Historiozbawcza rola kobiet Starego Testamentu z genealogii Jezusa według św. Mateusza

ks. mgr Marcin Fikus

Uniwersytet Opolski, Wydział Teologiczny

Abstrakt

Kontekstem badań było pytanie: Jaką funkcję w historii zbawienia pełniły kobiety, których imiona wprowadzono do genealogii Jezusa, napisanej przez św. Mateusza? (Mt 1,1-17).

Dlatego celem stało się zbadanie gatunku literackiego genealogii biblijnej. Kolejnym celem było zbadanie, jak postrzegano kobiety w czasach biblijnych oraz kobiety z genealogii Jezusa. W badaniu w głównej mierze wykorzystano metodę kanoniczną, która została uzupełniona metodą odwoływania się do żydowskich tradycji interpretacyjnych.

Wyniki badań wykazały, że genealogia była pisana dla określenia przynależności rodowej danego człowieka, zatem też praw, które mu przysługiwały. Treść genealogii bazowała na historii, lecz mogła być modyfikowana w zależności od potrzeb, czego przykładem są genealogie biblijne. Czasami w genealogiach biblijnych, m.in. w genealogii Jezusa wg Mateusza, ujmowano kobiety, co w społeczeństwie patriarchalnym było zabiegiem nietypowym. Kobieta zależała od mężczyzny: ojca lub męża. Zabezpieczenie dla kobiet stanowiło prawo lewiratu, które obligowało do poślubienia wdowy brata zmarłego. Takie prawo znalazło zastosowanie w dziejach Tamar i Rut. W przypadku Tamar Kananejki prawo to zostało wpierw zignorowane, więc musiała je wyegzekwować podstępem, przebierając się za nierządnicę. Czynem tym ryzykowała życie, co wskazuje, jak ważne było wzbudzenie potomka po zmarłym mężu. Rut Moabitka mogła skorzystać z tego prawa, ponieważ po śmierci swojego męża zostawiła swój rodzinny kraj, by towarzyszyć swojej teściowej Noemi i razem z nią osiąść w Betlejem. Tam poślubił ją Booz – krewny jej zmarłego męża. Rachab, mieszkanka Jerycha, pomagając izraelskim zwiadowcom, zdradziła swoje miasto, które później zostało zrównane z ziemią. Utraciła dobytek, zginęli jej znajomi, a ocalała jedynie rodzina. Tylko Batszeby św. Mateusz nie wymienia z imienia, ale określa jako „ta od Uriasza”. Możliwe, że św. Mateusz nie miał na myśli Batszeby, lecz jej męża – obcokrajowca, który walczył za kraj Izraela, a który ze względu na etykę religijną sprzeciwił się królowi.

Po uwzględnieniu pochodzenia Tamar, Rachab, Rut i Uriasza oraz ich czynów, można wysunąć wniosek, że wiele ryzykowali, by spełnić wolę Boga i stać się częścią narodu wybranego. Dzięki temu zostali włączeni również do narodu wybranego.

Słowa kluczowe:

genealogie, genealogia Jezusa, Ewangelia św. Mateusza, kobiety w Biblii, Tamar, Rachab, Rut, Batszeba

Achtemeier, P. J. (ed.), Encyklopedia biblijna (Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa 32004).
  Google Scholar

Adamiak, E., „Biblijne modele małżeństwa w perspektywie społecznych ról mężczyzn i kobiet”, Polonia Sacra DOI: 10.15633/ps.736 5–22.
DOI: https://doi.org/10.15633/ps.736   Google Scholar

Adamiak, E., Kobiety w Biblii. Stary Testament (Kraków 2006).
  Google Scholar

Baldock, J., Kobiety w Biblii (Warszawa 2008).
  Google Scholar

Baranowski, M., Świadkowie wiary. Stary Testament (Niepokalanów – Teresin-Paprotnia 2009).
  Google Scholar

Bartosiewicz, D., „Nieczystość”, Nowy słownik teologii biblijnej (ed. H. Witczyk; Lublin – Kielce 2017) 622.
  Google Scholar

Bednarz, M., Biblia na cenzurowanym (Szczecinek 2006).
  Google Scholar

Bosak, P. C., Kobiety w Biblii. Słownik – konkordancja (Poznań 1995).
  Google Scholar

Bosak, P. C., Królowie Izraela. Słownik – konkordancja (Pelplin 2017).
  Google Scholar

Bosak, P. C., Leksykon wszystkich postaci biblijnych (Kraków 2015).
  Google Scholar

Bosak, P. C., Postacie Biblii. Słownik – konkordancja (Pelpin 2001) 2: B–D.
  Google Scholar

