The first sign of Jesus
Composition and interpretation of Jn 2:1-12 in the light of Hebrew Biblical Rhetoric
Monika Wanat
Abstract
The focus of this thesis is an interpretation and exegesis of the first sign of Jesus. A passage from the Gospel of John (John 2:1-12) was analysed. In the analysis of the text rhetorical method was used and it was based on the principles developed by Hebrew biblical rhetoric.
The article was divided into 3 interdependent points. In the first one, the text was delimited, justifying the division of the Gospel and the delimitation of the text. The second point shows a detailed segmentation. First, by „looking at the bottom”, to look at the text as a whole at the third point and to justify a symmetrical-centric structure.
The conducted research allowed to make analyses included in the second point of the article. First, the biblical context of selected issues was presented, and then the interpretation of each part. This stage made it possible to notice the connections between the units described in the next section and to justify the previously shown composition figure of ABCDC’B’A.
At the beginning of the third point, an interpretation of seven examined units in their references to the parallel fragments was provided, what allowed to draw theological conclusions. A wedding is an image of a messianic banquet. It reveals a New Covenant, which will be realized in the coming “hour” of Jesus. God’s glory becomes accessible for everyone who does the will of Christ. Great help for us is Mary, Mother of Jesus, who is an intercessor between her Son and the People.
Keywords:
New Testament, Gospel of John, Cana in Galilee, sign, Hebrew rhetoricReferences
Boismard M.E., Lamouille A., Synopse des quatre évangiles en Francis, t. III: L’évangile de Jean, Paris 1977.
Brant J.A., John, Grand Rapids 2011.
Brown R., I Bogiem było słowo. Komentarz do Ewangelii wg św. Jana, Kraków 2010.
Czajkowski M., Maryja (2,1-11; 19,25-27), w: F. Gryglewicz (red.), Egzegeza Ewangelii św. Jana. Kluczowe teksty i tematy teologiczne, Lublin 1992.
Czerski J., Ewangelia i Listy św. Jana. Wprowadzenie literackie, historyczne i teologiczne, Opole 2016.
Czerski J., Metodologia Nowego Testamentu, Opole 2012.
De La Potterie I., Maryja w tajemnicy przymierza, Warszawa 2000.
De Vaux R., Instytucje Starego Testamentu, t. I–II, Poznań 2004.
Fausti S., Rozważaj i głoś Ewangelię. Wspólnota czyta Ewangelię wg św. Jana, t. I, Kraków 2004.
Gargano I., Lectio divina do Ewangelii św. Jana (1), Kraków 2001.
Grün A., Jezus – brama do Życia. Ewangelia św. Jana, Kraków 2002.
Gryglewicz F., Chleb, wino i Eucharystia w symbolice Nowego Testamentu, Poznań – Warszawa – Lublin 1968.
Gryglewicz F., Duchowy charakter Ewangelii św. Jana, Poznań – Warszawa – Lublin 1969.
Hergesel T., Przymierze, w: M. Rosik (red.), Żyjemy dla Pana, Wrocław 2005.
Jankowski S., Małżeństwo i rodzina w Piśmie Świętym, Szczecin 2008.
Jelonek T., Teologia biblijna, Kraków 2015.
Keener C.S., Komentarz historyczno-kulturowy do Nowego Testamentu, Warszawa 2000.
Keener C.S., The Gospel of John: a commentary, t. I, Peabody 2003.
Klinkowski J., Analiza dramatyczna Ewangelii św. Jana, Legnica 2007.
Koehler L., Baumgartner W., Stamm J.J., Wielki słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu, t. II, Warszawa 2008.
Kręcidło J., Funkcja Matki Jezusa w opowiadaniu o pierwszym znaku w Kanie Galilejskiej (J 2–12), w: tenże (red.), Maryja, Matka Ludu Bożego, Kraków 2010.
Kudasiewicz J., Matka Odkupiciela, Kielce 1991.
Langkammer H., Komentarz teologiczno-pastoralny do Biblii Tysiąclecia. Nowy Testament. Ewangelia wg św. Łukasza. Ewangelia wg św. Jana, Poznań 2014.
Lurker M., Słownik obrazów i symboli biblijnych, Poznań 1989.
Metzger B.M., Coogan M.D. (red.), Słownik wiedzy biblijnej, Warszawa 1997.
Meynet R., Trattato di retorica biblica, Bologna 2008.
Meynet R., Wprowadzenie do hebrajskiej retoryki biblijnej, Kraków 2001.
Mędala S., Chrystologia Ewangelii św. Jana, Kraków 2001.
Mędala S., Ewangelia według świętego Jana. Rozdziały 1–12 (NKB.NT, t. IV, cz. 1), Częstochowa 2010.
Mlakuzhyil G., The Christocentric Literary Structure of the Fourth Gospel, Rome 2011.
Okure T., Ewangelia według świętego Jana, w: W.R. Farmer (red.), Międzynarodowy Komentarz do Pisma Świętego, Warszawa 2001.
Paciorek A., Ewangelia umiłowanego ucznia, Lublin 2000.
Pelanowski A., Zranione światło. Komentarze do Ewangelii św. Jana, Kraków 2013.
Pikor W., Odkrywanie siebie w dialogu z Jezusem. Narracyjna lektura Ewangelii wg św. Jana, Pelplin 2014.
Ravasi G., Biblia dla każdego. Tekst – komentarz – ilustracje. Nowy Testament 1, Kielce 2007.
Reinecker F., Maier G., Leksykon biblijny, Warszawa 2001.
Romaniuk K., Nowy Testament bez problemów, Warszawa 1983.
Rostowski P., Komentarz do Ewangelii według świętego Jana, Kraków 2016.
Stachowiak L., Ewangelia według św. Jana. Wstęp – przekład z oryginału ‒ komentarz, Poznań 2008.
Strong J., Grecko-polski słownik Stronga z lokalizacją słów greckich i kodami Popowskiego, Warszawa 2015.
Szymczak M. (red.), Słownik języka polskiego PWN, t. III: R–Z, Warszawa 1998.
Świerzawski W., Komentarz do Ewangelii Jezusa Chrystusa według świętego Jana, Wrocław 1982.
Żychiewicz T., Stare Przymierze. Exodus, Kraków 1997.
Życiński W., Matka, która pozostała Dziewicą, Kraków 2017.