The Role of Participation and Communication for Energy Efficient Refurbishment
Antje Bretzmann
https://orcid.org/0000-0003-3605-8936
Thomas Bäumer
https://orcid.org/0000-0002-6496-4787
Stephanie Huber
https://orcid.org/0000-0003-2336-5953
Abstrakt
Wysiłek, mający na celu zmianę produkcji i dostaw energii w Niemczech, nie tylko doprowadził do innowacyjnych koncepcji dostaw energii oraz dużej ekspansji sieci energetycznej, ale też do ambitnych założeń co do technologii niskiej i zerowej emisji dwutlenku węgla w budynkach mieszkalnych. Niniejszy projekt badawczy koncentruje się na specyficznym obszarze z tej tematyki: budynkach apartamentowych z bardzo dużą liczbą właścicieli mieszkań. Przed każdym poważnym remontem, niezależnie od utrzymania standardu efektywności energetycznej, wspólnota właścicieli musi podejmować decyzje na podstawie konsensusu większości. Biorąc pod uwagę duży wkład finansowy oraz istotny wpływ na przyszłe warunki życia, owe decyzje wspólnotowe nie zawsze są łatwe do podjęcia. Co więcej, mogą one stanowić poważną barierę dla implementacji rozwiązań wydajnych energetycznie w dużych budynkach apartamentowych z heterogeniczną strukturą własności. Z tego względu, dla tej szczególnej grupy interesariuszy potrzebne stają się zarówno podstawy partycypacji, jak też właściwe założenia co do komunikacji. Aby zintegrować wszystkich właścicieli w procesie planowania i znaleźć odpowiednie rozwiązania w zakresie wydajności energetycznej, na które większość właścicieli wyrazi zgodę, można zastosować podejścia z różnych dziedzin, np. badań akceptacji, psychologii, Design Thinking czy badań dotyczących komunikacji. Niniejszy artykuł przedstawia zarys strategii partycypacji oraz komunikacji w odniesieniu do odnowy budynków w celu poprawy wydajności energetycznej, wraz z etapami partycypacji oraz
scenariuszami komunikacji. Na podstawie tych założeń oraz poprzednich badań, sformułowano dziesięć kluczowych rekomendacji co do komunikacji, które mają zagwarantować sukces w procesie planowania. Poza klasycznymi instrumentami komunikacji, w artykule podkreślono między innymi zastosowanie odpowiednich działań online. Co więcej, w oparciu o ideę Design Thinking, należy zidentyfikować potrzeby i wymagania grupy docelowej we wczesnym etapie procesu planowania. Konsekwentnie, potrzeby te mogą być włączane w cały proces dzięki przedstawianiu ofert dostosowanych do indywidualnych wymagań. Artykuł wieńczy dyskusja nad omówionymi założeniami, a także nad perspektywą innowacyjnych możliwości partycypacji w celu dynamizacji odnowy energetycznej w dużych budynkach apartamentowych z wieloma właścicielami.
Słowa kluczowe:
wydajny energetycznie remont, podtrzymywalność, komunikacja, partycypacjaBibliografia
Adikari, S.; Keighran, H.; Sarbazhosseini, H. (2016). Embed Design Thinking in Co-Design for Rapid Innovation of Design Solutions. In: Marcus, A. (ed.) Design, User Experience, and Usability: Design Thinking and Methods: 3–14. 5th International Conference, DUXU 2016, Held as Part of HCI International 2016, Toronto, Canada, July 17–22, 2016. Berkeley: Springer.
Google Scholar
Albrecht, S.; Kohlrausch, N. (2008). E-Partizipation – Elektronische Beteiligung von Bevölkerung und Wirtschaft am E-Government: Studie im Auftrag des Bundesministeriums des Innern, Ref. IT 1. Bremen.
Google Scholar
Ambrose, G.; Harris, P. (2013). Design Thinking: Fragestellung, Recherche, Ideenfindung, Prototyping, Auswahl, Ausführung, Feedback. 2nd edn.
Google Scholar
Arbter, K. (2012). Praxisbuch Partizipation: Gemeinsam die Stadt entwickeln. Wien: Magistrat der Stadt Wien.
