Idea zrównoważonego transportu a kształt polityki transportowej w polskich miastach

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest analiza teoretycznej i praktycznej polityki transportowej trzech polskich miast (Krakowa, Poznania i Wrocławia). Autor stwierdza, że zawartość strategii transportowych jest zbieżna z postulatami koncepcji zrównoważonego transportu w miastach. W dalszej części tekstu przytacza jednak wyniki badań, które pokazują, że dotychczasowa działalność samorządów nie przyczyniła się do zmniejszenia udziału komunikacji indywidualnej w ogólnej liczbie miejskich podróży. Na końcu autor wskazuje potencjalne przyczyny takiego stanu rzeczy, zauważając, że mogą one zależeć zarówno od charakteru inwestycji (niezgodny z założeniami strategii), uwarunkowań kulturowych, liberalnej polityki przestrzennej, regulacji prawnych, jak i od niedostatecznej ilości środków finansowych.

Słowa kluczowe:

transport zrównoważony, transport miejski, polityka transportowa

Beim M., Modrzewski B., Radzimski A., 2010, Poznań „miastem sprawiedliwym dla samochodu?”, „Gazeta Wyborcza” [Poznań] z 16 VII.
  Google Scholar

Beim M., 2011, Raport z zakorkowanego miasta, „Rzeczpospolita”, dodatek „Plus Minus” z 7–8 V
  Google Scholar

Beim M., 2012, Sprawny transport w polskich miastach, [w:] Efektywność, planowanie, rozwój – jednostki samorządu terytorialnego wobec kluczowych wyzwań, red. M. Rapkiewicz, Instytut Sobieskiego, Warszawa.
  Google Scholar

Beim M., 2013, Transport i komunikacja w polskich miastach – gdzie leży problem?, rozmowę przeprowadził M. Herman, http://rebelya.pl/post/3689/transport-w-polskich-miastach-gdzie-lezy-proble (1.04.2013).
  Google Scholar

Billert A., 2012, Miasta w postindustrialnej Europie i w kleszczach polskiej transformacji, [w:] Miasto w działaniu. Zrównoważony rozwój z perspektywy oddolnej, red. P. Filar, P. Kubicki, Instytut Obywatelski, Warszawa.
  Google Scholar

Bolay J.C., 2011, What sustainable development for the cities of the South? Urban issues for a third millennium, “International Journal of Urban Sustainable Development” 1.
  Google Scholar

Buechler R., Pucher J., 2011, Sustainable transport in Freiburg: Lessons from Germany’s Environmental Capital, “International Journal of Sustainable Transportation” 5.
  Google Scholar

Castells M., 1982, Kwestia miejska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  Google Scholar

Dennis K., Urry J., 2009, After the Car, Polity Press, Cambridge.
  Google Scholar

Dudek M., 2010, Miejska polityka transportowa – (I) Konsekwencja i PR, rozmowę przeprowadziła A. Serbeńska, http://edroga.pl/inzynieria-ruchu/komunikacja-publiczna/1970-miejska-polityka-transportowa-i-konsekwencja-i-pr (15.03.2013).
  Google Scholar

Gadziński J., 2010, Ocena dostępności komunikacyjnej przestrzeni miejskiej na przykładzie Poznania, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
  Google Scholar

Gilbert R., 2006, Sustainability and Transport, “Berkeley Planning Journal” 19.
  Google Scholar

Hebel K., 2009, Transport Policies in Some Polish Cities, [w:] Transbaltica 2009. Proceedings of the 6th International Scientific Conference, Vilnius Gediminas Technical University Publishing House “Technika”, Wilno.
  Google Scholar

Karabon M., 2009, Kontr-intuicyjne metody ograniczania korków w miastach, http://www.tnn.pl/k_675_m_3.html (1.12.2009).
  Google Scholar

