Mesjasz Dawidowy w tradycji starotestamentalnej

Marcel Szymończyk

Uniwersytet Opolski, Wydział Teologiczny

Abstrakt

Dawid pokonał różnych nieprzyjaciół Izraela i zdobył Jerozolimę. Uroczyście przeniósł do niej Arkę Przymierza i zbudował sobie tam wspaniały pałac. Przyszła mu wtedy myśl, aby swoją wdzięczność okazać Bogu przez wybudowanie świątyni. O tym zamiarze powiadomił proroka Natana. Ten sądził, że plany króla są jak najbardziej właściwe. Jednak w najbliższą noc Bóg pouczył go, by odradził Dawidowi budowanie świątyni, bo to będzie dziełem jego syna, Salomona. Przy innej okazji wyjaśniono, że Dawid nie mógł spełnić swego zamiaru, bo za jego panowania, w czasie licznych wojen, przelano zbyt wiele krwi. Jednak za to, że Dawid chciał wybudować świątynię, Bóg dał mu wielką obietnicę, że zbuduje mu dom (w znaczeniu dynastii) niezniszczalny, trwający na wieki. Była to zapowiedź, że Mesjasz narodzi się z królewskiego rodu Dawida. Zapowiedź Boża spełniła się w Jezusie, który jest nie tylko potomkiem Dawida, ale i prawdziwym Synem Bożym.

Słowa kluczowe:

Mesjasz Dawidowy, Jezus, obietnica Boża, Jerozolima, Stary Testament

Achtemeier, P. J. – Pachciarek, P. (ed.), Encyklopedia biblijna (Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa 32004).
  Google Scholar

Benedykt XVI, „Psalm 132,1-10 – obietnice Boże dla Dawida (1)” (2006) https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/audiencje/ag_14092005 [dostęp czerwiec 24, 2015].
  Google Scholar

van den Born, A., „David”, Bibel-Lexikon (ed. H. Haag) (Leipizg 1970).
  Google Scholar

Borowski, W., Psalmy. Komentarz biblijno-ascetyczny (Kraków 1983).
  Google Scholar

Browning, W. R. F., Słownik Biblii (Warszawa 2005).
  Google Scholar

Brzegowy, T., „Doroczne święta pielgrzymkowe Izraela”, Ruch Biblijny i Liturgiczny 36/2 (1983) 98-115.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.904   Google Scholar

Brzegowy, T., „Jerozolima”, Encyklopedia katolicka. Ignoratio elenchi – Jędrzejów (ed. S. Wielgus) (Lublin 1997) VII, 1195.
  Google Scholar

Brzegowy, T., „Jerozolimskie środowisko Psałterza”, Collectanea Theologica 57/1 (1986) 15–40.
  Google Scholar

Cremaschi, L., „Dawid”, Encyklopedia chrześcijaństwa. Historia i współczesność. 2000 lat nadziei (ed. A. Agnesina et al.) (Kielce 2008) 160.
  Google Scholar

Cremaschi, L., „Jerozolima”, Encyklopedia chrześcijanstwa. Historia i współczesność. 2000 lat nadziei (ed. A. Agnesina et al.) (Kielce 2008) 272.
  Google Scholar

Cremaschi, L., „Pascha”, Encyklopedia chrześcijanstwa. Historia i współczesność. 2000 lat nadziei (ed. A. Agnesina et al.) (Kielce 2008) 544–546.
  Google Scholar

Ernst, J. – Westermann, C. (ed.), Theologisches Handwörterbuch zum Alten Testament (Gütersloh 1976).
  Google Scholar

Flawiusz, J., Dawne dzieje Izraela (Antiquitates Judaice) (ed. E. Dąbrowski) (Poznań – Warszawa – Lublin 1962).
  Google Scholar

Galbiati, E. – Serafini, F. (ed.), Historyczny atlas Biblii (Kielce 2006).
  Google Scholar

Gryglewicz, F., Ewangelia według św. Łukasza (ed. E. Dąbrowski) (Pismo Święte Nowego Testamentu III/3; Poznań 2007).
  Google Scholar

Haag, H. (ed.), Bibel-Lexikon (Leipizg 1970).
  Google Scholar

Homerski, J. (ed.), Ewangelia według św. Mateusza. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Poznań – Warszawa 2005).
  Google Scholar

Jasiński, A. S., Służcie Jahwe z weselem: kyriologia starotestamentalna na tle środowiska biblijnego (Opolska Biblioteka Teologiczna 26; Opole 1998).
  Google Scholar

Kittel, G. – Friedrich, G., Theologisches Wörterbuch zum Neuen Testament (1932) VII.
  Google Scholar

Konopczyna, A., „Jerozolima”, Bóg, człowiek, świat. Ilustrowana encyklopedia dla młodzieży (ed. T. Loska et al.) (Katowice 1991).
  Google Scholar

Langkammer, H., Mały słownik biblijny (Wrocław 61995).
  Google Scholar

Lawrence, P., Atlas historii biblijnej (Warszawa 2009).
  Google Scholar

Léon-Dufour, X. – Romaniuk, K., Slownik teologii biblijnej (Poznań – Warszawa 1982).
  Google Scholar

Łach, J., „Dawid”, Encyklopedia katolicka. Cenzor – Dobszewicz (ed. K. Abramczuk et al.) (Lublin 1989) III, 1048.
  Google Scholar

Łach, J., Księgi Samuela. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz – ekskursy (ed. S. Łach) (Pismo Święte Starego Testamentu 4/1; Poznań – Warszawa 1973).
  Google Scholar

McKenzie, S. L., Dawid – król Izraela (Poznań 2014).
  Google Scholar

Metzger, B. M. – Coogan, M. D. (ed.), Słownik wiedzy biblijnej (Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa 31999).
  Google Scholar

Nelis, J., „Messias”, Bibel-Lexikon (ed. H. Haag) (Leipizg 1970) 1138.
  Google Scholar

Ravasi, G. et al. (ed.), Biblia dla każdego. Tekst, komentarz, ilustracje (Kielce 2002) V.
  Google Scholar

Rienecker, F. – Maier, G. (ed.), Leksykon biblijny (Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa 2001).
  Google Scholar

Stachowiak, L., Ewangelia według św. Jana. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Poznań 2008).
  Google Scholar

Stachowiak, L. – Łach, S. (ed.), Księga Psalmów. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz – ekskursy (Pismo Święte Starego Testamentu; Poznań 1990) 7/2.
  Google Scholar

Tronina, A., „Mesjasz”, Encyklopedia katolicka. Maryja – Modlitwa (ed. A. Bednarek – R. Adamko) (Lublin 2008) XII, 599.
  Google Scholar

Witczyk, H., „Pascha”, Encyklopedia katolicka. Nouet – Pastoralis officii (ed. E. Gigilewicz – L. Adamowicz) (Lublin 2010) XIV, 1407–1410.
  Google Scholar

Wróbel, M., „Namiotów święto”, Encyklopedia katolicka. Modlitwa – notyfikacja (ed. E. Gigilewicz – L. Adamowicz) (Lublin 2009) XIII, 690.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-05-24

Cited By / Share

Szymończyk, M. (2023). Mesjasz Dawidowy w tradycji starotestamentalnej. Scriptura Sacra, (26). https://doi.org/10.25167/ScrS/5041

Autorzy

Marcel Szymończyk 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Scriptura Sacra

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.