Język w mediach w ujęciu kontrastywnym. Opozycja inny – własny w programie nauczania germanistyki zagranicznej

Abstrakt

Studentów germanistyki z reguły dość łatwo zmotywować do podjęcia badań nad językiem w mediach. Dlatego autor niniejszego artykułu proponuje, aby język w mediach był konsekwentnie włączany do programu studiów germanistycznych za granicą lub do zajęć w zakresie nauczania języka niemieckiego jako obcego lub języka drugiego jako autonomiczny przedmiot. Poznawanie języka mediów z perspektywy lingwistycznej przyczynia się jednocześnie do budowania wiedzy realioznawczej. W ten sposób studenci zdobywają wiedzę na temat używania i analizy języka. Dowiadują się również wiele o polityce i społeczeństwie oraz generalnie o kulturze w innym kraju. Jednocześnie wyostrzają swoją świadomość na temat warunków i rozwoju wydarzeń w ich własnych krajach.

Słowa kluczowe:

język mediów, intertekstualność, zrozumiałość, metafora, eufemizm


Opublikowane
2022-01-03


HERBST, O. (2022). Język w mediach w ujęciu kontrastywnym. Opozycja inny – własny w programie nauczania germanistyki zagranicznej. Prace Germanistyczne, (11), 85–94. https://doi.org/10.25167/pg.4672

Statystyki



Licencja

Zgodnie z załącznikiem 1.5b do Zasad publikowania, rozpowszechniania i promocji prac dydaktycznych i naukowych obowiązujących w Wydawnictwie Uniwersytetu Opolskiego