Górny Śląsk i Zagłębie Dąbrowskie w przeszłości były i często nadal są postrzegane jako centrum przemysłowe, jednak ich wizerunek zmienia się z roku na rok. Wzrasta znaczenie usług i intensywnie rozwijają się małe i średnie przedsiębiorstwa. Dla rozwoju regionu niebywale ważne są trafnie dobrana strategia promocji i przełamywanie stereotypów. Poza tym analizowany obszar mieści w sobie również ogromny potencjał naukowy i kulturowy. W literaturze przedmiotu turystyczna funkcja miasta jest traktowana jako „turystyka w mieście” lub „turystyka na obszarach miejskich”. Pod tym pojęciem można rozumieć: 1. wszystkie formy turystyki, które występują na terenach miejskich; 2. formy turystyki związane z atrakcyjnością turystyczną miasta; 3. turystykę, której celem jest odwiedzanie i poznanie miasta traktowanego jako dziedzictwo materialne i duchowe przekazywane z pokolenia na pokolenie oraz uznawanego za niepodzielny element przestrzeni turystycznej. Turystyka na obszarach miejskich obejmuje zatem wiele form turystyki, w tym turystykę kulturową, biznesową, kulturalno-rozrywkową, handlową, etniczno-sentymentalną, religijną i sportowo-rekreacyjną. Przedmiotem niniejszego opracowania są funkcje turystyczne miast konurbacji katowickiej. Głównym czynnikiem miastotwórczym większości tych miast był przemysł, a zwłaszcza górnictwo węgla kamiennego, które jeszcze w latach 60. i 70. XX w. było dominującą funkcją. Obecnie dominującymi funkcjami większości miast konurbacji katowickiej są funkcje usługowe. W świetle zarysowanych zmian funkcjonalnych nasuwa się pytanie: Jakie miejsce wśród funkcji usługowych zajmuje funkcja turystyczna i czy może ona stać się główną dziedziną działalności mieszkańców miasta, od której zależy jego dalszy rozwój?
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.