Competent consumer in the market for services (in the light of research)
Abstrakt
An aim of the article is to point out to behaviours of the Polish competent consumer in the market for services. The authors used the results of empirical research carried out for the purposes of the research project financed on funds of the National Science Centre entitled Consumers’ competencies as a stimulant of innovative behaviour and sustainable consumption, undertaken at the Institute for Market, Consumption and Business Cycles Research (IBRKK) in the years 2012-2014. The research findings showed that for the competent consumer the most important factors in the course of using services are, first of all, price and quality. More than half of the surveyed individuals declared they were reading the terms of the agreement being signed, in the case of noticed defect of the product or badly provided service they raise a claim and they also ask of the claim terms. Low also appeared to be consumers’ awareness of the familiarity with institutions and organisations dealing with consumer rights protection. The majority of surveyed consumers are not either interested in the use of collaborative consumption.
##semicolon##
competencies##common.commaListSeparator## competent consumer##common.commaListSeparator## competent consumers’ behaviours##common.commaListSeparator## consumers’ awareness##common.commaListSeparator## market for services##submission.citations##
Argyle, M. (2002). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Baskiewicz, N. (2012). Wiedza jako czynnik determinujący rozwój kompetencji w organizacjach procesowych. Uniwersytet Szczeciński. Zeszyty Naukowe nr 725. Ekonomiczne Problemy Usług 98: 11-22.
Google Scholar
Dąbrowska, A, (2013) Konsument na rynku usług w Polsce. Warszawa: IBRKK.
Google Scholar
Dąbrowska, A. (ed.) (2013). Ochrona i edukacja konsumentów na wybranych rynkach usług. Warszawa: PWE.
Google Scholar
Dąbrowska, A. (ed.) (2015). Kompetencje konsumentów – innowacyjne zachowania, zrównoważona konsumpcja. Warszawa: PWE.
Google Scholar
Dąbrowska, A.; Janoś-Kresło, M.; Ozimek, I. (2005). Ochrona i edukacja konsumentów we współczesnej gospodarce rynkowej. Warszawa: PWE.
Google Scholar
Dąbrowska, A.; Janoś-Kresło, M.; Słaby, T; Witek, J. (2013). Niedobory konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
Google Scholar
Internet jednym z głównych źródeł wiedzy Polaków przy zakupach (2013). Available at: http://www.wirtualnemedia .pl/artykul/internet-jednym-z-glownych-zrodel-wiedzy-polakow-przy-zakupach. Accessed 25 June 2014.
Google Scholar
Kopaliński, W. (1994). Słownik wyrazów obcych i zwrotów. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Kossowska, M.; Sołtysińska I. (2002). Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Google Scholar
KREATOR. Available at: http://www.wsipnet.pl/oswiata/os_slownik.php?literka=K&haslo=77. Accessed 27 June 2014.
Google Scholar
Słownik języka polskiego PWN (1994). Warszawa: PWN.
Google Scholar
Uniwersalny Model Kompetencji, Podręcznik użytkownika. Fundacja „Obserwatorium Zarządzania”. Available at: http://katalizatorinnowacji.pl/uploads/files/0/145/Kompetencje_book.pdf. Accessed 11 March 2014.
Google Scholar
Wardak, P.; Zalega, T. (2013). Konsumpcja kolaboratywna jako nowy trend konsumencki. Studia i Materiały (16): 7-32.
Google Scholar
Whiddett, S.; Hollyforde, S. (2003). Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Google Scholar
##libcom.authors##
Anna Dąbrowska##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##Najaktuálnejšie články rovnakého autora (rovnakých autorov)
- Anna Dąbrowska, Mirosława Janoś-Kresło, Purchasing Behaviour of Polish Consumers in the Internet , Economic and Environmental Studies: Diel 17 Číslo 2 (42) (2017)