Kompetentny konsument na rynku usług (w świetle badań)
Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie zachowań polskiego kompetentnego konsumenta na rynku usług. Wykorzystane zostały wyniki badań empirycznych zrealizowanych na potrzeby projektu badawczego finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki pt.: Kompetencje konsumentów jako stymulanta innowacyjnych zachowań i zrównoważonej konsumpcji, podjętego w Instytucie Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w latach 2012-2014. Wyniki badania pokazały, że dla kompetentnego konsumenta najważniejszymi czynnikami przy korzystaniu z usług są przede wszystkim cena i jakość. Ponad połowa badanych zadeklarowała, że czyta warunki podpisywanej umowy, w przypadku stwierdzonej wady produktu czy źle wykonanej usługi zgłasza reklamację, pyta też o warunki reklamacji. Niska okazała się świadomość konsumentów dotycząca znajomości instytucji i organizacji zajmujących się ochroną praw konsumentów. Większość badanych konsumentów nie jest też zainteresowana korzystaniem z konsumpcji kolaboratywnej.
Słowa kluczowe:
kompetencje, kompetentny konsument, zachowania kompetentnych konsumentówBibliografia
Argyle, M. (2002). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Baskiewicz, N. (2012). Wiedza jako czynnik determinujący rozwój kompetencji w organizacjach procesowych. Uniwersytet Szczeciński. Zeszyty Naukowe nr 725. Ekonomiczne Problemy Usług 98: 11-22.
Google Scholar
Dąbrowska, A, (2013) Konsument na rynku usług w Polsce. Warszawa: IBRKK.
Google Scholar
Dąbrowska, A. (ed.) (2013). Ochrona i edukacja konsumentów na wybranych rynkach usług. Warszawa: PWE.
Google Scholar
Dąbrowska, A. (ed.) (2015). Kompetencje konsumentów – innowacyjne zachowania, zrównoważona konsumpcja. Warszawa: PWE.
Google Scholar
Dąbrowska, A.; Janoś-Kresło, M.; Ozimek, I. (2005). Ochrona i edukacja konsumentów we współczesnej gospodarce rynkowej. Warszawa: PWE.
Google Scholar
Dąbrowska, A.; Janoś-Kresło, M.; Słaby, T; Witek, J. (2013). Niedobory konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
Google Scholar
Internet jednym z głównych źródeł wiedzy Polaków przy zakupach (2013). Available at: http://www.wirtualnemedia .pl/artykul/internet-jednym-z-glownych-zrodel-wiedzy-polakow-przy-zakupach. Accessed 25 June 2014.
Google Scholar
Kopaliński, W. (1994). Słownik wyrazów obcych i zwrotów. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Kossowska, M.; Sołtysińska I. (2002). Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Google Scholar
KREATOR. Available at: http://www.wsipnet.pl/oswiata/os_slownik.php?literka=K&haslo=77. Accessed 27 June 2014.
Google Scholar
Słownik języka polskiego PWN (1994). Warszawa: PWN.
Google Scholar
Uniwersalny Model Kompetencji, Podręcznik użytkownika. Fundacja „Obserwatorium Zarządzania”. Available at: http://katalizatorinnowacji.pl/uploads/files/0/145/Kompetencje_book.pdf. Accessed 11 March 2014.
Google Scholar
Wardak, P.; Zalega, T. (2013). Konsumpcja kolaboratywna jako nowy trend konsumencki. Studia i Materiały (16): 7-32.
Google Scholar
Whiddett, S.; Hollyforde, S. (2003). Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Economic and Environmental Studies
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Anna Dąbrowska, Mirosława Janoś-Kresło, Zachowania nabywcze polskich konsumentów w sieci , Economic and Environmental Studies: Tom 17 Nr 2 (42) (2017)