Work or personal life – a piece on modern consumer’s problems with managing the time budget
Augustyna Burlita
https://orcid.org/0000-0002-5355-3237
Krzysztof Błoński
https://orcid.org/0000-0002-1713-625X
Abstrakt
In the state of huge time compression that is characteristic of the modern consumer life, it is getting increasingly harder to meet all the challenges and fulfil all the tasks that we would like to or should undertake. Taking into consideration the relentlessness and inflexibility of time as well as its limited resources and simultaneously the ever increasing number of activities that occupy a space in a human time budget, the ability to manage one’s time, including especially balancing its budget, is currently gaining a special importance. For it is a significant precondition for a person’s balanced development as an employee, a member of a family or another group but also as an individual with specified needs, preferences and value system. The aim of this publication is to describe the problems of modern consumers – inhabitants of big cities, with managing the time budget, especially with regard to the possibility of maintaining a time balance between the different areas of life. The considerations were based both on the study of scientific literature, as well primary research conducted by the authors
Klíčová slova:
time budget, time management, consumer behaviour and stancesReference
Techniques of self management (2013). Available at: http://www.projektsukces.pl/zarzadzanie-czasem-najwieksze-bledy.html. Accessed 10 March 2013.
Google Scholar
Burlita, A. (2006). Zachowania konsumentów w czasie wolnym i ich uwarunkowania na przykładzie konsumentów klasy średniej regionu zachodniopomorskiego, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Google Scholar
Burlita, A. (2009). Czas wolny jako jeden z obszarów jakości życia konsumentów klasy średniej. In: Mróz, B. (eds.), Oblicza konsumpcjonizmu, Warszawa: SGH w Warszawie – Oficyna Wydawnicza.
Google Scholar
Bywalec, C. (2003). Nowa konsumpcja – klucz do rozwoju. Nowe Życie Gospodarcze 13: 16-18.
Google Scholar
Cieloch, G.; Kuczyński, J.; Rogoziński, K. (1992). Czas wolny – czasem konsumpcji? Warszawa: PWE.
Google Scholar
Clayton, M. (2011). Zarządzanie czasem, czyli jak efektywnie planować i realizować zadania. Warszawa: Wydawnictwo Edgar.
Google Scholar
Co widać przez szklany sufit? Firma w twoim stylu (2005). Twój Styl 3: 136-137.
Google Scholar
Cytaty Jerzego Leca. Available at: http://cytaty.o.pl/author/stanislaw-jerzy-lec. Accessed 20 May 2014.
Google Scholar
Czapiński, J.; Panek, T. (ed.) (2013). Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków. Available at: http:// http://www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2009.pdf. Accessed 10 February2014.
Google Scholar
Eriksen, T. H. (2003). Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Gleick, J. (2003). Szybciej. Przyspieszenie niemal wszystkiego. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar
GUS (2005). Budżet czasu ludności 1.VI.2003-31.V.2004. Warszawa: GUS.
Google Scholar
Honore, C. (2011). Pochwała powolności. Jak zwolnić tempo i cieszyć się życiem. Warszawa: Drzewo Babel.
Google Scholar
http://www.bankier.pl (2011). Accessed 15 March 2014.
Google Scholar
Kiełczewski, D. (2009). Ruch Slow a proekologiczne style życia. Ekonomia i Środowisko 2(36): 9-19.
Google Scholar
Kryk, B. (ed.). (2012). Trendy i wyzwania zrównoważonego rozwoju w XXI wieku. Handel Wewnętrzny 1-3(lipiec-sierpień).
Google Scholar
Local Data Bank. Available at: http://www.stat.gov.pl. Accessed 10 March 2013.
Google Scholar
Nydhal, S. (2011). W ślepej uliczce pośpiechu. Forum 1: 36.
Google Scholar
Poskrobko, B. (2013). Paradygmat zrównoważonego rozwoju jako wiodący kanon w badaniu nowych obszarów ekonomii. Ekonomia i Środowisko 3(46): 10-24.
Google Scholar
Powrót do Edenu. Wywiad A. Gwozdowskiej z R. Skidelskim (2013 ). Focus 219: 42-43.
Google Scholar
Przede wszystkim praca (2010). Modern Marketing. Available at: http://www.marketer.pl. Accessed 20 January 2010.
Google Scholar
Rószkiewicz, M. (1997). Jakość badań marketingowych o charakterze ilościowym. Marketing i Rynek 12: 5.
Google Scholar
Tischner, J.(1992). Etyka solidarności oraz Homo sowieticus. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Google Scholar
Wspólnota w sieci. Obrazy cywilizacji. (2006). Newsweek: 76.
Google Scholar
Wszeborowska, J. (2011). 40,8 godz. na tydzień - tyle pracujemy. Available at: http://m.trojmiasto.pl/news/408-godz-na-tydzien-tyle-pracujemy-n51368.html. Accessed 11 March 2013.
Google Scholar
Zasępa, R. (1991). Zarys metody reprezentacyjnej. Biblioteka Wiadomości Statystycznych 39. Warszawa: GUS.
Google Scholar
Zimbardo, P.; Boyd, J. (2009). Paradoks czasu. Warszawa: PWN.
Google Scholar
##libcom.statistics##
Stažení
Licence
Copyright (c) 2020 Economic and Environmental Studies
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0.