Biblijne podstawy rozumienia małżeństwa jako Kościoła domowego w ujęciu ks. Jerzego Grześkowiaka
Stanisława Śliwińska
Wydział Teologiczny UOAbstrakt
The article exposed the fact, that a married couple together with their children constitute a domestic church. It is so because sacramental marriage is a symbol of Christ’s covenant of love with the Church. The analysis of priest’s Jerzy Grześkowiak writings allows to detect that creation of man and woman by God out of love can be perceived as a first sign, a symbol of the spousal covenant between God and Israel.
In the first part of the article, symbolic moments of the covenant between God and Israel are described based on the marriage of the prophet Hosea. The new covenant between God and man was ultimately updated in the person of Jesus Christ. The Church is the fruit of the New Covenant. In the article, the sources of the term “domestic Church” are depicted as well as functions of marriage as the domestic Church. In the last part of the article are subsumed the conclusions about marriage and family, drawn by the priest of Munich.
Słowa kluczowe:
symbol, przymierze, miłość, małżeństwo, funkcjeBibliografia
Grześkowiak J., Misterium małżeństwa. Sakrament małżeństwa jako symbol przymierza Boga z ludźmi (Poznań 1993).
Grześkowiak J., Tajemnica to jest wielka. Sakramentalne przymierze małżeńskie (Opole 2010).
Grześkowiak J., Chwalcie Boga w waszym ciele, II: Ciało i emocje – przeszkoda czy pomoc w wierze? (Lublin 2013).
Piegsa J., Małżeństwo sakramentem – rodzina Kościołem domowym, Opole 2005.
Śliwińska S., Ruch Domowy Kościół formą katechezy rodzinnej, Opole 1994, (praca mgr. w Bibl. WT UO).
Wysocki J., Rytuał rodzinny, Olsztyn 1983.