Monotrynitarne powitanie w Apokalipsie
Mirosław Rucki
Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny RadomKarol Szymański
Chrześcijańska Akademia TeologicznaAbstract
W artykule zwrócono uwagę na pozdrowienie skierowane do czytelników Apokalipsy św. Jana w wersetach 1,4-7. Struktura pozdrowienia sugeruje, że nie jest do pozdrowienie wyartykułowane przez Jana, tylko pochodzące od Boga jawiącego się jako jedność trzech Osób: Ojca, Syna i Ducha Świętego. Najwięcej uwagi pozdrowienie poświęca osobie Jezusa Chrystusa, Jego wyjątkowej miłości do człowieka oraz Jego misji, albowiem wraz z Jego pojawieniem się na ziemi rozpoczęło się dzieło odzyskiwania człowieka dla Boga. Monotrynitarne pozdrowienie wprowadza czytelnika w rzeczywistość rzeczy ostatecznych, która byłaby przerażająca, gdyby nie fakt bezgranicznej miłości i życzliwości wyrażonej w tymże pozdrowieniu.
Schlagworte:
Apokalipsa, objawienie, Trójca, sąd ostatecznyLiteraturhinweise
A Compendious Syriac Dictionary, red. J. Payne-Smith, Winona Lake 1998.
Aune D.E., Jesus, Gospel Tradition and Paul in the Context of Jewish and Greco-Roman Antiquity, t. 2, Tübingen 2013.
Bacchiocchi S., Un Esame dei testi biblici e patristici dei primi quattro secoli… Roma 1974.
Bacon J., Illustrated Atlas Of Jewish Civilization, London 2004.
Briks P., Podręczny słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu, Warszawa3 2000.
Collins J.J., The Apocalyptic Imagination: An Introduction to Jewish Apocalyptic Literature, Grand Rapids3 2016.
Floreński P., Filar i podpora prawdy, Warszawa 2009.
Harris K., Nelson’s Foundational Bible Dictionary with the New King James Version Bible, Nashville 2004.
http://aleppocodex.org (15.08.2016).
http://cal1.cn.huc.edu (15.08.2016).
Jacyna-Onyszkiewicz Z., Monotrynitarna tajemnica Boga, Poznań 2008.
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, red. T. Styczeń, Lublin 2008.
Kaczmarek J., Trynitologia Apokalipsy. „Warszawskie studia teologiczne” 12:1999 s. 71–84.
Klinkowski J., Tło narodzin apokaliptyki. W: Pismo święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych: Apokalipsa, tłum. H. Langkammer, Lublin 2010 s. 7–37.
Konkordanz zum Hebräischen Alten Testament, Stuttgart3 1993.
Kotecki D., Jezus a Bóg Izraela w Apokalipsie św. Jana. Toruń 2013.
Kotecki D., Kościół w świetle Apokalipsy św. Jana. Częstochowa 2008.
Langkammer H., Apokalipsa św. Jana. Realia archeologiczno-historyczne w wizjach i symbolice. Wrocław 2010.
Linke W., Księga Ezechiela w Apokalipsie według św. Jana, „Collectanea Theologica” 77 (2007), nr 4, s. 79–101.
Marshall J.W., Parables of War: Reading John’s Jewish Apocalypse, Waterloo 2002.
Momigliano A., Essays on Ancient and Modern Judaism. Chicago – London 1994.
Naumowicz J., Pierwsze interpretacje Apokalipsy. W: Pierwsze łacińskie komentarze do Apokalipsy: Hipolit, Wiktoryn, Hieronim, Tykoniusz, red. D. Budzanowska, W. Linke, Warszawa 2011 s. 7–49.
Popowski R., Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu, Warszawa 1995.
Rucki M., Czy Pan Jezus zniósł prawo odwetu? „Scriptura Sacra” 17 (2013), s. 47–58.
Rucki M., Abdalla M., Jacyna-Onyszkiewicz Z., Czy definicja natury Jezusa Chrystusa powinna prowadzić do podziału?, artykuł po recenzji przyjęto do druku w czasopiśmie „Studia Oecumenica”.
Sidur szaarej tfila, Jeruzalem – Moskwa 1993.
Sidur szabchej geulim, Jeruzalem 1995.
Sorke I.W., The Identity and Function of the Seven Spirits in the Book of Revelation, doktorat, Southwestern Baptist Theological Seminary, Fort Worth 2009.
Summarized Sahih Al-Bukhari, tłum. M.M. Khan, Riyad 1994.
Starnawski W., Filozoficzne podstawy wychowawczego aspektu miłości, „Roczniki pedagogiczne” 39 (2011), nr 3, s. 7–26.
Sztaba M., Miłość społeczna wewnętrzną formą wychowania społecznego, „Roczniki pedagogiczne” 39 (2011), nr 3 s. 27–42.
