Polityka transportowa jako narzędzie kształtowania zagospodarowania przestrzennego i systemów transportowych w wielkich miastach kanadyjskich

Abstrakt

W artykule przedstawiono działania w zakresie polityki transportowej w wielkich miastach kanadyjskich: Montrealu, Toronto i Vancouver. Polityka transportowa powinna integrować rozwój zagospodarowania przestrzennego i systemów transportu, które są równocześnie elementem zagospodarowania przestrzennego, a także to zagospodarowanie kształtują. Znacząca rola, w kontekście deklarowanej zasady zrównoważonego rozwoju, przypada rozwojowi alternatywnych form transportu publicznego i rowerowi. Na skutek dużego zatłoczenia miast ruchem samochodowym występuje tendencja do znaczącego wykorzystania różnych form szybkiego transportu zbiorowego, który trwale zmienia podział zadań przewozowych oraz zmniejsza uciążliwość środowiskową ruchu miejskiego, a także obniża transportochłonność struktur przestrzennych obszarów zurbanizowanych. W artykule przedstawione zostały również wnioski możliwe do wdrożenia w warunkach polskich.

Słowa kluczowe:

polityka i system transportowy, Montreal, Toronto, Vancouver, zagospodarowanie przestrzenne

ATM (Agence Métropolitaine de Transport), 2008, Enquête Origine-Destination 2008. La mobilité des personnes dans la region de Montréal. Résumé des Faits Saillants. Faits saillants. Enquête Origine-Destination 2008. Vos déplacements quotidiens orientent les transports de demain, http://www.enquete-od.qc.ca/faitssaillants.asp (18.03.2013).
  Google Scholar

ATM, 2010, Vision 2020: the Future of Public Transit for the Greater Montreal Area, Montreal, www.plan2020. amt.qc.ca/dl186 (18.03.2013).
  Google Scholar

ATM, 2012, Autorités organisatrices de transport (AOT), Montreal, http://www.amt.qc.ca/uploadedFiles/AMT/Site_Usager/ Autobus/BlocDroit/Carte-AOT.pdf (18.03.2013).
  Google Scholar

CUTA, 2011, Transit Means Business: The Economic Case for Public Transit in Canada, Issue Paper No. 5.Fowler E.P., Layton J., 2011, Transportation Policy in Canadian Cities,
  Google Scholar

http://terryfowler.ca/articles/transportation-policy-in-canadian-cities/ (28.04.2013).
  Google Scholar

http://en.wikipedia.org/wiki/Montreal#Climate (5.08.2014).
  Google Scholar

http://en.wikipedia.org/wiki/Toronto#Climate (5.08.2014).
  Google Scholar

http://en.wikipedia.org/wiki/Climate_of_Vancouver (5.08.2014).
  Google Scholar

Ibikekrakow, 2013, Czy polityka transportowa Prezydenta Majchrowskiego jest skuteczna?, www.ibikekrakow. com (18.03.2013).
  Google Scholar

Kim Kwang Sik, 2008, Urban Transportation Patterns in Selected Canadian and Korean Cities: A Comparison, http://ltaacademy.lta.gov.sg/doc/Kwang% 20Sik%20Kim.pdf (18.03.2013).
  Google Scholar

Montreal, 2012a, MUSE – Montreal’s Urban Sustainability Experience, http://musemcgill. wordpress.com/research/transportation/ (18.03.2013).
  Google Scholar

Montreal, 2012b, http://montreal.about.com/od/gettingaroundtown/a/public_ bikes.htm (18.03.2013).
  Google Scholar

Ministère du Transport du Canada, 2002, Straight Ahead – A Vision for Transportation in Canada, Ministère du Transport du Canada, Ottawa.
  Google Scholar

Pucher J., Buehler R., 2006, Why Canadians cycle more than Americans: A comparative analysis of bicycling trends and policies, “Transport Policy” 13.
  Google Scholar

Stantec i VTPI, 2011, National Strategies on Public Transit Policy Framework Final Report, Vancouver, http://www.cutaactu.ca/en/publicaffairs/resources/FianlReport-G8.pdf (28.04.2013).
  Google Scholar

STM, 2012, Plan Strategique 2020, Montreal.
  Google Scholar

Toronto, 2013, https://toronto.bixi.com/ (28.04.2013).
  Google Scholar

TransLink, 2012, Creationg A Greener Metro Vancouver Through Transportation Excellence, Vancouver.
  Google Scholar

TransLink and Greater Vancouver Transportation Authority, 2010, Transport 2040, Vancouver, http://vancouver.ca/files/cov/Transportation_ 2040_Plan_as_adopted by Council.pdf (18.03.2013).
  Google Scholar

TransLink, 2002, Plan du développement du transport 2002, Vancouver.
  Google Scholar

Vancouver, 2010, City of Vancouver, Greenest City, 2020 Action Plan, Vancouver.
  Google Scholar

Vancouver, 2012a, City of Vancouver, Cycling in Vancouver, Fact Sheet, Vancouver.
  Google Scholar

Vancouver, 2012b, Managing the Transit Network, A Primer on Key Concepts, TransLink, Vancouver.
  Google Scholar

Vancouver, 2012c, http://www.vancitybuzz.com/2012/06/vancouver-bike-share-program-to-launch-in2013/ Vancouver (28.04.2013).
  Google Scholar

Volvo, 2012 [broszura informacyjna].
  Google Scholar

Zalewski A., Gronowska A., 2005, Doświadczenia z rozwoju systemu zrównoważonego transportu w Vancouver (Kanada), [w:] Materiały V Konferencji Naukowo-Technicznej „Transport a rozwój zrównoważony: Problemy komunikacyjne miast w warunkach zatłoczenia motoryzacyjnego”, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP O/Poznań, Poznań–Rosnówko.
  Google Scholar

Zalewski A., 2005, Systemy transportu zrównoważonego w obszarach zurbanizowanych – założenia, uwarunkowania i dotychczasowe doświadczenia, [w:] Materiały V Konferencji Naukowo-Technicznej „Transport a rozwój zrównoważony: Problemy komunikacyjne miast w warunkach zatłoczenia motoryzacyjnego”, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP O/Poznań, Poznań–Rosnówko.
  Google Scholar

Zalewski A., 2009, Europejskie tendencje użytkowania roweru na początku XXI w., [w:] VII Konferencja Naukowo-Techniczna z cyklu Problemy motoryzacyjne miast w warunkach zatłoczenia motoryzacyjnego – Skuteczne zmniejszanie zatłoczenia miast, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników RP Oddział w Poznaniu, Poznań.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-10-29

Cited By / Share

Zalewski, A. (2020). Polityka transportowa jako narzędzie kształtowania zagospodarowania przestrzennego i systemów transportowych w wielkich miastach kanadyjskich. Studia Miejskie, 14, 9–26. https://doi.org/10.25167/sm.2385

Autorzy

Andrzej Zalewski 
https://orcid.org/0000-0001-5254-4761

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.