Urban consumption in the postmodern reality – the analysis of changes in the background of the structure of earlier city expenses
Аннотация
The main objective of the paper is to analyse the changes in structure of city expenses. It evolves according to changes of urban development goals, which reflects the hierarchy of needs of the city users. In this context the urban consumption illustrates firstly lasting of key urban functions, resulting of the unchanged, during centuries, role of cities in settlement and economic systems and secondly opportunism the forms of satisfying some needs. The research was based on comparative studies of urban life realities expressed in the share of selected categories of budgetary expenditures in analysed cities in the period of more than 100 years. This approach gives a chance to observe currently promoted postmodern features of urban consumption. Its specificity most often can be seen through the marks of pluralistic consumer society, which relativism and relentless pursuit of novelty, make cities the places, where new products are constantly created. Costs of those aspirations and transformations are paid by local authorities, leaving a trace in the structure of city expenses.
Ключевые слова:
urban consumption, postmodernity, city developmentБиблиографические ссылки
Bauman, Z. (1996). O ładzie co niszczy i chaosie, który tworzy, czyli o polityce przestrzeni miejskiej. Kultura i społeczeństwo XI (4).
Google Scholar
Bauman, Z. (2004). Ponowoczesność. In: Szlachta, B. (ed). Słownik społeczny: 902-914. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Czornik, M. (2012). Konsumpcja miejska. Ekonomiczne refleksje nad ewoluowaniem funkcji miejskich. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Google Scholar
Czornik, M. ed. (2012). Gospodarowanie przestrzennymi zasobami miasta w świecie ponowoczesnym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Google Scholar
GUS (2006). Historia Polski w liczbach. Warszawa: GUS.
Google Scholar
Jayne, M. (2006). Cities and Consumption. London: Routledge.
Google Scholar
Karwińska, A.; Brzosko-Sermak, A. (2014). Dobrze funkcjonujące miasto. Koncepcje, cechy, perspektywy rozwoju. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Google Scholar
Markowski, T. (1997) Miasto jako produkt – wybrane aspekty marketingu miasta. In: Domański, T. (ed). Marketing terytorialny. Strategiczne wyzwania dla miast i regionów. Łódź: Centrum Badań i Studiów Francuskich, Instytut Studiów Międzynarodowych, Uniwersytet Łódzki.
Google Scholar
Miles, S.; Miles, M. (2004). Consuming Cities. Palgrave Macmillan.
Google Scholar
Grabski, W. (1914). Rocznik Statystyczny Królestwa Polskiego 1913. Warszawa: Biuro Pracy Społecznej.
Google Scholar
Wojewódzki Urząd Statystyczny (1969). Rocznik Statystyczny Województwa Katowickiego 1968. Katowice.
Google Scholar
Wojewódzki Urząd Statystyczny (1974). Rocznik Statystyczny Województwa Katowickiego 1974. Katowice.
Google Scholar
Słodczyk, J. (2012). Historia planowania i budowy miast. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Szahaj, A. (2004) Postmodernizm. In: Szlachta, B. (ed). Słownik społeczny: 935-941. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Ustawa z dnia 22 listopada 1973 r. o zmianie ustawy o radach narodowych. Dziennik Ustaw RP 1973 nr 47, poz. 276.
Google Scholar
Urząd Miasta Tarnowskie Góry (1924). Preliminarz Kasy Komunalnej na rok rachunkowy 1924.
Google Scholar
Oppeln (1926). Verwaltungsbericht der Stadtgemeinde Oppeln.
Google Scholar
Wątroba, W. (2009). Społeczeństwo konsumpcyjne. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Google Scholar