OFERTA PONADLOKALNA JAKO PRZEDMIOT KONSUMPCJI MIEJSKIEJ

Małgorzata CZORNIK




Abstrakt

Ponad połowa ludności świata mieszka w miastach, które - będąc głównymi ośrodkami życia - są tym samym najważniejszymi miejscami konsumpcji. Na ich obszarze zaspokajana jest większość rozpoznanych potrzeb i stale powstają nowe. Popyt na miasto determinuje zbiór oferowanych produktów, którymi zainteresowani są różni klienci, także przybywający spoza jego granic. W praktyce zachowań
codziennych oferta miasta jako przedmiot działań ponadlokalnych to zbiór dóbr i usług zaspokajających potrzeby pozamiejskich podmiotów. Stanowią ją produkty wytwarzane w mieście lub dostępne na jego obszarze (sprowadzane), których nabywcy nie są mieszkańcami miasta, ich zaś interesy mogą być inne niż cele miejskie. Konsumpcja miejska zarabia na klientach ponadlokalnych, ale kosztem własnych surowców. Rachunek tylko pozornie jest dodatni. Rzadko kto zastanawia się i praktycznie nikt nie liczy, ile kosztuje
użytkowników miast hałas, zatłoczenie, stres, pośpiech, ciągłe konkurowanie o jak najlepsze miejsce, zasoby,
skuteczność polityki czy propagowane wzorce.

Słowa kluczowe:

funkcje miasta, oferta ponadlokalna, konsumpcja miejska

Bajerowski T. (red.), 2003, Podstawy teoretyczne gospodarki przestrzennej i zarządzania przestrzenią, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.

Bauman Z., 2006, Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Bury P„ Markowski T., Regulski J., 1993, Podstawy ekonomiki miasta, Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości, Łódź.

Bywalec Cz. Rudnicki L., 1999, Podstawy ekonomiki konsumpcji, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Kraków.

Czornik M„ 2001, Tworzenie produktu miasta, [w:] A Klasik. F. Kuźnik (red.), Zarządzanie strategiczne rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice.

Czornik M., 2005, Promocja miasta, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice.

Czornik M., 2006, Konsumpcja miejska jako czynnik motywujący lokalną przedsiębiorczość, [w:] A. Klasik (red.), Przedsiębiorcze i konkurencyjne regiony w perspektywie spójności przestrzeni europejskiej, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice.

Czornik M., 2007, Specyfika konsumpcji miejskiej w małych miastach otaczających aglomerację górnośląską, [w:] K. Heffner i T. Marsza! (red.), Małe miasta w obszarach metropolitalnych, „Biuletyn KPZK PAN”, nr 232, Warszawa.

Czornik M., 2008, Miasto. Ekonomiczne aspekty funkcjonowania, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice.

Domański R., 2002, Gospodarka przestrzenna, PWE, Warszawa.

Domański R., 2005, Geografia ekonomiczna. Ujęcie dynamiczne, PWN, Warszawa.

Grosse T.G., 2002, Przegląd koncepcji teoretycznych rozwoju regionalnego, „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 1.

Kuciński K., 2000, Geografia ekonomiczna -zarys teoretyczny, Wyd. Szkoty Głównej Handlowej, Warszawa.

Miles M., Miles S., 2004, Consuming Cities, Palgrave Macmillan, Basingstoke.

Parysek J., 1997, Podstawy gospodarki lokalnej, Wyd. Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań
1997.
Pobierz


Opublikowane
2020-10-14

Cited By / Share

CZORNIK, M. (2020). OFERTA PONADLOKALNA JAKO PRZEDMIOT KONSUMPCJI MIEJSKIEJ. Studia Miejskie, 1, 169–178. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2238

Autorzy

Małgorzata CZORNIK 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.