OCENA FUNKCJONOWANIA TRANSPORTU MIEJSKIEGO W POLICENTRYCZNYCH OŚRODKACH METROPOLITARNYCH NA PRZYKŁADZIE TRÓJMIASTA
Kamil ROMAN
Abstrakt
Transport zbiorowy to obecnie jedna z najważniejszych usług publicznych świadczonych przez miasta. Jego sprawne funkcjonowanie umożliwia aglomeracjom zrównoważony rozwój. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wyników badań ankietowych przeprowadzonych wśród mieszkańców Obszaru Metropolitarnego Trójmiasta, które dotyczyły bieżącej oceny funkcjonowania komunikacji miejskiej. Przedstawiona analiza ma na celu określenie aktualnej jakości usług komunikacji zbiorowej oraz możliwości jej usprawnienia w przyszłości.
Słowa kluczowe:
transport miejski, autobus, komunikacja miejska, Trójmiasto, obszar metropolitarnyBibliografia
Domański R., 2006, Gospodarka przestrzenna – podstawy teoretyczne, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Dyr T., 2011, Europejska polityka transportowa na pierwszą połowę XXI wieku, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe”, nr 10, Radom.
Google Scholar
Grzelec K., 1999, Zachowanie i preferencje komunikacyjne mieszkańców, [w:] Zarządzanie komunikacją miejską, red. O. Wyszomirski, Gdańska Fundacja Kształcenia Menadżerów, Gdańsk, s. 28–30.
Google Scholar
Kot S., 2013, Wpływ ekologicznego systemu transportu miejskiego na jakość życia w polskich miastach na przykładzie inicjatywy Civitas, „Studia Miejskie”, nr 10.
Google Scholar
Parysek J., 2005, Miasta polskie na przełomie XX i XXI wieku – Rozwój i przekształcenia strukturalne, Wydawnictwo Naukowe Bogucki, Poznań.
Google Scholar
Tundys B., 2013, Logistyka miejska – teoria i praktyka, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Woliński M., 2010, Efektywność ekonomiczna demonopolizacji komunikacji miejskiej w Polsce, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
Google Scholar
Wyszomirski O., 2008, Koszty zewnętrzne w transporcie miejskim, [w:] Transport miejski – Ekonomika i organizacja, red. O. Wyszomirski, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Google Scholar
Materiały źródłowe
Google Scholar
GUS w Gdańsku, http://gdansk.stat.gov.pl (dostęp: 11.01.2017).
Google Scholar
Janduła M., 2016a, Ile samochodów w autobusie? Efektywna warszawska komunikacja, http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/ile-samochodow-w-autobusie-efektywna-warszawska-komunikacja--53076. html (dostęp: 24.09.2016).
Google Scholar
Janduła M., 2016b, Krakowski rower publiczny IV generacji, http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/ krakowski-rower-publiczny-iv-generacji-53368.html (dostęp: 26.10.2016).
Google Scholar
Karendys E., 2016, Rowery publiczne w końcu w Trójmieście. I to nie byle jakie! „System 4. generacji”, http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/1,35636,19902965,3-5-tys-rowerow-publicznych-taki-ma-byc-system-dla-metropolii.html (dostęp: 07.01.2017).
Google Scholar
Koprowski K., 2017, Trwa biletowe zamieszanie w autobusach Trójmiasta, https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Trwa-biletowe-zamieszanie-w-autobusach-Trojmiasta-n103879.html (dostęp: 10.02.2017).
Google Scholar
Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego Dla Miasta Gdańska Na Lata 2014–2030, 2014, Gdańsk, http://www.ztm.gda.pl/img/plik_duzy_1851.pdf (dostęp: 10.01.2017).
Google Scholar
Regionalny Program Strategiczny w zakresie transportu „Mobilne Pomorze”, 2013, Gdańsk, http://strategia2020.pomorskie.eu (dostęp: 15.01.2017).
Google Scholar
Strategia Transportu i Mobilności Obszaru Metropolitalnego Do Roku 2030 Program Rozwoju Transportu Obszaru Metropolitalnego w perspektywie finansowej 2014 – 2020, 2015, Gdańsk, http://www.metropoliagdansk.pl/upload/files/11_GOM_Czesc_II_Program_2015-03-10.pdf (dostęp: 10.01.2017).
Google Scholar
TomTom Traffic Index, 2017, https://www.tomtom.com/pl_pl/trafficindex/list (dostęp: 05.01.2017).
Google Scholar
Weltrowski P., 2017, Klapa sopockich rowerów miejskich, http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Klapa- -sopockich-rowerow-miejskich-n96367.html (dostęp: 05.01.2017).
Google Scholar