The Role of Participation and Communication for Energy Efficient Refurbishment

Antje Bretzmann


https://orcid.org/0000-0003-3605-8936

Thomas Bäumer


https://orcid.org/0000-0002-6496-4787

Stephanie Huber


https://orcid.org/0000-0003-2336-5953

Abstrakt

Wysiłek, mający na celu zmianę produkcji i dostaw energii w Niemczech, nie tylko doprowadził do innowacyjnych koncepcji dostaw energii oraz dużej ekspansji sieci energetycznej, ale też do ambitnych założeń co do technologii niskiej i zerowej emisji dwutlenku węgla w budynkach mieszkalnych. Niniejszy projekt badawczy koncentruje się na specyficznym obszarze z tej tematyki: budynkach apartamentowych z bardzo dużą liczbą właścicieli mieszkań. Przed każdym poważnym remontem, niezależnie od utrzymania standardu efektywności energetycznej, wspólnota właścicieli musi podejmować decyzje na podstawie konsensusu większości. Biorąc pod uwagę duży wkład finansowy oraz istotny wpływ na przyszłe warunki życia, owe decyzje wspólnotowe nie zawsze są łatwe do podjęcia. Co więcej, mogą one stanowić poważną barierę dla implementacji rozwiązań wydajnych energetycznie w dużych budynkach apartamentowych z heterogeniczną strukturą własności. Z tego względu, dla tej szczególnej grupy interesariuszy potrzebne stają się zarówno podstawy partycypacji, jak też właściwe założenia co do komunikacji. Aby zintegrować wszystkich właścicieli w procesie planowania i znaleźć odpowiednie rozwiązania w zakresie wydajności energetycznej, na które większość właścicieli wyrazi zgodę, można zastosować podejścia z różnych dziedzin, np. badań akceptacji, psychologii, Design Thinking czy badań dotyczących komunikacji. Niniejszy artykuł przedstawia zarys strategii partycypacji oraz komunikacji w odniesieniu do odnowy budynków w celu poprawy wydajności energetycznej, wraz z etapami partycypacji oraz
scenariuszami komunikacji. Na podstawie tych założeń oraz poprzednich badań, sformułowano dziesięć kluczowych rekomendacji co do komunikacji, które mają zagwarantować sukces w procesie planowania. Poza klasycznymi instrumentami komunikacji, w artykule podkreślono między innymi zastosowanie odpowiednich działań online. Co więcej, w oparciu o ideę Design Thinking, należy zidentyfikować potrzeby i wymagania grupy docelowej we wczesnym etapie procesu planowania. Konsekwentnie, potrzeby te mogą być włączane w cały proces dzięki przedstawianiu ofert dostosowanych do indywidualnych wymagań. Artykuł wieńczy dyskusja nad omówionymi założeniami, a także nad perspektywą innowacyjnych możliwości partycypacji w celu dynamizacji odnowy energetycznej w dużych budynkach apartamentowych z wieloma właścicielami.

Słowa kluczowe:

wydajny energetycznie remont, podtrzymywalność, komunikacja, partycypacja

Adikari, S.; Keighran, H.; Sarbazhosseini, H. (2016). Embed Design Thinking in Co-Design for Rapid Innovation of Design Solutions. In: Marcus, A. (ed.) Design, User Experience, and Usability: Design Thinking and Methods: 3–14. 5th International Conference, DUXU 2016, Held as Part of HCI International 2016, Toronto, Canada, July 17–22, 2016. Berkeley: Springer.
  Google Scholar

Albrecht, S.; Kohlrausch, N. (2008). E-Partizipation – Elektronische Beteiligung von Bevölkerung und Wirtschaft am E-Government: Studie im Auftrag des Bundesministeriums des Innern, Ref. IT 1. Bremen.
  Google Scholar

Ambrose, G.; Harris, P. (2013). Design Thinking: Fragestellung, Recherche, Ideenfindung, Prototyping, Auswahl, Ausführung, Feedback. 2nd edn.
  Google Scholar

Arbter, K. (2012). Praxisbuch Partizipation: Gemeinsam die Stadt entwickeln. Wien: Magistrat der Stadt Wien.
  Google Scholar

Bertelsmann Stiftung. Available at: www.beteiligungskompass.org. Accessed 30 May 2017.
  Google Scholar

Bischoff, A.; Selle, K.; Sinning, H. (1996). Informieren, Beteiligen, Kooperieren: Kommunikation in Planungsprozessen: Eine Übersicht zu Formen, Verfahren, Methoden und Techniken. Dortmund: Dortmunder Vertrieb für Bau- und Planungsliteratur.
  Google Scholar

