Competent consumer in the market for services (in the light of research)

Anna Dąbrowska



Mirosława Janoś-Kresło


https://orcid.org/0000-0002-3739-9620


Abstract

An aim of the article is to point out to behaviours of the Polish competent consumer in the market for services. The authors used the results of empirical research carried out for the purposes of the research project financed on funds of the National Science Centre entitled Consumers’ competencies as a stimulant of innovative behaviour and sustainable consumption, undertaken at the Institute for Market, Consumption and Business Cycles Research (IBRKK) in the years 2012-2014. The research findings showed that for the competent consumer the most important factors in the course of using services are, first of all, price and quality. More than half of the surveyed individuals declared they were reading the terms of the agreement being signed, in the case of noticed defect of the product or badly provided service they raise a claim and they also ask of the claim terms. Low also appeared to be consumers’ awareness of the familiarity with institutions and organisations dealing with consumer rights protection. The majority of surveyed consumers are not either interested in the use of collaborative consumption.

Keywords:

competencies, competent consumer, competent consumers’ behaviours, consumers’ awareness, market for services

Argyle, M. (2002). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Baskiewicz, N. (2012). Wiedza jako czynnik determinujący rozwój kompetencji w organizacjach procesowych. Uniwersytet Szczeciński. Zeszyty Naukowe nr 725. Ekonomiczne Problemy Usług 98: 11-22.
  Google Scholar

Dąbrowska, A, (2013) Konsument na rynku usług w Polsce. Warszawa: IBRKK.
  Google Scholar

Dąbrowska, A. (ed.) (2013). Ochrona i edukacja konsumentów na wybranych rynkach usług. Warszawa: PWE.
  Google Scholar

Dąbrowska, A. (ed.) (2015). Kompetencje konsumentów – innowacyjne zachowania, zrównoważona konsumpcja. Warszawa: PWE.
  Google Scholar

Dąbrowska, A.; Janoś-Kresło, M.; Ozimek, I. (2005). Ochrona i edukacja konsumentów we współczesnej gospodarce rynkowej. Warszawa: PWE.
  Google Scholar

Dąbrowska, A.; Janoś-Kresło, M.; Słaby, T; Witek, J. (2013). Niedobory konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  Google Scholar

Internet jednym z głównych źródeł wiedzy Polaków przy zakupach (2013). Available at: http://www.wirtualnemedia .pl/artykul/internet-jednym-z-glownych-zrodel-wiedzy-polakow-przy-zakupach. Accessed 25 June 2014.
  Google Scholar

Kopaliński, W. (1994). Słownik wyrazów obcych i zwrotów. Warszawa: Wiedza Powszechna.
  Google Scholar

Kossowska, M.; Sołtysińska I. (2002). Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  Google Scholar

KREATOR. Available at: http://www.wsipnet.pl/oswiata/os_slownik.php?literka=K&haslo=77. Accessed 27 June 2014.
  Google Scholar

Słownik języka polskiego PWN (1994). Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Uniwersalny Model Kompetencji, Podręcznik użytkownika. Fundacja „Obserwatorium Zarządzania”. Available at: http://katalizatorinnowacji.pl/uploads/files/0/145/Kompetencje_book.pdf. Accessed 11 March 2014.
  Google Scholar

Wardak, P.; Zalega, T. (2013). Konsumpcja kolaboratywna jako nowy trend konsumencki. Studia i Materiały (16): 7-32.
  Google Scholar

Whiddett, S.; Hollyforde, S. (2003). Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  Google Scholar

Download


Published
2020-12-07

Cited by

Dąbrowska, A., & Janoś-Kresło, M. (2020). Competent consumer in the market for services (in the light of research). Economic and Environmental Studies, 15(2 (34), 151–165. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/ees/article/view/2943

Authors

Anna Dąbrowska 

Authors

Mirosława Janoś-Kresło 
https://orcid.org/0000-0002-3739-9620

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2020 Economic and Environmental Studies

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


Most read articles by the same author(s)