Brzegowy, T. – Łach, J. – Wypych, S. (ed.), Księgi historyczne Starego Testamentu. Cz. 1: Dziejopisarstwo izraelskie. Księgi: Jozuego, Sędziów, Samuela, Królów (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 2; Warszawa 2006).
  Google Scholar

Daniel-Rops, H., Od Abrahama do Chrystusa (Warszawa 41967).
  Google Scholar

Dąbek, T. M., „Nie ma już mężczyzny ani kobiety, wszyscy bowiem jesteście jednym w Chrystusie Jezusie” (Ga 3,28). Biblia o godności i powołaniu kobiety (Biblijne Wezwania do Rozwijania Kultury 4; Kraków 2012).
  Google Scholar

Dąbrowski, E. (ed.), Podręczna encyklopedia biblijna. T. 1: A – Ł (Poznań 1959).
  Google Scholar

Dowley, T. (ed.), Ilustrowana encyklopedia biblijna (Warszawa 2017).
  Google Scholar

Dziadosz, D., Tak było na początku. Izrael opowiada swoje dzieje. Literacka i teologiczna analiza wiodących tradycji Księgi Rodzaju (Przemyśl 2011).
  Google Scholar

Filipiak, M., Biblia o człowieku. Zarys antropologii biblijnej Starego Testamentu (Rozprawy Wydziału Teologiczno-Kanonicznego 50; Lublin 1979).
  Google Scholar

Freedman, D. N., The Anchor Yale Bible Dictionary (New Haven, CT 1992) 2: D–G.
  Google Scholar

Frevel, C., Das Buch Rut (Neuer Stuttgarter Kommentar 6; Stuttgart 1992).
  Google Scholar

Friedman, T., „The Shifting Role of Women, From the Bible to the Talmud”, Judaism 36/4 (1987) 479–487.
  Google Scholar

Gnilka, J., Das Matthäusevangelium (Herders theologischer Kommentar zum Neuen Testament; Freiburg 1986) Teil 1: Kommentar zu Kap. 1,1–13,58.
  Google Scholar

Gryglewicz, F. (ed.), Ewangelia według św. Łukasza. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Nowego Testamentu 3/3; Poznań 2007).
  Google Scholar

Hastings, J. – Grant, F. C. – Rowley, H. H. (ed.), Dictionary of the Bible (Edinburgh 21963).
  Google Scholar

Homerski, J. (ed.), Ewangelia według św. Mateusza. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Nowego Testamentu 3/1; Poznań 2004).
  Google Scholar

Jan Paweł II, „List apostolski Mulieris dignitatem Ojca Świętego Jana Pawła II z okazji Roku Maryjnego: O godności i powołaniu kobiety”, Wiadomości Urzędowe Diecezji Opolskiej 3 (1989).
  Google Scholar

Kalimi, I., Starożytny historyk izraelski. Studium o Kronikarzu, jego epoce, miejscu działalności i dziele (Kraków 2016).
  Google Scholar

Kawashima, R. S., „Could a Woman Say “No” in Biblical Israel? On the Genealogy of Legal Status in Biblical Law and Literature”, AJS Review 35/1 (2011) 1–22.
DOI: https://doi.org/10.1017/S0364009411000055   Google Scholar

Keener, C. S., Komentarz historyczno-kulturowy do Nowego Testamentu (ed. K. Bardski – W. Chrostowski; Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa 32010).
  Google Scholar

Keener, C. S., „Mężczyzna i kobieta”, Słownik teologii św. Pawła (ed. G. F. Hawthorne – R. P. Martin – D. G. Reid; Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa 2010) 466–475.
  Google Scholar

Kittel, G. – Friedrich, G. – Bauernfeind, O. (ed.), Theologisches Wörterbuch zum Neuen Testament (Stuttgart 1966).
  Google Scholar

Klinkowski, J., Kobiety biblijne w życiu społeczno-religijnym na tle starożytnej kultury (Legnica 2001).
  Google Scholar

Koehler, L. – Baumgartner, W. – Stamm, J. J., Wielki słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu (Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa 2008) 1: Słownik hebrajsko-polski.
  Google Scholar

Koehler, L. – Baumgartner, W. – Stamm, J.J., Wielki słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu (Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa 2008) 2: Słownik hebrajsko-polski, słownik aramejsko-polski.
  Google Scholar

Kuśmirek, A., „Rut jako ’êšeṯ ḥayil”, Niewiastę dzielną kto znajdzie? (Prz 31,10). Rola kobiet w biblijnej historii zbawienia (ed. A. Kubiś – K. Napora; Analecta Biblica Lublinensia 14; Lublin 2016) 99–112.
  Google Scholar

Langkammer, H. (ed.), 1–2 Księga Kronik. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz – ekskursy (Pismo Święte Starego Testamentu 5/1; Poznań 2011).
  Google Scholar

