Miejsca kultu religijnego a kształtowanie przestrzeni instytucjonalnej miasta na przykładzie Jasnej Góry w Częstochowie

Andrzej Raczyk

Uniwersytet Wrocławski
https://orcid.org/0000-0002-6400-6087

Karolina Frymus

Uniwersytet Wrocławski

Abstrakt

Celem pracy była identyfikacja prawidłowości w rozmieszczeniu i strukturze rodzajowej przestrzeni instytucjonalnej w obszarze wokół Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze. Zakres terytorialny objął przestrzeń instytucjonalną miasta Częstochowy w promieniu 1100 m od sanktuarium. Badania zostały przeprowadzone w końcu 2018 r., a ich podstawą była inwentaryzacja terenowa.Wyniki wskazały na istnienie wyraźnych związków pomiędzy przestrzenią instytucjonalną miasta a przestrzenią sakralną. Badania pozwoliły na wyróżnienie trzech jego zasadniczych wymiarów: funkcjo-nalnego, popytowego oraz związanego z prestiżem miejsca.

Słowa kluczowe:

Częstochowa, przestrzeń instytucjonalna, przestrzeń sakralna, Jasna Góra

Bond, Nigel, Jan Packer and Roy Ballantyne. 2014. Exploring Visitor Experiences, Activities and Benefits at Three Religious Tourism Sites. International Journal of Tourism Research, 17(5), 471–481.
  Google Scholar

Collins-Kreiner, Noga. 2010. Geographers and pilgrimages: changing concepts in pilgrimage tourism rese-arch. Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, 101(4), 437–448.
  Google Scholar

Della Dora, Veronica. 2011. Engaging Sacred Space: Experiments in the Field. Journal of Geography in Higher Education, 35(2), 163–184.
  Google Scholar

Drabik, Lidia i Elżbieta Sobol. 2018. Słownik języka polskiego PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Gaweł, Tomasz i Mikołaj Klimczak. 2005. Pojęcie instytucji w prawie i ekonomii. Ekonomia i Prawo, 1, 73–86.
  Google Scholar

Ilnicki, Dariusz i Sławomir Czerwiński. 2016. Działalności usługowe w otoczeniu wybranych centrów handlowych Wrocławia. Studia Miejskie, 22, 35–57.
  Google Scholar

Jackowski, Antoni. 2003. Święta przestrzeń świata. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Jackowski, Antoni. 2007. Zagraniczne pielgrzymki szansą dla rozwoju polskich ośrodków kultu religijnego. Prace Geograficzne, 117, 239–257.
  Google Scholar

Kretowicz, Paweł. 2012. Rozmieszczenie placówek służby zdrowia w Krakowie na tle struktury przestrzenno--demograficznej miasta. Studia Miejskie, 5, 115–127.
  Google Scholar

Krzakiewicz, Kazimierz. 2014. Efekt aureoli i badanie czynników sukcesu organizacji. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 359, 159–169.
  Google Scholar

Liro, Justyna, Izabela Sołjan and Elżbieta Bilska-Wodecka. 2018. Spatial Changes of Pilgrimage Centers in Pilgrimage Studies – Review and Contribution to Future Research. International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, 6(3), Article 3.
  Google Scholar

Nowakowska, Aleksandra. 2013. Terytorium – źródło procesów innowacji. W: Zrozumieć terytorium. Idea i praktyka, red. Aleksandra Nowakowska, 39–57. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  Google Scholar

Nowiński, Janusz. 2011. Sakralna przestrzeń – charakterystyka oraz wybrane treści ideowe i symboliczne. Seminare, 29, 269–283.
  Google Scholar

Owsiak, Jan et al. 2006. Badania i analiza ruchu pielgrzymkowo-turystycznego dla miasta Częstochowy. Warszawa/Toruń: Instytut Turystyki.
  Google Scholar

Przybylska, Lucyna. 2008. Zróżnicowanie przestrzeni sakralnej Gdyni. Regiony Nadmorskie, 14.
  Google Scholar

Przybylska, Lucyna. 2014. Sakralizacja przestrzeni publicznych w Polsce. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  Google Scholar

Ptaszycka-Jackowska, Danuta i Antoni Jackowski. 1998. Jasnogórskie pielgrzymki w przestrzeni miasta i regionu Częstochowy. Kraków: Wydawnictwo Instytutu Geografii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Raczyk, Andrzej i Anna Herbut A. 2016. Kluby seniora w przestrzeni miasta na przykładzie Wrocławia. Studia Miejskie, 22, 89–101.
  Google Scholar

Rinschede, Gisbert. 1986. The Pilgrimage Town of Lourdes. Journal of Cultural Geography, 7(1), 21–34.
  Google Scholar

Saayman, Andrea, Melville Saayman and Agyapong Boateng Gyekye. 2014. Perspectives on the Regional Economic Value of a Pilgrimage. International Journal of Tourism Research, 16, 407–414.
  Google Scholar

Shinde, Kiran. 2012. Place-making and environmental change in a Hindu pilgrimage site in India. Geoforum, 43(1), 116–127.
  Google Scholar

Shoval, Noam and Kobi Cohen-Hattab. 2001. Urban hotel development patterns in the face of political shift. Annals of Tourism Research, 28(4), 908–925.
  Google Scholar

Sołjan, Izabela. 2005. Fenomen Lourdes. W: Geografia i sacrum, red. Bolesław Domański, Stefan Skiba, 431–439. Kraków: Wydawnictwo Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Sołjan, Izabela. 2012. Sanktuaria i ich rola w organizacji przestrzeni miast na przykładzie największych europejskich ośrodków katolickich. Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Stoddard, Robert. 1994. Major pilgrimage places of the world. Geographia Religionum, 8, 17–36.
  Google Scholar

Swaryczewska, Magdalena. 2009. Czy święte miasto jest na sprzedaż? Krajobraz sakralny wobec rozwoju infrastruktury turystycznej. Nauka Przyroda Technologie, 3(1), #55.
  Google Scholar

Śleszyński, Przemysław. 2006. Atlas Warszawy. Z. 9: Przedsiębiorstwa w przestrzeni Warszawy. Warszawa: PAN IGiPZ.
  Google Scholar

Vijayanand, S. 2012. Socio-economic impacts in pilgrimage tourism. International Journal of Multidiscipli-nary Research, 2(1), 329–343.
  Google Scholar


Opublikowane
2020-08-13

Cited By / Share

Raczyk, A., & Frymus, K. (2020). Miejsca kultu religijnego a kształtowanie przestrzeni instytucjonalnej miasta na przykładzie Jasnej Góry w Częstochowie. Studia Miejskie, 33, 115–126. https://doi.org/10.25167/sm.1350

Autorzy

Karolina Frymus 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.