Człowiek królem stworzenia

Analiza intertekstualna Rdz 1,1–2,4a i Ps 8

Wojciech Cholewa

Uniwersytet Opolski, Wydział Teologiczny

Abstrakt

W niniejszym artykule przeanalizowano Rdz 1,1–2,4a i Ps 8 pod względem zawartej w obu utworach antropologii. Wykazują one pewne podobieństwa tematyczne z mitami i hymnami krajów ościennych Izraela. Jednak koncepcja człowieka przedstawiona w tekstach biblijnych jest zasadniczo różna od tej zawartej w mitach mezopotamskich i egipskich.
Kapłański hymn, znajdujący się w Rdz 1,1–2,4a, pokazuje niezwykłą godność rodzaju ludzkiego. W jego strukturze oraz użytym słownictwie można dostrzec elementy obrzędu intronizacji ziemskiego władcy. W tekstach mezopotamskich król był postrzegany jako odbicie obecności Stwórcy w świecie. Stworzenie człowieka na obraz i podobieństwo JHWH równoznaczne jest z ustanowieniem go władcą nad całym stworzonym światem. Człowiek, choć jest tylko jednym ze stworzeń, w imieniu Boga sprawuje władzę nad całym światem. Jego panowanie nie jest jednak nigdy całkowicie autonomiczne, lecz zawsze w odniesieniu do Stwórcy. Bóg obdarza ludzkość swoim błogosławieństwem, dzięki czemu człowiek może rozmnażać się, zapełniać ziemię i panować nad stworzeniami.
Antropologia Ps 8 zakłada istnienie pewnego napięcia w człowieku. Jest on istotą słabą i kruchą, jednak przez Boga został wywyższony do niezwykłej godności. Bóg czyni człowieka niewiele mniejszym niż on sam. Człowiek zostaje przez swojego Stwórcę uwieńczony koroną czcią i chwałą. Są to atrybuty Boga – Najwyższego Króla. To poprzez człowieka Bóg zachowuje porządek i przywraca harmonię w stworzonym świecie. Człowiek jest przedmiotem specjalnej troski Boga, dzięki której może sprawować rządy nad resztą stworzenia. JHWH stale pamięta o człowieku i jest mu wierny, a Jego troska jest nieodwołalna.
Podjęta analiza tekstów wykazała, że istnieje pośrednia zależność literacka pomiędzy obydwoma utworami. Psalmista nie odnosi się do całości kapłańskiego hymnu o stworzeniu. Akcentuje jedynie pewne jego elementy i uporządkowuje je w odmienny sposób. Teksty te wykazują dość silne podobieństwo tematyczne i strukturalne. Użyte przez autorów słownictwo jest natomiast zupełnie różne. Antropologia obu dzieł, choć wykazuje znaczne różnice leksykalne, pozostaje jednak spójna. W omawianych tekstach występuje jedynie trzech protagonistów: Bóg, człowiek i reszta stworzeń. Człowiek jest królem, który w imieniu JHWH sprawuje władzę nad całą ziemią. Ta królewska godność nie tyczy się tylko wybitnych jednostek, lecz każdego człowieka.

Słowa kluczowe:

stworzenie świata, Księga Rodzaju, psalmy, analiza intertekstualna, analiza struktury i form retorycznych

Alter, R., The Art of Biblical Poetry (New York 2011).
  Google Scholar

Barre, L. M. – Kselmann, J. S., „Księga Psalmów”, Katolicki komentarz biblijny (ed. R. E. Brown – J. A. Fitzmyer – R. E. Murphy; Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa 32013) 488.
  Google Scholar

Basiuk, M., „Człowiek obraz Boga. Rdz 1,26-27 w kontekście Starego i Nowego Testamentu”, Genesis 1–3. Tekst, interpretacje, przemyślenia (ed. Z. Pawłowski; Scripta Theologica Thoruniensia 8; Toruń 2009) 51–53.
  Google Scholar

Bazyliński, S., Wprowadzenie do studium Pisma Świętego (Materiały Pomocnicze do Wykładów z Biblistyki; Lublin 2010).
  Google Scholar

