Praca czy życie osobiste – czyli o problemach współczesnego konsumenta z zarządzaniem budżetem czasu
Augustyna Burlita
https://orcid.org/0000-0002-5355-3237
Krzysztof Błoński
https://orcid.org/0000-0002-1713-625X
Abstrakt
W charakteryzującej życie współczesnego konsumenta potężnej kompresji czasu coraz trudniejsze staje się podołanie wszystkim wyzwaniom i zadaniom, jakie chcielibyśmy czy też powinniśmy podjąć. Biorąc pod uwagę nieubłagalność i nieelastyczność czasu oraz jego ograniczone zasoby, a jednocześnie coraz większą ilość zajęć wypełniających budżet czasu człowieka, szczególnego znaczenia nabiera obecnie umiejętność zarządzania czasem, w tym zwłaszcza równoważenia jego budżetu. Jest ona bowiem istotnym warunkiem zrównoważonego rozwoju człowieka jako pracownika, członka rodziny czy innej grupy ale też jednostki o określonych potrzebach, preferencjach i systemie wartości. Celem publikacji jest charakterystyka problemów współczesnych konsumentów – mieszkańców dużych miast, z zarządzaniem budżetem czasu, w tym szczególnie w odniesieniu do możliwości zachowania czasowej równowagi pomiędzy poszczególnymi obszarami życia. Podstawę rozważań stanowiły zarówno studia literaturowe, jak i wyniki przeprowadzonych przez autorów badań pierwotnych.
Słowa kluczowe:
budżet czasu, zarządzanie czasem, zachowania i postawy konsumentówBibliografia
Techniques of self management (2013). Available at: http://www.projektsukces.pl/zarzadzanie-czasem-najwieksze-bledy.html. Accessed 10 March 2013.
Google Scholar
Burlita, A. (2006). Zachowania konsumentów w czasie wolnym i ich uwarunkowania na przykładzie konsumentów klasy średniej regionu zachodniopomorskiego, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Google Scholar
Burlita, A. (2009). Czas wolny jako jeden z obszarów jakości życia konsumentów klasy średniej. In: Mróz, B. (eds.), Oblicza konsumpcjonizmu, Warszawa: SGH w Warszawie – Oficyna Wydawnicza.
Google Scholar
Bywalec, C. (2003). Nowa konsumpcja – klucz do rozwoju. Nowe Życie Gospodarcze 13: 16-18.
Google Scholar
Cieloch, G.; Kuczyński, J.; Rogoziński, K. (1992). Czas wolny – czasem konsumpcji? Warszawa: PWE.
Google Scholar
Clayton, M. (2011). Zarządzanie czasem, czyli jak efektywnie planować i realizować zadania. Warszawa: Wydawnictwo Edgar.
Google Scholar
Co widać przez szklany sufit? Firma w twoim stylu (2005). Twój Styl 3: 136-137.
Google Scholar
Cytaty Jerzego Leca. Available at: http://cytaty.o.pl/author/stanislaw-jerzy-lec. Accessed 20 May 2014.
Google Scholar
Czapiński, J.; Panek, T. (ed.) (2013). Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków. Available at: http:// http://www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2009.pdf. Accessed 10 February2014.
Google Scholar
Eriksen, T. H. (2003). Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Gleick, J. (2003). Szybciej. Przyspieszenie niemal wszystkiego. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar
GUS (2005). Budżet czasu ludności 1.VI.2003-31.V.2004. Warszawa: GUS.
Google Scholar
Honore, C. (2011). Pochwała powolności. Jak zwolnić tempo i cieszyć się życiem. Warszawa: Drzewo Babel.
Google Scholar
http://www.bankier.pl (2011). Accessed 15 March 2014.
Google Scholar
Kiełczewski, D. (2009). Ruch Slow a proekologiczne style życia. Ekonomia i Środowisko 2(36): 9-19.
Google Scholar
Kryk, B. (ed.). (2012). Trendy i wyzwania zrównoważonego rozwoju w XXI wieku. Handel Wewnętrzny 1-3(lipiec-sierpień).
Google Scholar
Local Data Bank. Available at: http://www.stat.gov.pl. Accessed 10 March 2013.
Google Scholar
Nydhal, S. (2011). W ślepej uliczce pośpiechu. Forum 1: 36.
Google Scholar
Poskrobko, B. (2013). Paradygmat zrównoważonego rozwoju jako wiodący kanon w badaniu nowych obszarów ekonomii. Ekonomia i Środowisko 3(46): 10-24.
Google Scholar
Powrót do Edenu. Wywiad A. Gwozdowskiej z R. Skidelskim (2013 ). Focus 219: 42-43.
Google Scholar
Przede wszystkim praca (2010). Modern Marketing. Available at: http://www.marketer.pl. Accessed 20 January 2010.
Google Scholar
Rószkiewicz, M. (1997). Jakość badań marketingowych o charakterze ilościowym. Marketing i Rynek 12: 5.
Google Scholar
Tischner, J.(1992). Etyka solidarności oraz Homo sowieticus. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Google Scholar
Wspólnota w sieci. Obrazy cywilizacji. (2006). Newsweek: 76.
Google Scholar
Wszeborowska, J. (2011). 40,8 godz. na tydzień - tyle pracujemy. Available at: http://m.trojmiasto.pl/news/408-godz-na-tydzien-tyle-pracujemy-n51368.html. Accessed 11 March 2013.
Google Scholar
Zasępa, R. (1991). Zarys metody reprezentacyjnej. Biblioteka Wiadomości Statystycznych 39. Warszawa: GUS.
Google Scholar
Zimbardo, P.; Boyd, J. (2009). Paradoks czasu. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Economic and Environmental Studies
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.