Kompetentny konsument na rynku usług (w świetle badań)

Anna Dąbrowska



Mirosława Janoś-Kresło


https://orcid.org/0000-0002-3739-9620


Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie zachowań polskiego kompetentnego konsumenta na rynku usług. Wykorzystane zostały wyniki badań empirycznych zrealizowanych na potrzeby projektu badawczego finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki pt.: Kompetencje konsumentów jako stymulanta innowacyjnych zachowań i zrównoważonej konsumpcji, podjętego w Instytucie Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w latach 2012-2014. Wyniki badania pokazały, że dla kompetentnego konsumenta najważniejszymi czynnikami przy korzystaniu z usług są przede wszystkim cena i jakość. Ponad połowa badanych zadeklarowała, że czyta warunki podpisywanej umowy, w przypadku stwierdzonej wady produktu czy źle wykonanej usługi zgłasza reklamację, pyta też o warunki reklamacji. Niska okazała się świadomość konsumentów dotycząca znajomości instytucji i organizacji zajmujących się ochroną praw konsumentów. Większość badanych konsumentów nie jest też zainteresowana korzystaniem z konsumpcji kolaboratywnej.

Słowa kluczowe:

kompetencje, kompetentny konsument, zachowania kompetentnych konsumentów

Argyle, M. (2002). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Baskiewicz, N. (2012). Wiedza jako czynnik determinujący rozwój kompetencji w organizacjach procesowych. Uniwersytet Szczeciński. Zeszyty Naukowe nr 725. Ekonomiczne Problemy Usług 98: 11-22.
  Google Scholar

Dąbrowska, A, (2013) Konsument na rynku usług w Polsce. Warszawa: IBRKK.
  Google Scholar

Dąbrowska, A. (ed.) (2013). Ochrona i edukacja konsumentów na wybranych rynkach usług. Warszawa: PWE.
  Google Scholar

Dąbrowska, A. (ed.) (2015). Kompetencje konsumentów – innowacyjne zachowania, zrównoważona konsumpcja. Warszawa: PWE.
  Google Scholar

Dąbrowska, A.; Janoś-Kresło, M.; Ozimek, I. (2005). Ochrona i edukacja konsumentów we współczesnej gospodarce rynkowej. Warszawa: PWE.
  Google Scholar

Dąbrowska, A.; Janoś-Kresło, M.; Słaby, T; Witek, J. (2013). Niedobory konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  Google Scholar

Internet jednym z głównych źródeł wiedzy Polaków przy zakupach (2013). Available at: http://www.wirtualnemedia .pl/artykul/internet-jednym-z-glownych-zrodel-wiedzy-polakow-przy-zakupach. Accessed 25 June 2014.
  Google Scholar

Kopaliński, W. (1994). Słownik wyrazów obcych i zwrotów. Warszawa: Wiedza Powszechna.
  Google Scholar

Kossowska, M.; Sołtysińska I. (2002). Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  Google Scholar

KREATOR. Available at: http://www.wsipnet.pl/oswiata/os_slownik.php?literka=K&haslo=77. Accessed 27 June 2014.
  Google Scholar

Słownik języka polskiego PWN (1994). Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Uniwersalny Model Kompetencji, Podręcznik użytkownika. Fundacja „Obserwatorium Zarządzania”. Available at: http://katalizatorinnowacji.pl/uploads/files/0/145/Kompetencje_book.pdf. Accessed 11 March 2014.
  Google Scholar

Wardak, P.; Zalega, T. (2013). Konsumpcja kolaboratywna jako nowy trend konsumencki. Studia i Materiały (16): 7-32.
  Google Scholar

Whiddett, S.; Hollyforde, S. (2003). Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  Google Scholar


Opublikowane
2020-12-07

Cited By / Share

Dąbrowska, A., & Janoś-Kresło, M. (2020). Kompetentny konsument na rynku usług (w świetle badań). Economic and Environmental Studies, 15(2 (34), 151–165. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/ees/article/view/2943

Autorzy

Anna Dąbrowska 

Autorzy

Mirosława Janoś-Kresło 
https://orcid.org/0000-0002-3739-9620

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Economic and Environmental Studies

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.


Inne teksty tego samego autora