Dlaczego interpretacja
Paolo Sensi
Pontificio Ateneo S. Anselmo di Roma VITERBOAbstrakt
Autor przedstawia konieczność interpretacji Słowa Bożego spisanego i zakotwiczonego w starożytnych kategoriach, które domagają się analizy historyczno-krytycznej. Koncentruje się jednak na samym akcie interpretacji. W tym celu przedstawia najpierw mówiącego Boga, który objawia samego siebie i tajemnicę swej woli z zamiarem ustanowienia przymierze z ludźmi.
Z mówieniem Boga mamy jednak do czynienia od samego stworzenia świata, kiedy tworzona jest historia. Bóg mówił także przez proroków, którzy byli natchnionymi interpretatorami słowa. To oni musieli zmierzyć się z językiem, adresatami, nowymi objawieniami. Oni jako tłumacze-interpretatorzy stali się świadkami prawdziwości przesłania, które głosili. I chociaż domagali się od tłumaczy całkowitego posłuszeństwa, bazując na boskim autorytecie, byli jednak ograniczeni swoim człowieczeństwem. Spisali swoje świadectwa, chociaż nie zawsze zajmowali się tym sam.
Cały ten proces spisywania ukazuje narodziny tekstu kanonicznego. Tekst ten w swoim odbiorze domaga się czytelnika, który dokonuje pierwszej interpretacji z chwilą wejścia z nim w kontakt. Specyfika tekstu domaga się jednak czytania z uwzględnieniem tradycji wiary.
Słowa kluczowe:
interpretacja, Słowo Boże, tekst kanonicznyBibliografia
Benedetto XVI, Es. apost. postsinodale Verbum Domini, 30 settembre 2010, LEV, Città del Vaticano 2010.
Catechismo della Chiesa Cattolica, 15 agosto 1997, LEV, Città del Vaticano 1992.
Denzinger Heinrich, Enchiridion Symbolorum. Definitionum et declarationum de rebus fidei et morum, ed. bilingue sulla 40° edizione, a cura di Peter Hunermann, EDB, Bologna 2009.
Pontificia Commissione Biblica, L’interpretazione della Bibbia nella Chiesa, LEV, 1993.
Studi
Alonso Schokel Luis, La parola ispirata. La Bibbia alla luce della scienza del linguaggio, Biblioteca di cultura religiosa 7, Paideia, Brescia 21987.
Angelini Giuseppe (ed.), La rivelazione attestata. La Bibbia fra Testo e Teologia, Raccolta di studi in onore del Cardinale Carlo Maria Martini arcivescovo di Milano per il suo LXX compleanno, Glossa, Milano 1998.
Banon David, La lettura infinita. Il Midrash e le vie dell’interpretazione nella tradizione ebraica, Jaca Book, Milano 2009.
Bovati Pietro, «Così parla il Signore». Studi sul profetismo biblico, a cura di Maurizio Sessa, EDB, Bologna 2008.
Giuntoli Federico (ed.), Genesi 1,1–11,26. Introduzione, traduzione e commento, Nuova versione della Bibbia dai testi antichi, San Paolo, Cinisello Balsamo 2013.
L’interpretazione della Bibbia nella Chiesa, Atti del simposio promosso dalla Congregazione per la Dottrina della Fede, 16–19 settembre 1999, LEV, Città del Vaticano 2001.
Latourelle René, Teologia della rivelazione, Cittadella, Assisi 19919.
Levinson Bernard M., Fino alla quarta generazione. Revisione di leggi e rinnovamento religioso nell’Israele antico, Lectio 2, San Paolo, Cinisello Balsamo-Roma 2012.
Ouaknin Mark-Aland, Le dieci parole. Il decalogo riletto e commentato dai Maestri ebrei antichi e moderni, Paoline, Milano 2001.
Ponzio Augusto, Testo come ipertesto e traduzione letteraria. Studi sulla traduzione, Guaraldi, Rimini 2005.
Ricoeur Paul, Ermeneutica filosofica ed ermeneutica biblica, Studi biblici 43, Paideia, Brescia 1977.
Ricoeur Paul, Il conflitto delle interpretazioni, Jaca Book, Milano 2007.
Ricoeur Paul, La sfida semiologica, a cura di Mariano Cristaldi, Filosofia e problemi d’oggi 38, Armando Armando, Roma 1974.
Zenger Erich (ed.), Introduzione all’Antico Testamento, Queriniana, Brescia 22008.
Articoli
Banse Holger, Una vita in dialogo. A colloquio con Martin Buber, in http://www.nostreradici.it/Buber_Holger-Banse.htm, (15 ottobre 2013).
Bonaccorso Giorgio, La liturgia e la parola tra oralità e Scrittura, in «Rivista Liturgica» 94 (2007) n. 4, pp. 40–51.
Borgonovo Gianantonio, Genesi e ricezione della costituzione conciliare Dei Verbum, in «Teologia» 31 (2006), pp. 146–172.
Bovati Pietro, «Figlio d’Adamo, nutri il tuo ventre e riempi le tue viscere con il rotolo che ti sto porgendo» (Ez 3,3). L’ermeneutica della raccolta profetica come contributo all’approfondimento dell’ispirazione biblica, in «Teologia» 36 (2011), pp. 587–610.
Bovati Pietro, La Bibbia: il ‘grande codice’ nella vita della Chiesa post-conciliare?, in «La rivista del clero italiano» 91 (2010), pp. 326–341.