Trendy innowacyjne na rynkach dóbr żywnościowych a poziom rozwoju gospodarczego
Szczepan Figiel
Justyna Kufel-Gajda
Abstrakt
Istnienie zależności między konsumpcją rozpatrywaną zarówno w ujęciu ilościowym jak i jakościowym, a poziomem rozwoju gospodarczego wydaje się oczywiste. Ponadto, zarówno percepcja żywności jak i jej wybór zależą nie tylko od poziomu rozwoju gospodarczego, lecz są również silnie kształtowane przez innowacyjne działania producentów żywności konkurujących bardzo często o specjalistyczne niszowe rynki żywnościowe. Celem artykułu jest przeanalizowanie, jak obecne trendy w innowacjach dotyczących produktów żywnościowych związane są z poziomem rozwoju gospodarczego wybranych krajów świata. Analizę empiryczną przeprowadzono wykorzystując dane o 15 trendach innowacyjnych w zakresie produktów żywnościowych udostępnione przez XTC World Innovation Panorama oraz dane Banku Światowego o poziomie dochodu narodowego brutto. Pokazano, że poziom rozwoju gospodarczego determinuje rodzaj innowacji żywnościowych oraz związaną z tym jakość konsumpcji żywności. Po osiągnieciu pewnego progowego dochodu popyt na konsumowaną ilość żywności zaczyna być zastępowany przez popyt na jakościowe atrybuty żywności.
Słowa kluczowe:
trendy innowacyjne, produkty żywnościowe, dochodyBibliografia
Cambridge Dictionary. Available at: http://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/trend. Accessed 27 July 2016.
Google Scholar
Cieślak, M. (2000). Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania (Economic Forecasting. Methods and Applications). Warsaw: PWN.
Google Scholar
Drucker, P. (2002). The Discipline of Innovation. Harvard Business Review 2. Available at: https://hbr.org/2002/08/the-discipline-of-innovation. Accessed 27 July 2016.
Google Scholar
Hofstede, G., (2001). Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations. Thousand Oaks CA: Sage Publications.
Google Scholar
Mróz, B. (2014). Nowe trendy konsumenckie. Implikacje dla strategii biznesowych firm (New Consumer Trends. Implications for Business Strategies). Toruń: XXV Ogólnopolski Zjazd Katedr Marketingu, Handlu i Konsumpcji (Polish National Convention of Marketing, Trade and Consumption Departments).
Google Scholar
Naisbitt, J. (1982). Megatrends: Ten New Directions Transforming Our Lives. New York: Warner Books.
Google Scholar
Nielsen (2014). Nielsen Breakthrough Innovation Report – Europe Edition. New York: Nielsen.
Google Scholar
Rabobank (2014). Innovation and leadership to drive growth in global food and agribusiness. Duisenberg: Rabobank. Available at: https://www.rabobank.com/en/about-rabobank/background-stories/food-agribusiness/ innovation-and-leadership-to-drive-growth-in-global-food-and-agribusiness.html. Accessed 27 July 2016.
Google Scholar
Shaw, F. (2009). Uncertainty and the New Consumer. Foresight 4.
Google Scholar
Todaro, M.; Smith, S. (2011). Economic Development. Boston: Addison-Wesley.
Google Scholar
XTC World Innovation (2015). World Innovation Panorama. Key facts, new trends, outstanding concepts in food innovation. Paris: XTC World Innovation.
Google Scholar
Zalega, T. (2013). Nowe trendy i makrotrendy w zachowaniach konsumenckich gospodarstw domowych w XXI wieku (New Trends and Macrotrends in Consumer Behavior of Households in the 21st Century). Konsumpcja i rozwój 2(5): 3-21.
Google Scholar