Google Scholar
Bertelsmann Stiftung. Available at: www.beteiligungskompass.org. Accessed 30 May 2017.
Google Scholar
Bischoff, A.; Selle, K.; Sinning, H. (1996). Informieren, Beteiligen, Kooperieren: Kommunikation in Planungsprozessen: Eine Übersicht zu Formen, Verfahren, Methoden und Techniken. Dortmund: Dortmunder Vertrieb für Bau- und Planungsliteratur.
Google Scholar
Boulstridge, E.; Carrigan, M. (2000). Do consumers really care about corporate responsibility? Highlighting the attitude—behaviour gap. Journal of Communication Management 4(4): 355-368.
Google Scholar
Brown, T. (2008). Design Thinking. Harvard Business Review (Juni): 84–92.
Google Scholar
Coltrane, S.; Archer, D.; Aronson, E. (1986). The social-psychological foundations of successful energy conservation programmes. Energy Policy: 133–148.
Google Scholar
Habermas, J. (1981). Theorie des kommunikativen Handelns: 2. Zur Kritik der funktionalistischen Vernunft (2 vols). (Theorie des kommunikativen Handelns, 1). Frankfurt/Main.
Google Scholar
Höffken, S. (2014). Mobile Partizipation: Wie Bürger mit dem Smartphone Stadtplanung mitgestalten. Dissertation zur Verleihung des akademischen Grades Doktor-Ingenieur (Dr.-Ing.) genehmigt vom Fachbereich Raum- und Umweltplanung an der Technischen Universität Kaiserslautern.
Google Scholar
Hofmann, S. (2016). Neue Wege in der Partizipation. Erneuerbare Energien (02): 4–7.
Google Scholar
Kelley, T. (2002). Das IDEO Innovationsbuch: Wie Unternehmen auf neue Ideen kommen. München: Econ Verlag.
Google Scholar
Kubicek, H.; Lippa, B.; Koop, A. (2011). Erfolgreich beteiligt? Nutzen und Erfolgsfaktoren internetgestützter Bürgerbeteiligung. Eine empirische Analyse von 12 Fallbeispielen. Gütersloh: Verlag Bertelsmann Stiftung.
Google Scholar
Lenk, T.; Rottmann, O.; Albrecht, R. (2012). Energiewelt Ost. Eine wissenschaftliche Studie: Eine Studie im Auftrag der und herausgegeben von envia Mitteldeutsche Energie AG. Leipzig: Kompetenzzentrum Öffentliche Wirtschaft, Infrastruktur und Daseinsvorsorge e. V.
Google Scholar
Nanz, P.; Fritsche, M. (2012). Handbuch Bürgerbeteiligung. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung.
Google Scholar
Rottmann, O.; Kilian, M. (2015). Digitalisierung in der Energiewirtschaft - Bedeutung, Treiber und Handlungsoptionen für die Energieversorger: Eine deskriptive Studie zum aktuellen Diskussionsstand. Leipzig: Kompetenzzentrum Öffentliche Wirtschaft, Infrastruktur und Daseinsvorsorge e. V.
Google Scholar
Schäfer, M.; Keppler, D. (2013). Modelle der technikorientierten Akzeptanzforschung: Überblick und Reflexion am Beispiel eines Forschungsprojekts zur Implementierung innovativer technischer Energieeffizienz-Maßnahmen. Discussion Paper. Berlin: Eigenverlag.
Google Scholar
Schweizer-Ries, P.; Keppler, D.; Nolting, K. (2010). Aktivität und Teilhabe – Akzeptanz Erneuerbarer Energien durch Beteiligung steigern. Final report.
Google Scholar
Stern, P.C. (1984). Energy Use: The Human Dimension. New York: Freeman and Company.
Google Scholar
Stern, P.C. (1985). Energy Efficiency in Buildings: Behavioural Issues. Washington, DC: National Academy Press.
Google Scholar
Stieß, I.; Dunkelberg, E. (2013). Objectives, barriers, and occasions for energy efficient refurbishment by private homeowners. Journal of Cleaner Production 48: 250–259.
Google Scholar
Weiss, L. (2002). Developing Tangible Strategies. Design Management Journal 13(1): 32–38.
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Economic and Environmental Studies
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.