OFERTA PONADLOKALNA JAKO PRZEDMIOT KONSUMPCJI MIEJSKIEJ
Małgorzata CZORNIK
Abstrakt
Ponad połowa ludności świata mieszka w miastach, które - będąc głównymi ośrodkami życia - są tym samym najważniejszymi miejscami konsumpcji. Na ich obszarze zaspokajana jest większość rozpoznanych potrzeb i stale powstają nowe. Popyt na miasto determinuje zbiór oferowanych produktów, którymi zainteresowani są różni klienci, także przybywający spoza jego granic. W praktyce zachowań
codziennych oferta miasta jako przedmiot działań ponadlokalnych to zbiór dóbr i usług zaspokajających potrzeby pozamiejskich podmiotów. Stanowią ją produkty wytwarzane w mieście lub dostępne na jego obszarze (sprowadzane), których nabywcy nie są mieszkańcami miasta, ich zaś interesy mogą być inne niż cele miejskie. Konsumpcja miejska zarabia na klientach ponadlokalnych, ale kosztem własnych surowców. Rachunek tylko pozornie jest dodatni. Rzadko kto zastanawia się i praktycznie nikt nie liczy, ile kosztuje
użytkowników miast hałas, zatłoczenie, stres, pośpiech, ciągłe konkurowanie o jak najlepsze miejsce, zasoby,
skuteczność polityki czy propagowane wzorce.
Słowa kluczowe:
funkcje miasta, oferta ponadlokalna, konsumpcja miejskaBibliografia
Bauman Z., 2006, Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Bury P„ Markowski T., Regulski J., 1993, Podstawy ekonomiki miasta, Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości, Łódź.
Bywalec Cz. Rudnicki L., 1999, Podstawy ekonomiki konsumpcji, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Kraków.
Czornik M„ 2001, Tworzenie produktu miasta, [w:] A Klasik. F. Kuźnik (red.), Zarządzanie strategiczne rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice.
Czornik M., 2005, Promocja miasta, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice.
Czornik M., 2006, Konsumpcja miejska jako czynnik motywujący lokalną przedsiębiorczość, [w:] A. Klasik (red.), Przedsiębiorcze i konkurencyjne regiony w perspektywie spójności przestrzeni europejskiej, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice.
Czornik M., 2007, Specyfika konsumpcji miejskiej w małych miastach otaczających aglomerację górnośląską, [w:] K. Heffner i T. Marsza! (red.), Małe miasta w obszarach metropolitalnych, „Biuletyn KPZK PAN”, nr 232, Warszawa.
Czornik M., 2008, Miasto. Ekonomiczne aspekty funkcjonowania, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice.
Domański R., 2002, Gospodarka przestrzenna, PWE, Warszawa.
Domański R., 2005, Geografia ekonomiczna. Ujęcie dynamiczne, PWN, Warszawa.
Grosse T.G., 2002, Przegląd koncepcji teoretycznych rozwoju regionalnego, „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 1.
Kuciński K., 2000, Geografia ekonomiczna -zarys teoretyczny, Wyd. Szkoty Głównej Handlowej, Warszawa.
Miles M., Miles S., 2004, Consuming Cities, Palgrave Macmillan, Basingstoke.
Parysek J., 1997, Podstawy gospodarki lokalnej, Wyd. Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań
1997.
Autorzy
Małgorzata CZORNIKStatystyki
Downloads
Inne teksty tego samego autora
- Małgorzata Czornik, Idea audytu miejskiego , Studia Miejskie: Tom 20 (2015)
- Małgorzata Czornik, Twórcy miejskich dóbr wspólnych , Studia Miejskie: Tom 28 (2017)
- Małgorzata Czornik, Znaczenie miast powiatowych w pobudzaniu rozwoju mniejszych jednostek terytorialnych , Studia Miejskie: Tom 13 (2014)