Work or personal life – a piece on modern consumer’s problems with managing the time budget

Augustyna Burlita


https://orcid.org/0000-0002-5355-3237

Krzysztof Błoński


https://orcid.org/0000-0002-1713-625X


Abstrakt

In the state of huge time compression that is characteristic of the modern consumer life, it is getting increasingly harder to meet all the challenges and fulfil all the tasks that we would like to or should undertake. Taking into consideration the relentlessness and inflexibility of time as well as its limited resources and simultaneously the ever increasing number of activities that occupy a space in a human time budget, the ability to manage one’s time, including especially balancing its budget, is currently gaining a special importance. For it is a significant precondition for a person’s balanced development as an employee, a member of a family or another group but also as an individual with specified needs, preferences and value system. The aim of this publication is to describe the problems of modern consumers – inhabitants of big cities, with managing the time budget, especially with regard to the possibility of maintaining a time balance between the different areas of life. The considerations were based both on the study of scientific literature, as well primary research conducted by the authors

##semicolon##

time budget##common.commaListSeparator## time management##common.commaListSeparator## consumer behaviour and stances

Techniques of self management (2013). Available at: http://www.projektsukces.pl/zarzadzanie-czasem-najwieksze-bledy.html. Accessed 10 March 2013.
  Google Scholar

Burlita, A. (2006). Zachowania konsumentów w czasie wolnym i ich uwarunkowania na przykładzie konsumentów klasy średniej regionu zachodniopomorskiego, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  Google Scholar

Burlita, A. (2009). Czas wolny jako jeden z obszarów jakości życia konsumentów klasy średniej. In: Mróz, B. (eds.), Oblicza konsumpcjonizmu, Warszawa: SGH w Warszawie – Oficyna Wydawnicza.
  Google Scholar

Bywalec, C. (2003). Nowa konsumpcja – klucz do rozwoju. Nowe Życie Gospodarcze 13: 16-18.
  Google Scholar

Cieloch, G.; Kuczyński, J.; Rogoziński, K. (1992). Czas wolny – czasem konsumpcji? Warszawa: PWE.
  Google Scholar

Clayton, M. (2011). Zarządzanie czasem, czyli jak efektywnie planować i realizować zadania. Warszawa: Wydawnictwo Edgar.
  Google Scholar

Co widać przez szklany sufit? Firma w twoim stylu (2005). Twój Styl 3: 136-137.
  Google Scholar

Cytaty Jerzego Leca. Available at: http://cytaty.o.pl/author/stanislaw-jerzy-lec. Accessed 20 May 2014.
  Google Scholar

Czapiński, J.; Panek, T. (ed.) (2013). Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków. Available at: http:// http://www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2009.pdf. Accessed 10 February2014.
  Google Scholar

Eriksen, T. H. (2003). Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Gleick, J. (2003). Szybciej. Przyspieszenie niemal wszystkiego. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  Google Scholar

GUS (2005). Budżet czasu ludności 1.VI.2003-31.V.2004. Warszawa: GUS.
  Google Scholar

Honore, C. (2011). Pochwała powolności. Jak zwolnić tempo i cieszyć się życiem. Warszawa: Drzewo Babel.
  Google Scholar

http://www.bankier.pl (2011). Accessed 15 March 2014.
  Google Scholar

Kiełczewski, D. (2009). Ruch Slow a proekologiczne style życia. Ekonomia i Środowisko 2(36): 9-19.
  Google Scholar

Kryk, B. (ed.). (2012). Trendy i wyzwania zrównoważonego rozwoju w XXI wieku. Handel Wewnętrzny 1-3(lipiec-sierpień).
  Google Scholar

Local Data Bank. Available at: http://www.stat.gov.pl. Accessed 10 March 2013.
  Google Scholar

Nydhal, S. (2011). W ślepej uliczce pośpiechu. Forum 1: 36.
  Google Scholar

Poskrobko, B. (2013). Paradygmat zrównoważonego rozwoju jako wiodący kanon w badaniu nowych obszarów ekonomii. Ekonomia i Środowisko 3(46): 10-24.
  Google Scholar

Powrót do Edenu. Wywiad A. Gwozdowskiej z R. Skidelskim (2013 ). Focus 219: 42-43.
  Google Scholar

Przede wszystkim praca (2010). Modern Marketing. Available at: http://www.marketer.pl. Accessed 20 January 2010.
  Google Scholar

Rószkiewicz, M. (1997). Jakość badań marketingowych o charakterze ilościowym. Marketing i Rynek 12: 5.
  Google Scholar

Tischner, J.(1992). Etyka solidarności oraz Homo sowieticus. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
  Google Scholar

Wspólnota w sieci. Obrazy cywilizacji. (2006). Newsweek: 76.
  Google Scholar

Wszeborowska, J. (2011). 40,8 godz. na tydzień - tyle pracujemy. Available at: http://m.trojmiasto.pl/news/408-godz-na-tydzien-tyle-pracujemy-n51368.html. Accessed 11 March 2013.
  Google Scholar

Zasępa, R. (1991). Zarys metody reprezentacyjnej. Biblioteka Wiadomości Statystycznych 39. Warszawa: GUS.
  Google Scholar

Zimbardo, P.; Boyd, J. (2009). Paradoks czasu. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Publikované
2020-12-07

##plugins.themes.libcom.cytowania##


##libcom.authors##

Augustyna Burlita 
https://orcid.org/0000-0002-5355-3237

##libcom.authors##

Krzysztof Błoński 
https://orcid.org/0000-0002-1713-625X

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


##submission.license##

##submission.copyrightStatement##

##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##