Boulstridge, E.; Carrigan, M. (2000). Do consumers really care about corporate responsibility? Highlighting the attitude—behaviour gap. Journal of Communication Management 4(4): 355-368.
  Google Scholar

Brown, T. (2008). Design Thinking. Harvard Business Review (Juni): 84–92.
  Google Scholar

Coltrane, S.; Archer, D.; Aronson, E. (1986). The social-psychological foundations of successful energy conservation programmes. Energy Policy: 133–148.
  Google Scholar

Habermas, J. (1981). Theorie des kommunikativen Handelns: 2. Zur Kritik der funktionalistischen Vernunft (2 vols). (Theorie des kommunikativen Handelns, 1). Frankfurt/Main.
  Google Scholar

Höffken, S. (2014). Mobile Partizipation: Wie Bürger mit dem Smartphone Stadtplanung mitgestalten. Dissertation zur Verleihung des akademischen Grades Doktor-Ingenieur (Dr.-Ing.) genehmigt vom Fachbereich Raum- und Umweltplanung an der Technischen Universität Kaiserslautern.
  Google Scholar

Hofmann, S. (2016). Neue Wege in der Partizipation. Erneuerbare Energien (02): 4–7.
  Google Scholar

Kelley, T. (2002). Das IDEO Innovationsbuch: Wie Unternehmen auf neue Ideen kommen. München: Econ Verlag.
  Google Scholar

Kubicek, H.; Lippa, B.; Koop, A. (2011). Erfolgreich beteiligt? Nutzen und Erfolgsfaktoren internetgestützter Bürgerbeteiligung. Eine empirische Analyse von 12 Fallbeispielen. Gütersloh: Verlag Bertelsmann Stiftung.
  Google Scholar

Lenk, T.; Rottmann, O.; Albrecht, R. (2012). Energiewelt Ost. Eine wissenschaftliche Studie: Eine Studie im Auftrag der und herausgegeben von envia Mitteldeutsche Energie AG. Leipzig: Kompetenzzentrum Öffentliche Wirtschaft, Infrastruktur und Daseinsvorsorge e. V.
  Google Scholar

Nanz, P.; Fritsche, M. (2012). Handbuch Bürgerbeteiligung. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung.
  Google Scholar

Rottmann, O.; Kilian, M. (2015). Digitalisierung in der Energiewirtschaft - Bedeutung, Treiber und Handlungsoptionen für die Energieversorger: Eine deskriptive Studie zum aktuellen Diskussionsstand. Leipzig: Kompetenzzentrum Öffentliche Wirtschaft, Infrastruktur und Daseinsvorsorge e. V.
  Google Scholar

Schäfer, M.; Keppler, D. (2013). Modelle der technikorientierten Akzeptanzforschung: Überblick und Reflexion am Beispiel eines Forschungsprojekts zur Implementierung innovativer technischer Energieeffizienz-Maßnahmen. Discussion Paper. Berlin: Eigenverlag.
  Google Scholar

Schweizer-Ries, P.; Keppler, D.; Nolting, K. (2010). Aktivität und Teilhabe – Akzeptanz Erneuerbarer Energien durch Beteiligung steigern. Final report.
  Google Scholar

Stern, P.C. (1984). Energy Use: The Human Dimension. New York: Freeman and Company.
  Google Scholar

Stern, P.C. (1985). Energy Efficiency in Buildings: Behavioural Issues. Washington, DC: National Academy Press.
  Google Scholar

Stieß, I.; Dunkelberg, E. (2013). Objectives, barriers, and occasions for energy efficient refurbishment by private homeowners. Journal of Cleaner Production 48: 250–259.
  Google Scholar

Weiss, L. (2002). Developing Tangible Strategies. Design Management Journal 13(1): 32–38.
  Google Scholar


Opublikowane
2020-11-25

Cited By / Share

Bretzmann, A., Bäumer, T., & Huber, S. (2020). The Role of Participation and Communication for Energy Efficient Refurbishment. Economic and Environmental Studies, 17(4 (44), 675–691. https://doi.org/10.25167/ees.2017.44.3

Autorzy

Antje Bretzmann 
https://orcid.org/0000-0003-3605-8936

Autorzy

Thomas Bäumer 
https://orcid.org/0000-0002-6496-4787

Autorzy

Stephanie Huber 
https://orcid.org/0000-0003-2336-5953

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Economic and Environmental Studies

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.