Trendy innowacyjne na rynkach dóbr żywnościowych a poziom rozwoju gospodarczego

Szczepan Figiel



Justyna Kufel-Gajda



Abstrakt

Istnienie zależności między konsumpcją rozpatrywaną zarówno w ujęciu ilościowym jak i jakościowym, a poziomem rozwoju gospodarczego wydaje się oczywiste. Ponadto, zarówno percepcja żywności jak i jej wybór zależą nie tylko od poziomu rozwoju gospodarczego, lecz są również silnie kształtowane przez innowacyjne działania producentów żywności konkurujących bardzo często o specjalistyczne niszowe rynki żywnościowe. Celem artykułu jest przeanalizowanie, jak obecne trendy w innowacjach dotyczących produktów żywnościowych związane są z poziomem rozwoju gospodarczego wybranych krajów świata. Analizę empiryczną przeprowadzono wykorzystując dane o 15 trendach innowacyjnych w zakresie produktów żywnościowych udostępnione przez XTC World Innovation Panorama oraz dane Banku Światowego o poziomie dochodu narodowego brutto. Pokazano, że poziom rozwoju gospodarczego determinuje rodzaj innowacji żywnościowych oraz związaną z tym jakość konsumpcji żywności. Po osiągnieciu pewnego progowego dochodu popyt na konsumowaną ilość żywności zaczyna być zastępowany przez popyt na jakościowe atrybuty żywności.

Słowa kluczowe:

trendy innowacyjne, produkty żywnościowe, dochody

Cambridge Dictionary. Available at: http://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/trend. Accessed 27 July 2016.
  Google Scholar

Cieślak, M. (2000). Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania (Economic Forecasting. Methods and Applications). Warsaw: PWN.
  Google Scholar

Drucker, P. (2002). The Discipline of Innovation. Harvard Business Review 2. Available at: https://hbr.org/2002/08/the-discipline-of-innovation. Accessed 27 July 2016.
  Google Scholar

Hofstede, G., (2001). Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations. Thousand Oaks CA: Sage Publications.
  Google Scholar

Mróz, B. (2014). Nowe trendy konsumenckie. Implikacje dla strategii biznesowych firm (New Consumer Trends. Implications for Business Strategies). Toruń: XXV Ogólnopolski Zjazd Katedr Marketingu, Handlu i Konsumpcji (Polish National Convention of Marketing, Trade and Consumption Departments).
  Google Scholar

Naisbitt, J. (1982). Megatrends: Ten New Directions Transforming Our Lives. New York: Warner Books.
  Google Scholar

Nielsen (2014). Nielsen Breakthrough Innovation Report – Europe Edition. New York: Nielsen.
  Google Scholar

Rabobank (2014). Innovation and leadership to drive growth in global food and agribusiness. Duisenberg: Rabobank. Available at: https://www.rabobank.com/en/about-rabobank/background-stories/food-agribusiness/ innovation-and-leadership-to-drive-growth-in-global-food-and-agribusiness.html. Accessed 27 July 2016.
  Google Scholar

Shaw, F. (2009). Uncertainty and the New Consumer. Foresight 4.
  Google Scholar

Todaro, M.; Smith, S. (2011). Economic Development. Boston: Addison-Wesley.
  Google Scholar

XTC World Innovation (2015). World Innovation Panorama. Key facts, new trends, outstanding concepts in food innovation. Paris: XTC World Innovation.
  Google Scholar

Zalega, T. (2013). Nowe trendy i makrotrendy w zachowaniach konsumenckich gospodarstw domowych w XXI wieku (New Trends and Macrotrends in Consumer Behavior of Households in the 21st Century). Konsumpcja i rozwój 2(5): 3-21.
  Google Scholar


Opublikowane
2020-11-24

Cited By / Share

Figiel, S., & Kufel-Gajda, J. (2020). Trendy innowacyjne na rynkach dóbr żywnościowych a poziom rozwoju gospodarczego. Economic and Environmental Studies, 17(2 (42), 429–446. https://doi.org/10.25167/ees.2017.42.17

Autorzy

Szczepan Figiel 

Autorzy

Justyna Kufel-Gajda 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.