Young Polish consumers on the organic food market
Iwona Escher
https://orcid.org/0000-0002-2053-0549
Joanna Petrykowska
https://orcid.org/0000-0001-8420-1210
Аннотация
In this paper the authors show how organic food is perceived by Polish young consumers as well as the frequency with which it is purchased by them. The article also identifies the major reasons why young Polish consumers decide to buy organic food and the factors that limit them in purchasing such food products (both in terms of quantity and frequency of purchase). While preparing this study, the authors referred to literature in the field of ecology, consumer behaviour marketing and data obtained from the primary research conducted by the authors in the time period February-March 2014 by means of an auditorium survey based on a sample of 617 respondents (young Polish consumers).
Ключевые слова:
organic food, young Polish consumersБиблиографические ссылки
Badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski (2011). Warszawa: TNS OBOP. Available at: http://www.mos.gov.pl/g2/big/2012_03/22e26473b6cbf1f7fb25d6e21218cd62.pdf. Accessed 20 July 2014.
Google Scholar
Badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski (2012). Warszawa: TNS Polska. Available at:http://www.mos.gov.pl/g2/big/2012_11/037ac15934792054904ccafce588677c.pdf. Accessed 20 July 2014.
Google Scholar
Badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski (2013). Sopot: PBS. Available at: http://www.mos.gov.pl/g2/big/2013_12/ee41d9c93bc700729faf03103120a38c.pdf. Accessed 20 July 2014.
Google Scholar
Baranowska – Skimina, A. (2010). Polski konsument ceni odpowiedzialny biznes. Available at: http://www.egospodarka.pl/58774,Polski-konsument-ceni-odpowiedzialny-biznes,1,39,1.html. Accessed 28 July 2014.
Google Scholar
Barański, M. et. al (2014). Higher antioxidant and lower cadmium concentrations and lower incidence of pesticide residues in organically grown crops: a systematic literature review and meta-analyses. British Journal of Nutrition July: 1-18. Available at: http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FBJN%2FS0007 114514001366a.pdf&code=36c404e3a38190976cb278dbfe6e39fd. Acessed 22 July 2014.
Google Scholar
Commission Regulation (EU) No 271/2010 of 24 March 2010. Available at: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/ LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:084:0019:0022:EN:PDF. Acessed 20 June 2014.
Google Scholar
Cudowska – Sojko, A. (2012). Zrównoważony rozwój a globalizacja konsumpcji. Handel Wewnętrzny 1(July-August): 16-24.
Google Scholar
Denisowski, A. (2012). Rolnictwo ekologiczne. Barzkowice: Zachodniopomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Barzkowicach.
Google Scholar
Escher, I.; Petrykowska, J. (2014a). Proekologiczne zachowania młodych polskich konsumentów (Pro-environmental behaviour of young Polish consumers). An article written for the conference Behaviour of consumers in the market for goods and services organized on 16-17 October, 2014 in Gdynia (at the time of the submission of this article was waiting for reviews).
Google Scholar
Escher, I.; Petrykowska, J. (2014b). Zachowania młodych polskich konsumentów na rynku żywności ekologicznej (Behaviour of young Polish consumers on the organic food market). An article for the conference tilted Marketing in the future. Trends, strategies, instruments organised on 5-7 October 2014 in Szczecin (at the time of the submission of this article it received positive reviews and was sent to be printed).
Google Scholar
Kupujemy coraz więcej ekologicznej żywności (2012). Available at: http://www.gk24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID =/20120111/EKOLOGIA01/636696540. Accessed 28 July 2014.
Google Scholar
Lernoud, J.; Willer, H. (eds.) (2014). Organic Agriculture Worldwide: Key results from the FiBL-IFOAM survey on organic agriculture worldwide 2014. Part 3: Organic agriculture in the regions 2012. Frick: FIBL. Available at: http://www.organic-world.net/fileadmin/documents/yearbook/2014/fibl-ifoam-2014-regions-2012.pdf. Accessed 20 July 2014.
Google Scholar
Orboi, M.–D. (2013). Aspects Regarding the Evolution the Organic Food Market in the World. Research Journal of Agricultural Science 45(2): 201-209. Available at: Academic Search Complete EBSCOhost. Accessed 25 August 2014.
