Opublikowane: 2020-11-26

Zjawisko kompensacyjnego i kompulsywnego kupowania w Polsce. Studium socjologiczne

Grzegorz ADAMCZYK
Economic and Environmental Studies
Dział: Articles
DOI https://doi.org/10.25167/ees.2018.48.1

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest zjawisku kupowania kompensacyjnego i kompulsywnego w społeczeństwie konsumpcyjnym na przykładzie Polski. Analiza rozpowszechnienia tego rodzaju zachowań nabywczych w Polsce uwzględnia porównania z danymi z badań prowadzonych w innych krajach. Analizowane są uwarunkowania socjodemograficzne i ekonomiczne kupowania kompensacyjnego i kompulsywnego takie jak: wiek, płeć, dochód, zadłużenie gospodarstwa domowego, czy wielkość miejscowości zamieszkania. Ważnym celem części teoretycznej artykułu jest zaprezentowanie różnych metod pomiaru kompensacyjnego i kompulsywnego kupowania (np. Canadian Compulsive Buying Measurement Scale, German Addictive Buying Indicator, Compulsive Buying Scale, Edwards Compulsive Buying Scale). Dane empiryczne prezentowane w artykule pochodzą z dwóch fal badań przeprowadzonych w 2010 i 2016 roku na ogólnokrajowej reprezentatywnej statystycznie próbie 1000 Polaków. Prezentowane wyniki badań bazują na German Compulsive Buying Indicator. Obecnie 4,4% Polaków w wieku 15 lat i więcej wykazuje skłonności do kupowania kompulsywnego. Udział kupujących kompensacyjnie w populacji generalnej wynosi 16,1%.

Słowa kluczowe:

zachowania konsumenckie, kupowanie kompensacyjne, kupowanie kompulsywne, uzależnienie behawioralne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

ADAMCZYK, G. (2020). Zjawisko kompensacyjnego i kompulsywnego kupowania w Polsce. Studium socjologiczne. Economic and Environmental Studies, 18(4 (48), 1181–1200. https://doi.org/10.25167/ees.2018.48.1

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.