Bielecki, M., Zapomniany świat Sumerów (Warszawa 41996).
  Google Scholar

Bottero, J., „Narodziny świata w Mezopotamii”, Świat Biblii (ed. A. Lemaire – P. Abadie; Wrocław 2001).
  Google Scholar

Briggs, C. A. – Briggs, E. G., A critical and exegetical commentary on the book of Psalms (International critical commentary on the Holy Scriptures of the Old and New Testaments; New York 1906).
  Google Scholar

Brueggemann, W., The Message of the Psalms (Augsburg Old Testament Studies; Minneapolis, MN, 1985).
  Google Scholar

Brzegowy, T., „Człowiek najdoskonalszym dziełem Boga Stworzyciela. Pochodzenie człowieka według Biblii”, Kontrowersje wokół początków człowieka (ed. G. Bugajak – J. Tomczyk; Katowice 2007).
  Google Scholar

Brzegowy, T., „Kosmologia (kosmogonia) biblijna”, Duch i Oblubienica mówią: „Przyjdź”. Księga pamiątkowa dla Ojca Profesora Augustyna Jankowskiego OSB w 85. rocznicę urodzin (ed. W. Chrostowski; Warszawa 2001) 71–72.
  Google Scholar

Brzegowy, T., Pięcioksiąg Mojżesza. Wprowadzenie, egzegeza, teologia (Academica 27; Tarnów 52010).
  Google Scholar

Brzegowy, T., Psałterz Dawidowy. Wprowadzenie i egzegeza wybranych psalmów (Pomoce Naukowe Instytutu Teologicznego w Tarnowie 10; Tarnów 1994).
  Google Scholar

Brzegowy, T., Psałterz i Księga Lamentacji (Academica 65; Tarnów 2003).
  Google Scholar

Childs, B. S., „Psalm 8 in the Context of the Christian Canon”, Interpretation 23/1 (1969) 20–31.
DOI: https://doi.org/10.1177/002096436902300102   Google Scholar

Chmiel, J., „Człowiek obrazem Boga. U podstaw antropologii biblijnej”, Znak 49 (1997) 363–370.
  Google Scholar

Craigie, P. C. – Tate, M., Psalms 1–50 (Word Biblical Commentary; Nashville, TN, 22004) XIX.
  Google Scholar

Cylkow, I., Psalmy – Seper Thiyliym (Kraków – Budapeszt 2008).
  Google Scholar

Dahood, M., Psalms I, 1–50 (Garden City, NY, 1966).
DOI: https://doi.org/10.5040/9780300261257   Google Scholar

Drinkard, J. F., „The Ancient Near Eastern Context of the Book of Psalms”, An Introduction to Wisdom Literature and the Psalms (ed. J. H. W. Ballard – J. W. D. Tucker; Macon, GA, 2000) 71.
  Google Scholar

Dziadosz, D., Tak było na początku. Izrael opowiada swoje dzieje. Literacka i teologiczna analiza wiodących tradycji Księgi Rodzaju (Przemyśl 2011).
  Google Scholar

Eckmann, A., „Psalm 8 w świetle badań filologiczno-egzegetycznych”, Ruch Biblijny i Liturgiczny 34/4 (1981) 194–203.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.1189   Google Scholar

Filipiak, M., Biblia o człowieku. Zarys antropologii biblijnej Starego Testamentu (Rozprawy Wydziału Teologiczno-Kanonicznego 50; Lublin 1979).
  Google Scholar

Filipiak, M., „Godność osoby ludzkiej w świetle opisu stworzenia człowieka”, Zeszyty Naukowe KUL 2 (1973) 27–35.
  Google Scholar

Gołębiewski, M., „Człowiek obrazem i podobieństwem Boga”, Ateneum Kapłańskie 2/109 (1987) 264–278.
  Google Scholar

Grzybek, S., „Anthropology of Psalm 8”, Studia Theologica Varsaviensia (2019) 203–210.
DOI: https://doi.org/10.21697/stv.7766   Google Scholar