Тора (Пятикнижие Моисеево) с классическим комментарием Сончино, перевод: П. Гиль, З. Мешков, Иерусалим 1999.
Aune D.E., Jesus, Gospel Tradition and Paul in the Context of Jewish and Greco-Roman Antiquity, t. 2, Tübingen 2013.
Bacchiocchi S., Un Esame dei testi biblici e patristici dei primi quattro secoli… Roma 1974.
Bacon J., Illustrated Atlas Of Jewish Civilization, London 2004.
Briks P., Podręczny słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu, Warszawa3 2000.
Collins J.J., The Apocalyptic Imagination: An Introduction to Jewish Apocalyptic Literature, Grand Rapids3 2016.
Floreński P., Filar i podpora prawdy, Warszawa 2009.
Harris K., Nelson’s Foundational Bible Dictionary with the New King James Version Bible, Nashville 2004.
http://aleppocodex.org (15.08.2016).
http://cal1.cn.huc.edu (15.08.2016).
Jacyna-Onyszkiewicz Z., Monotrynitarna tajemnica Boga, Poznań 2008.
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, red. T. Styczeń, Lublin 2008.
Kaczmarek J., Trynitologia Apokalipsy. „Warszawskie studia teologiczne” 12:1999 s. 71–84.
Klinkowski J., Tło narodzin apokaliptyki. W: Pismo święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych: Apokalipsa, tłum. H. Langkammer, Lublin 2010 s. 7–37.
Konkordanz zum Hebräischen Alten Testament, Stuttgart3 1993.
Kotecki D., Jezus a Bóg Izraela w Apokalipsie św. Jana. Toruń 2013.
Kotecki D., Kościół w świetle Apokalipsy św. Jana. Częstochowa 2008.
Langkammer H., Apokalipsa św. Jana. Realia archeologiczno-historyczne w wizjach i symbolice. Wrocław 2010.
Linke W., Księga Ezechiela w Apokalipsie według św. Jana, „Collectanea Theologica” 77 (2007), nr 4, s. 79–101.
Marshall J.W., Parables of War: Reading John’s Jewish Apocalypse, Waterloo 2002.
Momigliano A., Essays on Ancient and Modern Judaism. Chicago – London 1994.
Naumowicz J., Pierwsze interpretacje Apokalipsy. W: Pierwsze łacińskie komentarze do Apokalipsy: Hipolit, Wiktoryn, Hieronim, Tykoniusz, red. D. Budzanowska, W. Linke, Warszawa 2011 s. 7–49.
Popowski R., Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu, Warszawa 1995.
Rucki M., Czy Pan Jezus zniósł prawo odwetu? „Scriptura Sacra” 17 (2013), s. 47–58.
Rucki M., Abdalla M., Jacyna-Onyszkiewicz Z., Czy definicja natury Jezusa Chrystusa powinna prowadzić do podziału?, artykuł po recenzji przyjęto do druku w czasopiśmie „Studia Oecumenica”.
Sidur szaarej tfila, Jeruzalem – Moskwa 1993.
Sidur szabchej geulim, Jeruzalem 1995.
Sorke I.W., The Identity and Function of the Seven Spirits in the Book of Revelation, doktorat, Southwestern Baptist Theological Seminary, Fort Worth 2009.
Summarized Sahih Al-Bukhari, tłum. M.M. Khan, Riyad 1994.
Starnawski W., Filozoficzne podstawy wychowawczego aspektu miłości, „Roczniki pedagogiczne” 39 (2011), nr 3, s. 7–26.
Sztaba M., Miłość społeczna wewnętrzną formą wychowania społecznego, „Roczniki pedagogiczne” 39 (2011), nr 3 s. 27–42.
Тора (Пятикнижие Моисеево) с классическим комментарием Сончино, перевод: П. Гиль, З. Мешков, Иерусалим 1999.
Rucki, M., & Szymański, K. (2019). Monotrynitarne powitanie w Apokalipsie. Scriptura Sacra, (19), 183–197. Abgerufen von https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/scrs/article/view/768
Authors
Mirosław RuckiAuthors
Karol SzymańskiStatistics
Downloads
Keine Nutzungsdaten vorhanden.
Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in
- Miroslaw Rucki, Karol Szymański, Sąd Boży w Biblii jako pozytywne wyczekiwane doświadczenie , Scriptura Sacra: Nr. 24 (2020): Scriptura Sacra. Studia nad retoryką hebrajską w Biblii
- Mirosław Rucki, Czy Pan Jezus zniósł prawo odwetu? , Scriptura Sacra: Nr. 17 (2013): Scriptura Sacra
- Mirosław Rucki, Modlitwa Pańska w kontekście mentalności żydowskich adresatów Ewangelii Mateusza , Scriptura Sacra: Nr. 16 (2012): Scriptura Sacra
- Mirosław Rucki, Jehuda Makkabi a modlitwa za zmarłych , Scriptura Sacra: Nr. 18 (2014): Scriptura Sacra