Sformułowanie metV evmou jako znak bliskości Boga i człowieka w Apokalipsie św. Jana

Joanna Nowińska SM

UPJPII, Kraków


Abstrakt

Sformułowanie metV evmou zastosowane w Apokalipsie św. Jana posiada dwa podmioty. Pierwszym jest Jezus, składający człowiekowi propozycję tworzenia więzi (Ap 3,4.20.21), natomiast drugim – człowiek, odbierający przekaz jako skierowany do niego (Ap 1,12; 4,1; 10,8; 17,1; 21,9). Percepcji nie utrudniają zastosowane mediacje Bożej obecności (Ap 10,8; 17,1; 21,9). Powstała w ten sposób przestrzeń komunikacji interpersonalnej kształtuje bliskość, zaufanie i poczucie bezpieczeństwa oraz udziela odwagi do podjęcia Bożych poleceń (Ap 1,12) i stawiania czoła wymaganiom codzienności (Ap 3,4). Zaakcentowany aspekt wymiany między Jezusem a człowiekiem (Ap 3,20n) potwierdza wartość tej relacji, jaką posiada ona w oczach Boga, oraz sankcjonuje wolność i autentyzm dyskursu (peripate,w metV evmou – Ap 3,4). Propozycja wspólnej uczty z racji zastosowanego deipne,w (Ap 3,20) rozciąga horyzont bliskości na eucharystyczną. Włączenie metV evmou w obietnice dla zwycięzcy (Ap 3,21) odsyła do deklaracji przymierza (Ap 21,3) i zwiastuje uzyskanie godności syna (Ap 21,7). Zbudowana na takich fundamentach bliskość z Jezusem ma szansę oprzeć się każdej formie ucisku i rozpaczy – a taką nadzieję pragnie wlać w serca odbiorców autor natchniony Apokalipsy św. Jana.

Słowa kluczowe:

bliskość, Bóg, człowiek, percepcja, cel

Aune D.A., Revelation, Dallas 1997.
Den Dulk M., The Promises to the Conquerors in the Book of Revelation, Bib 87 (2006) nr 4, s. 516–522.
Hoeck A., Covenantal Symbolism in Rev 21:3–22:5, w: A. Malina (red.), On His way. Studies in Honour of Professor Klemens Stock, S.J. on the Occasion of his 70-th Birthday, Katowice 2004, s. 351–373.
Koester C.R., The Message to Laodicea and the Problem of Its Local Context: A study of the Imagery in Rev 3:14-22, NTS 49 (2003), s. 407–424.
Krodel G.A., Augsburg Commentary on the New Testament Revelation, Minneapolis, 1989.
Linke W., Bóg jako Ojciec w Apokalipsie św. Jana, w: F. Mickiewicz, J. Warzecha (red.), „Ty, Panie, jesteś naszym Ojcem” (Iz 64,17). Biblia o Bogu Ojcu, Warszawa 1999, s. 167–186.
Metzger B.M., Breaking the Code. Understanding the Book of Revelation, Nashville 1993.
Moulton J., Milligan J., Vocabulary of the Greek New Testament, dostępny w Bible Works 9.0.
Mounce R.H., The Book of Revelation, Michigan 1971.
Nowińska J., Apokalipsa św. Jana – księga o sensie zmagań, Lumen Bibliae 4 (2014) nr 4, 135–151.
Nowińska J., Głos Jezusa porównany do trąby mówiącej z człowiekiem – obraz siły, nakazu czy intensywnej komunikacji (Ap 1,10; 4,1), w: J. Królikowski, G.M. Baran, P. Łabuda (red.), Jezus Chrystus. Księga pamiątkowa dla Ks. Profesora Antoniego Paciorka z okazji 70. rocznicę urodzin (Scripturae Lumen 7), Tarnów 2015, s. 239–252.
Nowińska J., Motyw wojny dobra ze złem w Apokalipsie św. Jana, Warszawa 2006.
Popowski R., Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu, Warszawa 1997.
Sieg F., Listy do siedmiu kościołów. Apokalipsa św. Jana (1–3), Pelplin 2009.
Siemieniec T., Rola „Zasiadającego na tronie” w dziejach świata i ludzi. Studium z teologii Apokalipsy św. Jana, Kielce 2012.
Tronina A., Księga Kapłańska. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, Częstochowa 2006.
Widła B, Antropologia egzystencjalna Apokalipsy Janowej, Inowrocław 1996.
Widła B., Opisy doznań emocjonalnych w Apokalipsie Janowej i ich funkcja kerygmatyczna, STV 41(2003) nr 2, s. 129–148.
Witkowski S., Listy do siedmiu Kościołów (Ap 2–3), Kraków 2002.
Pobierz


Opublikowane
2019-04-15

Cited By / Share

Nowińska SM, J. (2019). Sformułowanie metV evmou jako znak bliskości Boga i człowieka w Apokalipsie św. Jana. Scriptura Sacra, (19), 171–182. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/scrs/article/view/767

Autorzy

Joanna Nowińska SM 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.