Langkammer, H. (ed.), Ewangelia według św. Łukasza. Tłumaczenie – wstęp – komentarz – ekskursy (Radom 2005).
  Google Scholar

Langkammer, H., Życie człowieka w świetle Biblii. Antropologia biblijna Starego i Nowego Testamentu (Rzeszów 2004).
  Google Scholar

Laskowski, Ł., „Mądrościowy kontekst opowiadania o Tamar (Rdz 38)”, Niewiastę dzielną kto znajdzie? (Prz 31,10). Rola kobiet w biblijnej historii zbawienia (ed. A. Kubiś – K. Napora; Analecta Biblica Lublinensia 14; Lublin 2016) 53–68.
  Google Scholar

Lemański, J. (ed.), Księga Rodzaju. Rozdziały 1–11. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Nowy Komentarz Biblijny. Stary Testament 1/1; Częstochowa 2013).
  Google Scholar

Lemański, J. (ed.), Księga Rodzaju. Rozdziały 37–50. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Nowy Komentarz Biblijny. Stary Testament 1/3; Częstochowa 2015).
  Google Scholar

Lempa, H., „Kobiety w Ewangelii wg św. Jana”, Żyjemy dla Pana. Księga pamiątkowa dedykowana S. profesor Ewie Józefie Jezierskiej OSU w siedemdziesiątą rocznicę urodzin (ed. M. Rosik; Wrocław 2005) 315–327.
  Google Scholar

Léon-Dufour, X., Słownik Nowego Testamentu (Poznań 1981).
  Google Scholar

Łabuda, P. (ed.), Poznając Biblię. Cz. 6: Bohaterowie Biblii. Pięcioksiąg, księgi historyczne i mądrościowe, Ewangelie dzieciństwa, w kręgu Pawła Apostoła (Tarnów 2012).
  Google Scholar

Łach, J., Jezus syn Dawida. Studium egzegetyczno-teologiczne (Warszawa 1973).
  Google Scholar

Łach, J., Księgi Samuela. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz – ekskursy (Pismo Święte Starego Testamentu 4/1; Poznań – Warszawa 1973).
  Google Scholar

Łach, J. B. (ed.), Księgi 1–2 Królów (Pismo Święte Starego Testamentu 4/2; Poznań 2007).
  Google Scholar

Łach, S. (ed.), Księga Rodzaju. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Starego Testamentu 1/1; Poznań 1962).
  Google Scholar

Łach, S. (ed.), List do Hebrajczyków. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Nowego Testamentu 10; Poznań 1959).
  Google Scholar

Malina, A., „Kobiety w genealogii Jezusa (Mt 1,1-17)”, Verbum Vitae DOI: 10.31743/vv.2024 109–129.
DOI: https://doi.org/10.31743/vv.2024   Google Scholar

Meyers, C. L., „Was Ancient Israel a Patriarchal Society?”, Journal of Biblical Literature DOI: 10.15699/jbibllite.133.1.8 8-27.
DOI: https://doi.org/10.1353/jbl.2014.0012   Google Scholar

Mędala, S., Ewangelia według świętego Jana. Rozdziały 1–12. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament 4/1; Częstochowa 2010).
  Google Scholar

Mickiewicz, F., Ewangelia według świętego Łukasza, rozdziały 1–11. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament 3/1; Częstochowa 2011).
  Google Scholar

Moscati, S., Kultura starożytna ludów semickich (Warszawa 1966).
  Google Scholar

Mourlon-Beernaert, P., Maria, Marta i inne. Wizerunki kobiet w Ewangelii (Kraków 1997).
  Google Scholar

Mrozek, A., „Kobieta dyskutująca z Jezusem (Mk 7,24-30)”, Niewiastę dzielną kto znajdzie? (Prz 31,10). Rola kobiet w biblijnej historii zbawienia (ed. A. Kubiś – K. Napora; Analecta Biblica Lublinensia 14; Lublin 2016) 277–286.
  Google Scholar

Nowodworski, M. (ed.), Encyklopedja kościelna. Podług teologicznej encyklopedji Wetzera i Weltego, z licznemi jej dopełnieniami (Warszawa 1875) 6: Gabaa – Gyrovagi.
  Google Scholar

Ohler, A., Macierzyństwo w Biblii (Kraków 1995).
  Google Scholar

Ohler, A., Postacie kobiet w Biblii (Kraków 1996).
  Google Scholar

Ordon, H., „Kobiety w genealogii Jezusa (Mt 1,1-17) a sytuacja Kościoła Mateuszowego”, Niewiastę dzielną kto znajdzie? (Prz 31,10). Rola kobiet w biblijnej historii zbawienia (ed. A. Kubiś – K. Napora; Analecta Biblica Lublinensia 14; Lublin 2016) 247–256.
  Google Scholar

