OYERLOCAL OFFER AS AN OBJECT OF URBAN CONSUMPTION

Małgorzata CZORNIK




Abstract

Over a half ofworld population lives in cities which, as main life centres, are the most important places of consumption. In urban areas the majority of recognised needs is satisfied and there are still created new ones. The demand for city determines a set of offered products interesting for different clients also clients from outside. In the practice ofday-to-day behaviour the city offer as an object of overlocal activities is aset of goods and services satisfying needs of outside entities. The city offer is madę up of products manufactured in the city
or available on its area (imported). The buyers are not the citizens and their interests may be different than city goals.
Gty consumption earns on overlocal clients but at the expense of citys own resources. The account is positive only outwardly. Hardly anyone thinks about it or calculates, how costly for the citizens noise, congestion, stress, hastę, continuous competing for the best place, resources, policy effectiveness or propagated
patterns are

Keywords:

city functions, overlocal offer, city consumption

Bajerowski T. (red.), 2003, Podstawy teoretyczne gospodarki przestrzennej i zarządzania przestrzenią, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.

Bauman Z., 2006, Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Bury P„ Markowski T., Regulski J., 1993, Podstawy ekonomiki miasta, Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości, Łódź.

Bywalec Cz. Rudnicki L., 1999, Podstawy ekonomiki konsumpcji, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Kraków.

Czornik M„ 2001, Tworzenie produktu miasta, [w:] A Klasik. F. Kuźnik (red.), Zarządzanie strategiczne rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice.

Czornik M., 2005, Promocja miasta, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice.

Czornik M., 2006, Konsumpcja miejska jako czynnik motywujący lokalną przedsiębiorczość, [w:] A. Klasik (red.), Przedsiębiorcze i konkurencyjne regiony w perspektywie spójności przestrzeni europejskiej, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice.

Czornik M., 2007, Specyfika konsumpcji miejskiej w małych miastach otaczających aglomerację górnośląską, [w:] K. Heffner i T. Marsza! (red.), Małe miasta w obszarach metropolitalnych, „Biuletyn KPZK PAN”, nr 232, Warszawa.

Czornik M., 2008, Miasto. Ekonomiczne aspekty funkcjonowania, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice.

Domański R., 2002, Gospodarka przestrzenna, PWE, Warszawa.

Domański R., 2005, Geografia ekonomiczna. Ujęcie dynamiczne, PWN, Warszawa.

Grosse T.G., 2002, Przegląd koncepcji teoretycznych rozwoju regionalnego, „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 1.

Kuciński K., 2000, Geografia ekonomiczna -zarys teoretyczny, Wyd. Szkoty Głównej Handlowej, Warszawa.

Miles M., Miles S., 2004, Consuming Cities, Palgrave Macmillan, Basingstoke.

Parysek J., 1997, Podstawy gospodarki lokalnej, Wyd. Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań
1997.

Published
2020-10-14

Cited by

CZORNIK, M. (2020). OYERLOCAL OFFER AS AN OBJECT OF URBAN CONSUMPTION. Studia Miejskie, 1, 169–178. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2238

Authors

Małgorzata CZORNIK 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.