The woman a Syrophenician or a woman of Canaan. Comparison of the Synoptic Mark 7,24-30 and Matt 15,21-28

Wrocław, PWT


Abstract

Jezus, przez uzdrowienie córki niewiasty Kananejskiej (Syrofenicjanki), a⁠ nawet przez samą swoją obecność w⁠ okolicach Tyru i⁠ Sydonu, przełamuje bariery dzielące Żydów i⁠ pogan. Wersje tego opowiadania znacznie różnią się w⁠ ujęciu ewangelistów. Różnice między obiema relacjami nie ograniczają się jedynie do odmiennego ujęcia pochodzenia kobiety, ale dotyczą także np. lokalizacji sceny. U⁠ Marka Jezus sam przybliża się do wybrzeży Fenicji, u⁠ Mateusza towarzyszą Mu uczniowie. U⁠ Marka Jezus wchodzi do domu, chcąc ukryć swą obecność w⁠ tych okolicach, u⁠ Mateusza wraz z⁠ uczniami przechodzi drogą. Źródło tych i⁠ innych różnic, zwłaszcza natury teologicznej, należy widzieć w⁠ odrębności adresatów: Marek uświadamia czytelnikom, że Jezus musiał najpierw głosić ewangelię Żydom, ponieważ do nich został posłany i⁠ do nich w⁠ pierwszym rzędzie odnosiły się zapowiedzi mesjańskie; Mateusz natomiast niejako usprawiedliwia wobec chrześcijan pochodzenia żydowskiego głoszenie ewangelii poganom. Jedna z⁠ hipotez dotycząca formowania się tekstu tej perykopy głosi, że Mateusz korzystał z⁠ innej tradycji tego opowiadania, którą skompilował z⁠ tekstem Markowym.

Keywords:

Comparison of the Synoptic, the woman a Syrophenician, a woman of Canaan


Published
2019-04-23

Cited by

Mariusz. (2019). The woman a Syrophenician or a woman of Canaan. Comparison of the Synoptic Mark 7,24-30 and Matt 15,21-28. Scriptura Sacra, (16), 81–90. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/scrs/article/view/873

Authors

 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.