Family as an educational environment in the light of the views of Polish philosophers of encounter

Krzysztof Wieczorek

Uniwersytet Śląski


Abstract

Encounter as a philosophical category comprises a lot of various types of relations and configurations of a man with another man. In Poland in the last twenty years of the 20th century and later there developed a flourishing environment of philosophers who examined the problems of interpersonal encounter in the spirit of the synthesis of phenomenology and personalism. The Polish philosophers of encounter came to a few essential findings referring to the subject of encounter considered in the comprehensive and general way. The article attempts to apply the general philosophical issue worked out in this trend so to consider the problem in more detailed way. The essential question is: can the findings of the Polish philosophy of encounter be useful to examine the relations in the family environment for the effectiveness of fulfilling the educational function towards children by the family? The author proves that some philosophical settlements can actually be used in such a research area.


Brannon L., Psychologia rodzaju. Kobiety i mężczyźni: podobni czy różni, tł. M. Kacmajor, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
Bukowski J., Zarys filozofii spotkania, Znak, Kraków 1987.
Card O.S., Ender na wygnaniu, tł. P. Cholewa, Prószyński i s-ka, Warszawa 2010.
Drucka N., Szkoła w podziemiu, Wydawnictwo MON, Warszawa 1973.
Grobler A., Metodologia nauk, Znak, Kraków 2006.
Halik T., Przemówić do Zacheusza, tł. S. Babuchowski, Wydawnictwo WAM, Kraków 2005.
Kozakiewicz M., Brzozowski S., Szkoła w konspiracji, Nasza Księgarnia, Warszawa 1960.
Jóźwiak M., Przybysz W., Wędka, nie ryba. Z Wojtkiem Przybyszem o Stowarzyszeniu Wędka im. Każdego Człowieka, organizacji non-profit działającej na rzecz dzieci i młodzieży z Torunia, rozmawia Magdalena Jóźwiak, „Podaj dalej. Okazjonalnik akademicki”, 2014, 10.
McKenzie J., Performuj albo... Od dyscypliny do performansu, tł. T. Kubikowski, Universitas, Kraków 2011.
Popper K.R., Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, t. 1, tł. K. Krahelska, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 1993.
Porębski C., Człowiek w społeczeństwie całkowicie otwartym, w: J. Filek, K. Sosenko (red.), Poznać człowieka. Księga jubileuszowa na siedemdziesiąte urodziny Profesora Adama Węgrzeckiego, Instytut Myśli J. Tischnera, Kraków 2007.
Rembierz M., Dom rodzinny jako przestrzeń wychowania intelektualnego – wzrastanie w mądrości, czy utwierdzanie się w dziedziczonych uprzedzeniach i stereotypach?, w: M.T. Kozubek (red.), Jaka rodzina, takie społeczeństwo. Wspólnototwórczy wymiar wychowania integralnego, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2012.
Strzembosz T., Szare Szeregi jako organizacja wychowawcza, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1984.
Tatarkiewicz W., Zapiski do autobiografii, w: T. i W. Tatarkiewiczowie, Wspomnienia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1979.
Tischner J., Etyka a historia. Wykłady, D. Kot (red.), Instytut Myśli J. Tischnera, Kraków 2008.
Tischner J., Filozofia człowieka dla duszpasterzy i artystów, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 1991.
Tischner J., Filozofia dramatu, Znak, Kraków 1998.
Tischner J., Myślenie według wartości, Znak, Kraków 1982.
Tischner J., Studia z filozofii świadomości, A. Węgrzecki (red.), Instytut Myśli J. Tischnera, Kraków 2006.
Tischner J., Świat ludzkiej nadziei, Znak, Kraków 1976.
Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.
Węgrzecki A., O poznawaniu drugiego człowieka, Wydawnictwo PAT, Kraków 1992.
Węgrzecki A., Wokół filozofii spotkania, Wydawnictwo WAM, Kraków 2014.
Węgrzecki A., Wolność jako podstawa dojrzałości aksjologicznej, w: K. Olbrycht (red.), Edukacja aksjologiczna, t. 1: Wymiary – kierunki – uwarunkowania, Wydawnictwo UŚ, Katowice 1994.
Wojtyła K. (Jan Paweł II), Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Libreria Editrice Vaticana, Watykan 1986.
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1982.
Wojtyła K., Osoba i czyn, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2000.

Published
2019-04-17

Cited by

Wieczorek, K. (2019). Family as an educational environment in the light of the views of Polish philosophers of encounter. Family Forum, 4, 29–52. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/ff/article/view/846

Authors

Krzysztof Wieczorek 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.