Paciorek, A. (ed.), Ewangelia według świętego Mateusza. Rozdziały 1–13 (Podręczny Komentarz Biblijny. Nowy Testament 1/1; Tarnów 2009).
  Google Scholar

Packer, J. I. – Tenney, M. C. (ed.), Słownik tła Biblii (Prymasowska Seria Biblijna 26; Warszawa 2007).
  Google Scholar

Pawson, D., Klucz do Biblii. Wprowadzenie do każdej protokanonicznej księgi Biblii z tłem historycznym, kontekstem, głównym przesłaniem i planem księgi (Przewodniki Chrześcijańskie; Warszawa 2016).
  Google Scholar

Pecaric, S. (ed.), Tora Pardes Lauder. Księga 5, Dewarim: Chamisza Chumsze Tora (Kraków 2006).
  Google Scholar

Pintal, L., „Sprawozdanie z konferencji naukowej «’Problemy’ z małżeństwem w Biblii, czyli Dobra Nowina o związku mężczyzny i kobiety». Turno-Brzeźce k. Białobrzegów, 20–21 października 2014 roku”, Roczniki Teologiczne DOI: 10.18290/rt.2015.62.8-17 222-225.
DOI: https://doi.org/10.18290/rt.2015.62.8-17   Google Scholar

Rapoport, I., „Co to jest żydowska tożsamość?” https://biblioteka-kim.ceo.org.pl/szkola-tolerancji/co-jest-%C5%BCydowska-to%C5%BCsamo%C5%9B%C4%87 [dostęp grudzień 4, 2017].
  Google Scholar

Ravasi, G. (ed.), Biblia dla każdego. Tekst – komentarz – ilustracje. Nowy Testament. 1: Ewangelia wg św. Mateusza – Marka – Łukasza – Jana – Dzieje Apostolskie (Kielce 2007).
  Google Scholar

Ricciotti, G., Dzieje Izraela (Warszawa 1956).
  Google Scholar

Ruppert, L., Das Buch Genesis. Tl. 2. Kap. 25,19–50,26 (ed. H. Eising – H. Lubsczyk; Geistliche Schriftlesung 1/2; Leipzig 1984).
  Google Scholar

Schedl, C., Historia Starego Testamentu (Tuchów 1995) 2: Lud Bożego Przymierza.
  Google Scholar

Słownik języka polskiego PWN, “Definicja zakresowa – definicja, która wskazuje na zakres desygnatów oznaczanych definiowanym wyrazem” https://sjp.pwn.pl/sjp/definicja-zakresowa;2451427.html [accessed November 14, 2017].
  Google Scholar

Starowieyski, M., „Protoewangelia Jakuba”, Apokryfy Nowego Testamentu. Ewangelie apokryficzne. Cz. 1, Fragmenty, narodzenie i dzieciństwo Maryi i Jezusa (ed. M. Starowieyski; Kraków 2003) 269–272.
  Google Scholar

Strzałkowska, B., Rozporządzenia dotyczące kobiet w Kpł 15 (Rozprawy i Studia Biblijne 20; Warszawa 2006).
  Google Scholar

Szostek, A., „Kobieta w perspektywie etosu Stworzenia i Odkupienia”, Mulieris dignitas: promieniowanie kobiecości (ed. T. Paszkowska; Mulieris Dignitatem 12; Lublin 2009) 215–267.
  Google Scholar

Szymczak M. (ed.), Słownik języka polskiego PWN (Warszawa 1992) 1: A – K.
  Google Scholar

Trepp, L., Żydzi. Naród, historia, religia (Warszawa 2009).
  Google Scholar

Tronina, A. (ed.), 1 Księga Kronik. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Nowy Komentarz Biblijny. Stary Testament 10/1; Częstochowa 2015).
  Google Scholar

Witczyk, H., „Sprawiedliwość”, Nowy słownik teologii biblijnej (ed. H. Witczyk; Lublin – Kielce 2017) 827.
  Google Scholar

Wojciechowski, M., Etyka Biblii (Kraków 2009).
  Google Scholar

Wróbel, M. (ed.), Targum Neofiti 1 – Księga Rodzaju. Tekst aramejski – przekład – aparat krytyczny – przypisy (Biblia Aramejska 1; Lublin 2014).
  Google Scholar

Zwoliński, A., Kobieta. Silna płeć (Kraków 2016).
  Google Scholar

Żychiewicz, T., Stare przymierze. Rut, Dawid, Salomon (Kraków 1981).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-12-29

Cited By / Share

Fikus, M. (2023). Historiozbawcza rola kobiet Starego Testamentu z genealogii Jezusa według św. Mateusza. Scriptura Sacra, 27, 93–146. https://doi.org/10.25167/ScrS/5500

Autorzy

ks. mgr Marcin Fikus 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Scriptura Sacra

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.