływających  na  akceptację  internetu rzeczy  zidentyfikowano  następujące konstrukty: oczekiwana wydajność i nawyk, jak również osobista innowacyjność w  dziedzinie  technologii  informacyjnych  (PIIT),  które  w  modelu  strukturalnym  wyjaśniały  behawioralną intencję wykorzystania internetu rzeczy. Ponadto dla niektórych grup urządzeń IoT  znaczący był wpływ płci. Natomiast poziom deklarowanego dochodu, a także brak funduszy jako  powód nie używania urządzeń IoT, nie miały znaczenia jako zmienne objaśniające akceptację  internetu rzeczy.

Słowa kluczowe:

internet  rzeczy, IoT, konsumenci, akceptacja  technologii  informacyjnych, wstępny model

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Mącik, R. (2020). Akceptacja internetu rzeczy przez młodych konsumentów – wyniki badań. Economic and Environmental Studies, 17(2 (42), 363–388. https://doi.org/10.25167/ees.2017.42.13

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.