Polityka transportowa jako narzędzie kształtowania zagospodarowania przestrzennego i systemów transportowych w wielkich miastach kanadyjskich
Abstrakt
W artykule przedstawiono działania w zakresie polityki transportowej w wielkich miastach kanadyjskich: Montrealu, Toronto i Vancouver. Polityka transportowa powinna integrować rozwój zagospodarowania przestrzennego i systemów transportu, które są równocześnie elementem zagospodarowania przestrzennego, a także to zagospodarowanie kształtują. Znacząca rola, w kontekście deklarowanej zasady zrównoważonego rozwoju, przypada rozwojowi alternatywnych form transportu publicznego i rowerowi. Na skutek dużego zatłoczenia miast ruchem samochodowym występuje tendencja do znaczącego wykorzystania różnych form szybkiego transportu zbiorowego, który trwale zmienia podział zadań przewozowych oraz zmniejsza uciążliwość środowiskową ruchu miejskiego, a także obniża transportochłonność struktur przestrzennych obszarów zurbanizowanych. W artykule przedstawione zostały również wnioski możliwe do wdrożenia w warunkach polskich.
Słowa kluczowe:
polityka i system transportowy, Montreal, Toronto, Vancouver, zagospodarowanie przestrzenneBibliografia
ATM (Agence Métropolitaine de Transport), 2008, Enquête Origine-Destination 2008. La mobilité des personnes dans la region de Montréal. Résumé des Faits Saillants. Faits saillants. Enquête Origine-Destination 2008. Vos déplacements quotidiens orientent les transports de demain, http://www.enquete-od.qc.ca/faitssaillants.asp (18.03.2013).
Google Scholar
ATM, 2010, Vision 2020: the Future of Public Transit for the Greater Montreal Area, Montreal, www.plan2020. amt.qc.ca/dl186 (18.03.2013).
Google Scholar
ATM, 2012, Autorités organisatrices de transport (AOT), Montreal, http://www.amt.qc.ca/uploadedFiles/AMT/Site_Usager/ Autobus/BlocDroit/Carte-AOT.pdf (18.03.2013).
Google Scholar
CUTA, 2011, Transit Means Business: The Economic Case for Public Transit in Canada, Issue Paper No. 5.Fowler E.P., Layton J., 2011, Transportation Policy in Canadian Cities,
Google Scholar
http://terryfowler.ca/articles/transportation-policy-in-canadian-cities/ (28.04.2013).
Google Scholar
http://en.wikipedia.org/wiki/Montreal#Climate (5.08.2014).
Google Scholar
http://en.wikipedia.org/wiki/Toronto#Climate (5.08.2014).
Google Scholar
http://en.wikipedia.org/wiki/Climate_of_Vancouver (5.08.2014).
Google Scholar
Ibikekrakow, 2013, Czy polityka transportowa Prezydenta Majchrowskiego jest skuteczna?, www.ibikekrakow. com (18.03.2013).
Google Scholar
Kim Kwang Sik, 2008, Urban Transportation Patterns in Selected Canadian and Korean Cities: A Comparison, http://ltaacademy.lta.gov.sg/doc/Kwang% 20Sik%20Kim.pdf (18.03.2013).
Google Scholar
Montreal, 2012a, MUSE – Montreal’s Urban Sustainability Experience, http://musemcgill. wordpress.com/research/transportation/ (18.03.2013).
Google Scholar
Montreal, 2012b, http://montreal.about.com/od/gettingaroundtown/a/public_ bikes.htm (18.03.2013).
Google Scholar
Ministère du Transport du Canada, 2002, Straight Ahead – A Vision for Transportation in Canada, Ministère du Transport du Canada, Ottawa.
Google Scholar
Pucher J., Buehler R., 2006, Why Canadians cycle more than Americans: A comparative analysis of bicycling trends and policies, “Transport Policy” 13.
Google Scholar
Stantec i VTPI, 2011, National Strategies on Public Transit Policy Framework Final Report, Vancouver, http://www.cutaactu.ca/en/publicaffairs/resources/FianlReport-G8.pdf (28.04.2013).
Google Scholar
STM, 2012, Plan Strategique 2020, Montreal.
Google Scholar
Toronto, 2013, https://toronto.bixi.com/ (28.04.2013).
Google Scholar
TransLink, 2012, Creationg A Greener Metro Vancouver Through Transportation Excellence, Vancouver.
Google Scholar
TransLink and Greater Vancouver Transportation Authority, 2010, Transport 2040, Vancouver, http://vancouver.ca/files/cov/Transportation_ 2040_Plan_as_adopted by Council.pdf (18.03.2013).
Google Scholar
TransLink, 2002, Plan du développement du transport 2002, Vancouver.
Google Scholar
Vancouver, 2010, City of Vancouver, Greenest City, 2020 Action Plan, Vancouver.
Google Scholar
Vancouver, 2012a, City of Vancouver, Cycling in Vancouver, Fact Sheet, Vancouver.
Google Scholar
Vancouver, 2012b, Managing the Transit Network, A Primer on Key Concepts, TransLink, Vancouver.
Google Scholar
Vancouver, 2012c, http://www.vancitybuzz.com/2012/06/vancouver-bike-share-program-to-launch-in2013/ Vancouver (28.04.2013).
Google Scholar
Volvo, 2012 [broszura informacyjna].
Google Scholar
Zalewski A., Gronowska A., 2005, Doświadczenia z rozwoju systemu zrównoważonego transportu w Vancouver (Kanada), [w:] Materiały V Konferencji Naukowo-Technicznej „Transport a rozwój zrównoważony: Problemy komunikacyjne miast w warunkach zatłoczenia motoryzacyjnego”, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP O/Poznań, Poznań–Rosnówko.
Google Scholar
Zalewski A., 2005, Systemy transportu zrównoważonego w obszarach zurbanizowanych – założenia, uwarunkowania i dotychczasowe doświadczenia, [w:] Materiały V Konferencji Naukowo-Technicznej „Transport a rozwój zrównoważony: Problemy komunikacyjne miast w warunkach zatłoczenia motoryzacyjnego”, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP O/Poznań, Poznań–Rosnówko.
Google Scholar
Zalewski A., 2009, Europejskie tendencje użytkowania roweru na początku XXI w., [w:] VII Konferencja Naukowo-Techniczna z cyklu Problemy motoryzacyjne miast w warunkach zatłoczenia motoryzacyjnego – Skuteczne zmniejszanie zatłoczenia miast, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników RP Oddział w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.