Haręzga, S., W biblijnej szkole życia. Materiały do „lectio divina” (Poznań 2009).
  Google Scholar

Hunter, A. G., Psalms (London – New York 1999).
  Google Scholar

Keener, H. J., A Canonical Exegesis of the Eighth Psalm. YHWH’s Maintenance of the Created Order through Divine Reversal (Winona Lake, IN, 2013).
DOI: https://doi.org/10.1515/9781575068701   Google Scholar

Kinzer, M. S., „All things under his feet”: Psalm 8 in the New Testament and in Other Jewish Literature of Late Antiquity (Thesis University of Michigan; Michigan) http://deepblue.lib.umich.edu/handle/2027.42/90885.
  Google Scholar

Klawek, A., „Quam admirabile est nomen tuum!”, Ruch Biblijny i Liturgiczny 1/1 (1948) 6–9.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.2294   Google Scholar

Kuśmirek, A. (ed.), Pisma. Hebrajsko-polski Stary Testament. Przekład interlinearny z kodami gramatycznymi, transliteracją i indeksem słów hebrajskich i aramejskich (Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa 2009).
  Google Scholar

Kraut, J., „The Birds and the Babes: The Structure and Meaning of Psalm 8”, The Jewish Quarterly Review 100/1 (2010) 10–24.
DOI: https://doi.org/10.1353/jqr.0.0077   Google Scholar

Krawczyk, R., „Starotestamentowa idea «Obrazu Bożego» w człowieku”, The Biblical Annals 31/1 (1984) 19–30.
  Google Scholar

Lemański, J., Księga Rodzaju. Rozdziały 1–11 (NKB.ST I/1; Częstochowa 2013).
  Google Scholar

Lemański, J., „Opis stworzenia jako conditio humana w Rdz 2,7?”, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 39/1 (2006) 5–24.
  Google Scholar

Leon-Dufour, X., „Człowiek”, Słownik teologii biblijnej (ed. X. Leon-Dufour; Poznań 1994).
  Google Scholar

Ligęza, A. – Wilk, M., Od popiołu do ognia. Rozmowy o czytaniach liturgicznych okresu Wielkiego Postu. Stary Testament (Kraków 2010).
  Google Scholar

Łach, S., „Gatunki psalmów, miejsce ich powstawania i struktura”, Zeszyty Naukowe KUL 15/2 (1972) 3–14.
  Google Scholar

Łach, S., (ed.), Księga Rodzaju. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Starego Testamentu I/1; Poznań 1962).
  Google Scholar

Łach, S., „Znaczenie tytułów w psalmach”, Rocznik Teologiczno-Kanoniczny 19/2 (1972) 70.
  Google Scholar

Łanoszka, M., „Odkrywając sens Bożego planu względem człowieka. Rozważania nad Psalmem 8”, „Słowo jego płonęło jak pochodnia” (Syr 48,1). Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Tadeusza Brzegowego (ed. P. Łabuda; Tarnów 2011) 181.
  Google Scholar

Łyczkowska, K., „Enuma Elisz”, Mity akadyjskie (ed. O. Drewnowska-Rymarz; Antologia Literatury Mezopotamskiej; Warszawa 2000).
  Google Scholar

Łyczkowska, K., „Starobabiloński mit o Atrahasisie”, Mity akadyjskie (ed. O. Drewnowska-Rymarz; Antologia Literatury Mezopotamskiej; Warszawa 2000).
  Google Scholar

Łyczkowska, K. – Szarzyńska, K., Mitologia Mezopotamii (Mitologie Świata; Warszawa 1981).
  Google Scholar

Majewski, M., Biblijna historia zbawienia (Kraków 2011).
  Google Scholar

Mays, J. L., „The Self in the Psalms and the Image of God”, God and Human Dignity (ed. R. K. Soulen – L. Woodhead; Grand Rapids, MI, 2006) 67.
  Google Scholar

Meynet, R., Wprowadzenie do hebrajskiej retoryki biblijnej (Myśl Teologiczna 30; Kraków 2001).
  Google Scholar