Knapik B., 2011, Badania ruchu: coraz więcej aut i rowerów, coraz mniej podróży komunikacją, http://www.tuwroclaw.com/wiadomosci,badania-ruchu-coraz-wiecej-aut-i-rowerow-coraz-mniej-podrozy--komunikacja,wia5-3266-7856.html (15.03.2013).
  Google Scholar

Knapik B., 2010, NIK: Wrocław kiepsko walczy z korkami, http://www.tuwroclaw.com/wiadomosci,nik--wroclaw-kiepsko-walczy-z-korkami,wia5-3266-3305.html (15.03.2013).
  Google Scholar

Kubicki P., 2012, Nie bierzmy przykładu z Walencji, rozmowę przeprowadził B. Piłat, „Gazeta Wyborcza”[Kraków] z 1 XII.
  Google Scholar

Litman T., 2006, Issues in sustainable transportation, “Global Environmental Issues” 4.
  Google Scholar

Litman T., 2007, Developing Indicators For Comprehensive And Sustainable Transport Planning, “Transportation Research Board”.
  Google Scholar

Łaczek A., 2012, Czy liczba samochodów będzie rosła w nieskończoność?, http://ibikekrakow.com/2012/08/01/czy-liczba-samochodow-bedzie-rosla-w-nieskonczonosc/ (15.03.2013).
  Google Scholar

Łaczek A., 2013, Czy polityka transportowa Prezydenta Majchrowskiego jest skuteczna?, http://infobike.pl/text.php?id=54236 (15.03.2013).
  Google Scholar

Nawratek K., 2012, Dziury w całym. Wstęp do miejskich rewolucji, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
  Google Scholar

Polit A., 2010, Idea miasta zwartego a rzeczywistość, „Czasopismo Techniczne” 6.
  Google Scholar

Polityka Transportowa Miasta Krakowa na lata 2007–2015.
  Google Scholar

Problemy zarządzania samorządowego zbiorowym transportem pasażerskim w Polsce, 2010, red. B. Molecki, K. Bojda, T. Korycki, [w:] Rola samorządu w kształtowaniu transportu regionalnego w Polsce i w Europie, red. B. Molecki, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
  Google Scholar

Rozkwitalska C., 1997, Koszty i korzyści transportu zbiorowego i indywidualnego w miastach, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Warszawa.
  Google Scholar

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa. Dokument ujednolicony przyjęty Uchwałą Nr XCIII/1256/10 z dnia 3 marca 2010 r.
  Google Scholar

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania. Uchwała nr XXXI/299/V/2008 Rady Miasta Poznania z dnia 18 stycznia 2008 r.
  Google Scholar

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia. Tekst jednolity przyjęty Uchwałą nr L/1467/10 Rady miejskiej Wrocławia z dnia 20 maja 2010 r.
  Google Scholar

Szałkowski M., 2009, Dojrzewanie do ustępstw, Rozmowę przeprowadziła A. Serbeńska, http://edroga.pl/drogi-i-mosty/zarzadzanie/85-dojrzewanie-do-ustepstw (30.11.2009).
  Google Scholar

Sztompka P., 2007, Socjologia zmian społecznych, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  Google Scholar

Uchwała nr XXIII/269/III/99 Rady Miasta Poznania z dnia 18 listopada 1999 r. w sprawie przyjęcia i wdrażania polityki transportowej Poznania.
  Google Scholar

Uchwała nr XII/396/99 Rady Miasta Wrocławia z dnia 23 września 1995 r. w sprawie polityki transportowej Wrocławia.
  Google Scholar

Urry J., 2004, The ‘System’ of Automobility, “Theory, Culture & Society” 4–5.
  Google Scholar

Wesołowski J., 2008, Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź.
  Google Scholar

Węgleński J., 1988, Metropolitalna Ameryka, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-10-29

Cited By / Share

Krysiński, D. (2020). Idea zrównoważonego transportu a kształt polityki transportowej w polskich miastach. Studia Miejskie, 14, 75–88. https://doi.org/10.25167/sm.2389

Autorzy

Dawid Krysiński 
https://orcid.org/0000-0003-3568-5532

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.