Czy opakowanie faktycznie sprzedaje?
Abstrakt
Opakowanie jest bardzo ważnym instrumentem marketingowym. Pełni bardzo ważną rolę w strategii produktu, ale również jako narzędzie komunikacji marki z konsumentem. Dobre opakowanie powinno zachęcać do zakupu produktu, ale czy rzeczywiście konsumenci zwracają na nie uwagę w procesie zakupowym? Artykuł prezentuje wyniki autorskich badań (etnografia) zrealizowanych w lipcu 2016 roku na młodych konsumentach (18-26 lat) mieszkających w Lublinie (Polska). W badaniu poddano obserwacji proces zakupowy produktów spożywczych realizowanych w typowy przez uczestnika sposób, w wybranym przez niego sklepie a następnie zrealizowano ok 40 minutowy wywiad na temat jego zwyczajów zakupowych. Badanie pokazało szereg czynników, które ograniczają promocyjną funkcję jednostkowego opakowania produktu. Są to: zakupy rutynowe, niektóre zwyczaje zakupowe, specyfika przestrzeni handlowej danego sklepu oraz wzrost świadomości konsumenckiej.
Słowa kluczowe:
etnografia, proces podejmowania decyzji zakupowych, młodzi konsumenci, opakowanie jednostkoweBibliografia
Bandera-Sikorska, J. (no date). Reklamy coraz bardziej irytują Polaków. Available at: http://hbrp.pl/b/reklamy-corazbardziej-irytuja-polakow/CMHPAVJa. Accessed 14 July 2016.
Google Scholar
DS SMITH (2016). Opakowanie w marketingu mix. 9 błędów na drodze do większej sprzedaży. Available at: http://www.dssmith.com/contentassets/d82ff1c0048d409f823e4a01d4cfe4b0/9-bdow-na-drodze-dowikszej-sprzeday.pdf:. Accessed 27 July 2016.
Google Scholar
KPMG (2015). Na rozdrożu. Available at: https://www.kpmg.com/PL/pl/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/ Documents/2015/Raport-KPMG-Na-rozdrozu-Wyzwania-i-priorytety-sieci-spo%C5%BCywczych-wPolsce.pdf. Accessed 11 July 2016.
Google Scholar
Nalewajek, M. (2015). Innowacyjność opakowania w percepcji konsumentów. Logistyka 2(2): 1294-1301.
Google Scholar
Nowogródzka, T.; Pieniak-Lendzion, K.; Nyszk, W. (2014). Wzrost znaczenia opakowań w procesie komunikacji rynkowej przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach No 103. Series Administracja i Zarządzanie: 67-85.
Google Scholar
Packaging Polska (no date). Szary potencjał. Opakowania zbiorcze w sprzedaży detalicznej. Available at: http://www.packaging-polska.pl/pg/pl/content/transport_logistyka/szary_potencjal_opakowania_zbiorcze .html. Accessed 14 July 2016.
Google Scholar
Pelc, M. (2016). Sklepowe emocje – opakowanie opowiada historię. OOH Magazine April-July: 40-41.
Google Scholar
PBS (2015). Spożywcze sieci handlowe, Available at: http://pbs.pl/repository/files/Wyniki/2015/PBS_Loyalty_ Benchmark_sieci_spozywcze_2015_teaser_20150819.pdf. Accessed 18 July 2016.
Google Scholar
PMR (2015). Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2015. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2015–2020. Rynek spożywczy w Polsce wart w tym roku 243 mld zł – raport PMR. Available at: http://www.marketing-news.pl/message.php?art=45222. Accessed 12 July 2016.
Google Scholar
Procontent Communication (2016). Sieci handlowe oczami Polaków – Raport Procontent. Available at: http://www.procontent.pl/wp-content/uploads/2016/07/Sieci-handlowe-oczami-Polakow_Procontent_31-0516.compressed.pdf. Accessed 7 July 2016.
Google Scholar
Reisenwitz, T.H.; Iyer, R. (2009). Differences in generation X and generation Y: implications for the organization and marketers. Marketing Management Journal 19(2): 91-103.
Google Scholar
Rizwan, R.A.; Vishnu, P.; Muhammad, A. A. (2014). Impact of product packaging on consumer’s buying behaviour. European Journal of Scientific Research 122(2):145-157.
Google Scholar
Salesforce (2016). Connected Consumer Goods Report. Available at: https://www.salesforce.com/assets/pdf/ industries/connected-consumer-goods.pdf. Accessed 20 July 2016.
Google Scholar
Siemieniako, D. (2010). Lojalność klientów – historia czy rzeczywistość marketingu? Marketing i Rynek 2010:15-21.
Google Scholar