Popowski, R. (ed.), Septuaginta, czyli grecka Biblia Starego Testamentu wraz z księgami deuterokanonicznymi, apokryfami żydowskimi oraz onomastykonem (Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa 32013).
  Google Scholar

Pritchard, J. B. (ed.), The Ancient Near East. An Anthology of Texts and Pictures (Princeton, NJ, 2010).
DOI: https://doi.org/10.1515/9781400836215   Google Scholar

Raurell, F., „L’estructura Del Sl 8”, La Traducción En La Edad De Plata (ed. F. Raurell; Montserrat 1993) 84–86.
  Google Scholar

Ravasi, G., Psalmy. Cz. 1. Wprowadzenie i Psalmy 1–19 (wybór; Zgłębiać Biblię; Kraków 2007).
  Google Scholar

Romaniuk, K., „Stworzenie człowieka jako przejaw odwiecznej dobroci Boga”, Zeszyty Naukowe KUL 13 (1970) 35–47.
  Google Scholar

Rosik, M., „Godność osoby ludzkiej w świetle Ps 8,2‑10”, Wrocławski Przegląd Teologiczny 19/2 (2011) 81–96.
  Google Scholar

Rubinkiewicz, R., „Powstanie Pięcioksięgu w świetle najnowszych badań”, Roczniki Teologiczne 46/1 (1999) 111–124.
  Google Scholar

Schedl, C., Historia Starego Testamentu. Lud Bożego Przymierza (Tuchów 1995) II.
  Google Scholar

Siwek, K., „Psalm 8 w Biblii Hebrajskiej i Greckiej. Studium porównawcze”, Warszawskie Studia Teologiczne 27/1 (2014) 21–41.
  Google Scholar

Stachowiak, L., „Elohim”, Encyklopedia katolicka. Docent – Ezzo (ed. R. Łukaszyk – L. Bieńkowski – F. Gryglewicz; Lublin 1985) IV, 900–901.
  Google Scholar

Stachowiak, L. – Łach, S. (ed.), Księga Psalmów. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz – ekskursy (Pismo Święte Starego Testamentu; Poznań 1990) 7/2.
  Google Scholar

Stanek, T., Jahwe a bogowie ludów. Idee religijne wczesnego Izraela na tle wierzeń ludów Egiptu, Mezopotamii i Kanaanu (Biblioteka Pomocy Naukowych 23; Poznań 2002).
  Google Scholar

Synowiec, J. S., „Jak rozumieć heksaemeron”, Collectanea Theologica 52 (1982) 5–15.
  Google Scholar

Synowiec, J. S., Na początku. Wybrane zagadnienia Pięcioksięgu (Warszawa 1987).
  Google Scholar

Synowiec, J. S., Pięcioksiąg. Wprowadzenie do Ksiąg: Rodzaju, Wyjścia, Kapłańskiej, Liczb i Powtórzonego Prawa (Kraków 2000).
  Google Scholar

Walton, J. H., Ancient Israelite Literature in its Cultural Context, A survey of parallels between biblical and ancient Near Eastern texts (Grand Rapids, MI, 1994).
  Google Scholar

Wenham, G. J., Genesis 1–15 (Word Biblical Commentary 1; Dallas, TX, 1987).
  Google Scholar

Westermann, C. – Scullion, J. J., Genesis 1–11. A Commentary (London 1984).
  Google Scholar

Wilson, G. H., Psalms Volume 1 (Grand Rapids, MI, 2002).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-05-24

Cited By / Share

Cholewa, W. (2023). Człowiek królem stworzenia: Analiza intertekstualna Rdz 1,1–2,4a i Ps 8. Scriptura Sacra, (26). https://doi.org/10.25167/ScrS/5036

Autorzy

Wojciech Cholewa 

Wojciech Cholewaabsolwent Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego. Obronił pracę magisterską „Człowiek królem stworzenia. Analiza intertekstualna Rdz 1,1–2,4a i Ps 8”, napisaną pod kierunkiem ks. dr Andrzeja Demitrówa w 2016 r.



Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Scriptura Sacra

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.