Google Scholar
Polak wydaje na ekologiczną żywność... 4 euro rocznie (2014). Available at: http://www.wprost.pl/ar/442717/Polak-wydaje-na-ekologiczn-zywno-4-euro-rocznie. Accessed 28 July 2014.
Google Scholar
Pourbaix de, P. (2011). Młody konsument jako uczestnik procesów rynkowych. In: Rosa, G.; Smalec, A; Ostrowska, I. (eds.). Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Zachowania konsumentów. Trendy i kierunki zmian. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 660, Ekonomiczne Problemy Usług nr 72. Szczecin.
Google Scholar
Przybylak, K. (2013). Pozytywne sygnały z rynku żywności ekologicznej. Available at: http://www.biokurier.pl/ aktualnosci/2193-pozytywne-sygnaly-z-rynku-zywnosci-ekologicznej. Accessed 26 July 2014.
Google Scholar
Regulation of the Minister of National Education of 27 August 2012 on the core curriculum for pre-school child development and general education in specific types of schools.
Google Scholar
Regulation of the Minister of Science and Higher Education of 17 January 2012 on the standards of education in preparation for the teaching profession.
Google Scholar
Regulation of the Minister of Science and Higher Education of 2 November 2011 on the National Qualifications Framework for Higher Education.
Google Scholar
Rolnictwo ekologiczne w Polsce (2014). Available at: http://www.minrol.gov.pl/pol/Jakosc-zywnosci/Rolnictwo-ekologiczne/Rolnictwo-ekologiczne-w-Polsce. Accessed 23 July 2014.
Google Scholar
Rynek żywności ekologicznej rośnie (2013). Available at:http://www.farmer.pl/biznes/ronictwo-ekologiczne/rynek-zywnosci-ekologicznej-rosnie,41310.html. Accessed 23 July 2014.
Google Scholar
Śmiechowska, M. (2011). Konsumpcja produktów ekologicznych – snobizm czy świadomy wybór. In: Rosa, G.; Smalec A.; Wanagos, M. (eds.). Konsument na rynku usług. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 694, Problemy zarządzania, finansów i marketingu nr 22. Szczecin.
Google Scholar
Tyburski, J. (ed.) (2013). Żywność ekologiczna. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Google Scholar
Willer, H.; Lernoud, J. (2014). Organic Agriculture Worldwide: Key results from the FiBL-IFOAM survey on organic agriculture worldwide 2014. Part 1: Global data and survey background. Frick: FIBL. Available at: http://www.organic-world.net/fileadmin/documents/yearbook/2014/fibl-ifoam-2014-global-data-2012. pdf. Accessed 20 July 2014.
Google Scholar
Zientek-Varga, J. (2009). Ekorynek w Polsce – w stronę rozwoju. Fresh&Cool Market 2: 18-25. Available at: http://www.fcmarket.pl/sezam/191825.pdf. Accessed 10 July 2014.
Google Scholar
Zrałek, J. (2010). Czynniki motywujące konsumentów do zakupu ekologicznej żywności – wyniki badań bezpośrednich. In: Rudawska, E.; Perenc, J. (eds). Tendencje zachowań konsumenckich na regionalnym rynku. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 609, Problemy zarządzania, finansów i marketingu nr 16. Szczecin. Żywność ekologiczna – najszybciej rosnący rynek żywieniowy w Polsce (2013). Available at: http://inwestor.msp. gov.pl/si/polska-gospodarka/wiadomosci-gospodarcze/26925,Zywnosc-ekologiczna-najszybciej-rosnacy-rynek-zywieniowy-w-Polsce.html. Accessed 24 July 2014.
Google Scholar
Żywność ekologiczna w opiniach Polaków (2012). Warszawa: TNS Polska. Available at: http://eko-polska.pl/ artykuly/zywnosc-ekologiczna-w-opiniach-polakow/10220. Accessed 28 July 2014.
Google Scholar
Statistics
Скачивания
Лицензия
Copyright (c) 2020 Economic and Environmental Studies
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial-ShareAlike» («Атрибуция — Некоммерческое использование — На тех же условиях») 4.0 Всемирная.