Konsumpcja miejska w realiach świata ponowoczesnego. Analiza zmian na tle struktury wcześniejszych wydatków miejskich
Abstrakt
Głównym celem artykułu jest prezentacja zmian struktury wydatków miast, która ewoluuje wraz
ze zmianami celów rozwojowych miast, będących odbiciem hierarchii potrzeb ich
użytkowników. W tym kontekście konsumpcja miejska obrazuje zarówno trwałość głównych
funkcji miejskich, wynikającą z niezmiennej od wieków roli miast w systemie osadniczym i
gospodarczym, jak i koniunkturalność form zaspokajania niektórych potrzeb. Badania oparto na
studiach porównawczych realiów życia miejskiego wyrażonych w udziale wybranych kategorii
wydatków w budżetach opisywanych miast w okresie ponad 100 lat, co daje szansę na
zaobserwowanie aktualnie promowanych ponowoczesnych cech konsumpcji miejskiej. Jej
specyfika najczęściej postrzegana jest przez cechy pluralistycznego społeczeństwa
konsumenckiego, którego relatywizm poglądów i nieustające dążenie do nowości czynią miasta
miejscami nieustająco kształtującymi własne produkty. Koszty tych dążeń i przeobrażeń
ponoszone są przez władze miejskie, znajdując swój zapis w budżetach miast.
Słowa kluczowe:
konsumpcja miejska, ponowoczesność, rozwój miejskiBibliografia
Bauman, Z. (1996). O ładzie co niszczy i chaosie, który tworzy, czyli o polityce przestrzeni miejskiej. Kultura i społeczeństwo XI (4).
Google Scholar
Bauman, Z. (2004). Ponowoczesność. In: Szlachta, B. (ed). Słownik społeczny: 902-914. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Czornik, M. (2012). Konsumpcja miejska. Ekonomiczne refleksje nad ewoluowaniem funkcji miejskich. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Google Scholar
Czornik, M. ed. (2012). Gospodarowanie przestrzennymi zasobami miasta w świecie ponowoczesnym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Google Scholar
GUS (2006). Historia Polski w liczbach. Warszawa: GUS.
Google Scholar
Jayne, M. (2006). Cities and Consumption. London: Routledge.
Google Scholar
Karwińska, A.; Brzosko-Sermak, A. (2014). Dobrze funkcjonujące miasto. Koncepcje, cechy, perspektywy rozwoju. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Google Scholar
Markowski, T. (1997) Miasto jako produkt – wybrane aspekty marketingu miasta. In: Domański, T. (ed). Marketing terytorialny. Strategiczne wyzwania dla miast i regionów. Łódź: Centrum Badań i Studiów Francuskich, Instytut Studiów Międzynarodowych, Uniwersytet Łódzki.
Google Scholar
Miles, S.; Miles, M. (2004). Consuming Cities. Palgrave Macmillan.
Google Scholar
Grabski, W. (1914). Rocznik Statystyczny Królestwa Polskiego 1913. Warszawa: Biuro Pracy Społecznej.
Google Scholar
Wojewódzki Urząd Statystyczny (1969). Rocznik Statystyczny Województwa Katowickiego 1968. Katowice.
Google Scholar
Wojewódzki Urząd Statystyczny (1974). Rocznik Statystyczny Województwa Katowickiego 1974. Katowice.
Google Scholar
Słodczyk, J. (2012). Historia planowania i budowy miast. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Szahaj, A. (2004) Postmodernizm. In: Szlachta, B. (ed). Słownik społeczny: 935-941. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Ustawa z dnia 22 listopada 1973 r. o zmianie ustawy o radach narodowych. Dziennik Ustaw RP 1973 nr 47, poz. 276.
Google Scholar
Urząd Miasta Tarnowskie Góry (1924). Preliminarz Kasy Komunalnej na rok rachunkowy 1924.
Google Scholar
Oppeln (1926). Verwaltungsbericht der Stadtgemeinde Oppeln.
Google Scholar
Wątroba, W. (2009). Społeczeństwo konsumpcyjne. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Google Scholar