Moses as an Envoy of Yahweh (Ex 1:1–14:31)

Danuta Pyclik, MA

Opole University, Faculty of Theology

Abstract

The Exodus of the Israelites from Egypt was the most important event in the history of the Chosen People. The historical and theological context of the biblical events contained in Exodus 1:1–14:31 was described.
The aim of the research became the analysis and interpretation of the theological message contained in the first part of the Exodus recounting the liberation of the Israelites from Egyptian slavery (Exodus 1:1–14:31).
In the analysis and exegesis of biblical texts, the intertextual method was used, as well as the historical-critical method over the issue of Moses’ mission.
As a result of the study, it can be concluded that: 1) the knowledge of the God of Israel and His intentions is the key theme of the first fifteen chapters of the Exodus. Yahweh is the main protagonist of the events described in the Book of Exodus. He is their author and perpetrator; 2) the theme of the first part of the Exodus is the conflict over whom Israel is to serve; 3) the historical sources do not reflect in their entirety the facts known from the biblical account, for the reason that the Bible is not a historical chronicle, but a record of God’s revelation. Its main task is to convey theological content.
The conclusions to be drawn are: 1) the revelation that was to Moses also applies to the Israelites, as well as to the Egyptians. However, the times and the manner of revelation change. God’s words are addressed to everyone, including modern people.
The study conducted does not exhaust the subject of Moses’ mission to Israel. It is not a complete characterization of Moses. At the same time, it is necessary to keep in mind the further impact of the message of the Exodus on subsequent generations of Israel, as well as on modern times. The study can become a contribution to further theological reflection on the message of the Exodus.

Keywords:

Book of Exodus, Moses, exodus from Egyptian slavery, man’s cooperation with God, Egyptian plagues, Red Sea

Bright, J., Historia Izraela (Warszawa 1994).
  Google Scholar

Brzegowy, T., „Mojżesz powołany przez Boga wybawiciel Izraela (Wj 3,1–7,7)”, Nie wstydzę się Ewangelii. Księga pamiątkowa dla biskupa profesora Zbigniewa Kiernikowskiego w 65. rocznicę urodzin (ed. W. Chrostowski; Ad Multos Annos 16; Warszawa 2011) 104–122.
  Google Scholar

Chrostowski, W., Oblicza kryzysu w Biblii (Euntes Docete 2; Toruń 2004).
  Google Scholar

Cliford, R. J., „Księga Wyjścia”, Katolicki komentarz biblijny (ed. R. E. Brown – J. A. Fitzmyer – R. E. Murphy; Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa 32013) 75.
  Google Scholar

Corbon, J. – Vanhoye, A., „Poznać”, Słownik teologii biblijnej (ed. X. Leon-Dufour; Poznań 1994) 749–753.
  Google Scholar

Costacurta, B., „Mojżesz pośrednik. Księga Wyjścia”, Zeszyty Formacji Duchowej 63 (2014) 11–29.
  Google Scholar

Cragban, J. F., „Księga Wyjścia”, Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek (ed. W. R. Farmer – S. MacEvenue; Warszawa 2000) 311.
  Google Scholar

Cylkow, I., Tora. Pięcioksiąg Mojżesza (Kraków 2006).
  Google Scholar

Durham, J. I., Exodus (Word Biblical Commentary 3; Waco, TX 1987).
  Google Scholar

Dziadosz, D., „Boże i ludzkie patrzenie według Wj 2,11-25”, Verbum Vitae 16 (2009) 53–84.
DOI: https://doi.org/10.31743/vv.1524   Google Scholar

Dziadosz, D., „Przejście przez morze – aktywna obecność Boga kreująca Izrael (Wj 13,17–14,31)”, Verbum Vitae 6 (2004) 71–92.
DOI: https://doi.org/10.31743/vv.1372   Google Scholar

Dziadosz, D., „Relacja o powołaniu Mojżesza jako trudny i ważny tekst Starego Testamentu”, Teologia i Człowiek 5 (2005) 55–77.
  Google Scholar

Grzemski, K., „Mojżesz jako autorytet w tekstach Pięcioksięgu”, Studia Gdańskie 23 (2008) 111–143.
  Google Scholar

Hergesel, T., „Gdy Izrael z Egiptu wychodził… Wydarzenia, interpretacje”, Colloquium Salutis 12 (1980) 193–229.
  Google Scholar

Hornung, E., Jeden czy wielu? Koncepcja Boga w starożytnym Egipcie (Warszawa 1991).
  Google Scholar

Koehler, L. – Baumgartner, W. – Stamm, J. J. (ed.), Wielki słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu (Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa 2008) I.
  Google Scholar

Koehler, L. – Baumgartner, W. – Stamm, J. J. (ed.), Wielki słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu (Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa 2008) II.
  Google Scholar

Kogler, F. – Egger-Wenzel, R. – Ernst, M. (ed.), Nowy leksykon biblijny (Freiburg – Kielce 2011).
  Google Scholar

Krämer, A., Macie stać się wolni. Przesłanie Księgi Wyjścia (Żyć Biblią; Poznań 2010).
  Google Scholar

Lemaire, A., „Hebrajczycy w Egipcie”, Świat Biblii (ed. A. Lemaire – P. Abadie; Wrocław 2001) 307.
  Google Scholar

Lemański, J., „Exodus – pomiędzy historią, mitem i koncepcją teologiczną”, The Biblical Annals 4/2 (2014) 279–311.
  Google Scholar

Lemański, J., „JHWH – Bóg, który pozostaje wierny swoim obietnicom”, Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie 2 (2007) 129–146.
  Google Scholar

Lemański, J., Księga Wyjścia (Podręczny Komentarz Biblijny. Stary Testament; Tarnów 2012).
  Google Scholar

Lemański, J., Księga Wyjścia. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Nowy Komentarz Biblijny. Stary Testament 2; Częstochowa 2009).
  Google Scholar

Lemański, J., Pięcioksiąg dzisiaj (Studia Biblica 4; Kielce 2002).
  Google Scholar

Lemański, J., „Pytanie o autorytet powołującego i powołanego (Wj 3,1–4,18)”, Ateneum Kapłańskie 154 (2010) 24–38.
  Google Scholar

Lurker, M., Słownik obrazów i symboli biblijnych (Poznań 1989).
  Google Scholar

Łach, S. (ed.), Księga Wyjścia. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Starego Testamentu; Poznań 1964) 1/2.
  Google Scholar

Łach, S., „Mojżesz – jego wielkość”, Ruch Biblijny i Liturgiczny 19/4–5 (1966) 216–225.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.3056   Google Scholar

Majewski, M., W stronę Ziemi Obiecanej. Komentarz do Księgi Wyjścia (Kraków 2011).
  Google Scholar

Möller, L., Exodus. Śladami wydarzeń biblijnych (Warszawa 2002).
  Google Scholar

Nawrot, J., „Misja i Imię. Mojżesz w obliczu, objawienia się Boga (Wj 3,13-18)”, Poznańskie Studia Teologiczne 12 (2002) 33–58.
  Google Scholar

Nawrot, J., „Teofaniczna prezentacja Boga w spotkaniu z Mojżeszem (Wj 3,1-6)”, Poznańskie Studia Teologiczne 10 (2001) 21–39.
  Google Scholar

Nawrot, J., „Zapowiedź misji w mocy (Wj 3,7-12)”, Poznańskie Studia Teologiczne 11 (2001) 7–20.
  Google Scholar

Orygenes, Homilie o Księdze Rodzaju. Homilie o Księdze Wyjścia (Źródła Myśli Teologicznej 64; Kraków 2012).
  Google Scholar

Pecaric, S. (ed.), Chamisza Chumsze Tora. Księga Druga: Szemot (Kraków 32003).
  Google Scholar

Pindel, R., „Plagi egipskie w analizie retorycznej”, Słowo pojednania. Księga Pamiątkowa z okazji siedemdziesiątych urodzin Księdza Michała Czajkowskiego (ed. J. Warzecha; Warszawa 2004) 57–63.
  Google Scholar

Piwowar, A., Historia Izraela czasów Starego Testamentu. Od patriarchów do podboju przez Rzymian (Materiały Pomocnicze do Wykładów z Biblistyki 12; Lublin 2013).
  Google Scholar

Poniży, B., Motyw wyjścia w Biblii. Od historii do teologii (Biblioteka Pomocy Naukowych 21; Poznań 2001).
  Google Scholar

Rabiej, S., Bóg w Chrystusie. Historiozbawcze znaczenie imienia Bożego „Ja jestem” (Opolska Biblioteka Teologiczna 23; Opole 1997).
  Google Scholar

Rad, G. von, Teologia Starego Testamentu (Warszawa 1986).
  Google Scholar

Rumianek, R., „Teologiczne znaczenie plag egipskich”, Warszawskie Studia Teologiczne 8 (1995) 300–304.
  Google Scholar

Spreafico, A., Księga Wyjścia (Rozumieć Stary Testament; Kraków 1998).
  Google Scholar

Stanek, T., „Kto jest bogiem w Egipcie – analiza retoryczna Wj 6,2–9,35”, Poznańskie Studia Teologiczne 19 (2005) 9–25.
  Google Scholar

Stanek, T., „Narodziny Mojżesza (Wj 1–2). Teologiczne przesłanie w świetle struktury tekstu masoreckiego”, Poznańskie Studia Teologiczne 16 (2004) 41–57.
  Google Scholar

Synowiec, J. S., Pięcioksiąg. Wprowadzenie do Ksiąg: Rodzaju, Wyjścia, Kapłańskiej, Liczb i Powtórzonego Prawa (Kraków 2000).
  Google Scholar

Szamocki, G., „«Palec to Boży» (Wj 8,15ab). Dlaczego palec, a nie ręka?”, Studia Gdańskie 15–16 (2002) 5–17.
  Google Scholar

Szamocki, G., „Znaczenie cudów w Biblii”, Studia Gdańskie 21 (2007) 51–58.
  Google Scholar

Ternant, P., „Cud”, Słownik teologii biblijnej (ed. X. Léon-Dufour; Poznań 31990) 162–170.
  Google Scholar

Vos, G., Biblical Theology. Old and New Testaments (Edinburgh 1975).
  Google Scholar

Walton, J. H. – Chavalas, M. W. – Matthews, V. H. (ed.), Komentarz historyczno-kulturowy do Biblii Hebrajskiej (Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa 2005).
  Google Scholar

Zivie, A., „Ramzes II i Exodus. Ustalony pogląd”, Świat Biblii (ed. A. Lemaire – P. Abadie; Wrocław 2001) 316–318.
  Google Scholar


Published
2023-05-24

Cited by

Pyclik, D. (2023). Moses as an Envoy of Yahweh (Ex 1:1–14:31). Scriptura Sacra, (26). https://doi.org/10.25167/ScrS/5074

Authors

Danuta Pyclik, MA 

Danuta Pyclik, MA - a graduate of the Faculty of Theology at the University of Opole. She defended her master's thesis "Moses the Messenger of Yahweh (Exodus 1:1-14:31)" written under the supervision of Rev. Dr. Andrzej Demitrów in 2017.



Statistics

Downloads



License

Copyright (c) 2023 Scriptura Sacra

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.